Inlägg från: Julutzi |Visa alla inlägg
  • Julutzi

Orkidè fråga....

Vet inte om man kan det... Men jag har ett annat tips angående orkideer: Plantera alltid växten i genomskinlig (glas) kruka med hål i botten... Lägg sten längst ner och sen orkideekompost....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Julutzi
    helene306 skrev 2009-11-30 19:34:43 följande:
    Jag har bara planterat ihop 2 och 2 och det har funkat utan problem. Har dom i genomskinlig innerkruka och porslinsytterkruka. Jag har inte hittat större genomskinliga krukor annars hade jag testat med att plantera ihop minst 4 st.
    Blomsterlandet har stora glaskrukor med hål i botten med fat till
  • Julutzi
    MrsQ skrev 2009-11-30 21:27:01 följande:
    Hmmm detta med genomskinliga krukor är lite av en trend. De klarar sig fin fint i vanliga krukor. Men om du vill plantera dem i samma kruka så kan man göra som jag. Ta en stor fin glasvas o plantera 3 - 6 st samman. Snyggt om den dessutom är hög. Då blir bladen en fin dekoration även om den inte blommar. I krukan ska du ha bark (lite orkideejord) o kanske några fina grenar som man ser igenom vasen. Då blir det inte heller så tät!
    Men jag var på orkidee vecka och där sa de att de SKA stå i genomskinliga krukor... Dessutom har mina orkideer förgrenat sig och bladen har blivit jättefina sen jag satte om dem!
Svar på tråden Orkidè fråga....