• Vad skall jag göra

Orkidè fråga....

Har x antal orkideèr. Undrar om man kan plantera alla orkideèrna till en enda kruka istället. Kommer dom att trivas eller dö?

• Svar på tråden Orkidè fråga....
  • Julutzi

Vet inte om man kan det... Men jag har ett annat tips angående orkideer: Plantera alltid växten i genomskinlig (glas) kruka med hål i botten... Lägg sten längst ner och sen orkideekompost....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • och

Det är nog ingen jättebra idé, rötterna brukar vilja ha ljus och de som hamnar i mitten av krukan får knappast det. Fast jag förstår tanken, det låter fint.

• Vad skall jag göra
    och skrev 2009-11-30 14:49:17 följande:
    Det är nog ingen jättebra idé, rötterna brukar vilja ha ljus och de som hamnar i mitten av krukan får knappast det. Fast jag förstår tanken, det låter fint.
    Ok....Men alla mina orkideèr står i ljus kruka men sen har jag ställt dom i ytterkruka. Och dom har klarat sig. Men vet inte iom att i det "fria" lever dom en och en högt uppe i träden. Hmmmm.
  • helene306

Jag har bara planterat ihop 2 och 2 och det har funkat utan problem. Har dom i genomskinlig innerkruka och porslinsytterkruka. Jag har inte hittat större genomskinliga krukor annars hade jag testat med att plantera ihop minst 4 st.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Julutzi
    helene306 skrev 2009-11-30 19:34:43 följande:
    Jag har bara planterat ihop 2 och 2 och det har funkat utan problem. Har dom i genomskinlig innerkruka och porslinsytterkruka. Jag har inte hittat större genomskinliga krukor annars hade jag testat med att plantera ihop minst 4 st.
    Blomsterlandet har stora glaskrukor med hål i botten med fat till
  • MrsQ

Hmmm detta med genomskinliga krukor är lite av en trend. De klarar sig fin fint i vanliga krukor.

Men om du vill plantera dem i samma kruka så kan man göra som jag.

Ta en stor fin glasvas o plantera 3 - 6 st samman. Snyggt om den dessutom är hög. Då blir bladen en fin dekoration även om den inte blommar.

I krukan ska du ha bark (lite orkideejord) o kanske några fina grenar som man ser igenom vasen.
    Då blir det inte heller så tät!

• Julutzi
    MrsQ skrev 2009-11-30 21:27:01 följande:
    Hmmm detta med genomskinliga krukor är lite av en trend. De klarar sig fin fint i vanliga krukor. Men om du vill plantera dem i samma kruka så kan man göra som jag. Ta en stor fin glasvas o plantera 3 - 6 st samman. Snyggt om den dessutom är hög. Då blir bladen en fin dekoration även om den inte blommar. I krukan ska du ha bark (lite orkideejord) o kanske några fina grenar som man ser igenom vasen. Då blir det inte heller så tät!
    Men jag var på orkidee vecka och där sa de att de SKA stå i genomskinliga krukor... Dessutom har mina orkideer förgrenat sig och bladen har blivit jättefina sen jag satte om dem!
  • MrsQ
    Julutzi skrev 2009-11-30 21:29:44 följande:
    Men jag var på orkidee vecka och där sa de att de SKA stå i genomskinliga krukor... Dessutom har mina orkideer förgrenat sig och bladen har blivit jättefina sen jag satte om dem!
    MMmm det är nog en fin tanke. Men om man ska vara riktigt petig så trivs de bäst om man bider dem fast på en stor barkbit med mossa o hänger dem i taket.

Näää nu skall jag ikke vara sån
    Jag har jobbat i blomsteraffär i 20 år o i alla år har man haft vanliga krukor o dom har trivts så bra. Så att man måste sätta de i genomskinliga är lite av en hysteri o folk tror de inte kan bli fina annars.

MEN om man har bytt o tycker att funkar bättre så sluta inte det är klart att då skall man ju ha så. Men man gör som man själv vill.

Det blir dock väldigt snyggt i en stor glasvas
  • helene306
    Jag hade mina i glaskrukor när jag köpte dom. Nu är alla i porslinskruka och de växer så det knakar.
    Julutzi skrev 2009-11-30 21:29:44 följande:
    Julutzi skrev 2009-11-30 21:23:03 följande:
    Tack, men jag har 5 mil till närmsta Blomsterland så det blir ingen spontantripp direkt {#lang_emotions_smile}
  • helene306
    Julutzi skrev 2009-11-30 21:23:03 följande:
    Bra att jag läser ordentligt {#lang_emotions_smile} Jag menar större innerkrukor som är genomskinliga. Glaskrukor med fat använder jag inte längre.
  • Bettybett

Ett annat litet tips som fungerar bra för mig är att plantera orkiderna i vitmossa, jag har plockat min i skogen och bara sköljt dcen med kranvatten innan jag planterar om. Håller fukt bra och orkiederna blommar som bara den. Tror att man även kan köpa vitmossa i blomsterhandlar

• tisteln

Har fått lära mig att antingen genomskinliga krukor, eller keramik krukor med hål i "sidorna". Sedan kan de stå i en ytterkruka, bara det är en liten glipa på typ 1 cm. Det räcker för den mängd sol som rötterna behöver.

• södertälje

Jag har planterat flera i en jätte krukor som jag klätt insidan med orkidemossa,orkidejord,vattnar väldigt sällen men däremot duchar jag dom ofta,speciellt nu under vintern då elementen gör luften torr.
    Dom växer så det knakar och krukorna nästan blivit för små.Otroligt tjusigt när dom blommar i olika färger.

Svar på tråden Orkidè fråga....