Orkidè fråga....
Har x antal orkideèr. Undrar om man kan plantera alla orkideèrna till en enda kruka istället. Kommer dom att trivas eller dö?
Har x antal orkideèr. Undrar om man kan plantera alla orkideèrna till en enda kruka istället. Kommer dom att trivas eller dö?
Vet inte om man kan det... Men jag har ett annat tips angående orkideer: Plantera alltid växten i genomskinlig (glas) kruka med hål i botten... Lägg sten längst ner och sen orkideekompost....
Det är nog ingen jättebra idé, rötterna brukar vilja ha ljus och de som hamnar i mitten av krukan får knappast det. Fast jag förstår tanken, det låter fint.
Jag har bara planterat ihop 2 och 2 och det har funkat utan problem. Har dom i genomskinlig innerkruka och porslinsytterkruka. Jag har inte hittat större genomskinliga krukor annars hade jag testat med att plantera ihop minst 4 st.
Hmmm detta med genomskinliga krukor är lite av en trend. De klarar sig fin fint i vanliga krukor.
Men om du vill plantera dem i samma kruka så kan man göra som jag.
Ta en stor fin glasvas o plantera 3 - 6 st samman. Snyggt om den dessutom är hög. Då blir bladen en fin dekoration även om den inte blommar.
I krukan ska du ha bark (lite orkideejord) o kanske några fina grenar som man ser igenom vasen.
Då blir det inte heller så tät!
Ett annat litet tips som fungerar bra för mig är att plantera orkiderna i vitmossa, jag har plockat min i skogen och bara sköljt dcen med kranvatten innan jag planterar om. Håller fukt bra och orkiederna blommar som bara den. Tror att man även kan köpa vitmossa i blomsterhandlar
Har fått lära mig att antingen genomskinliga krukor, eller keramik krukor med hål i "sidorna". Sedan kan de stå i en ytterkruka, bara det är en liten glipa på typ 1 cm. Det räcker för den mängd sol som rötterna behöver.
Jag har planterat flera i en jätte krukor som jag klätt insidan med orkidemossa,orkidejord,vattnar väldigt sällen men däremot duchar jag dom ofta,speciellt nu under vintern då elementen gör luften torr.
Dom växer så det knakar och krukorna nästan blivit för små.Otroligt tjusigt när dom blommar i olika färger.