• Anonym (fy)

Har fått en "böld" mellan näsan och ögat. Hjälp!

Hej.

Igår vaknade jag upp med en svullen högerdel av näsan. Känner jag på den så känner jag tydligt en ganska stor "böld/knöl" som ligger mot kindbenet. Detta är som sagt svullet och har nu också under natten gjort att ögat "hänger" av svullnad.
    Uppsökte läkare igår och hon antog att det var en inflammerad talgkörtel. Dock skulle jag höra av mig om det blev värre. Det är värre och jag ska ringa VC.

Jag skäms för hur jag ser ut och vill inte gå ut och visa mig... Usch.

Typiskt att det inte är sommar. Då hade jag kunnat ha glasögon Sonen föreslog piratlapp. (Har hört att det är inne med pirater. *haha*)

Någon med samma problem? Hur löste detta sig? Ska jag behöva isolera mig totalt hela veckan?!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har fått en "böld" mellan näsan och ögat. Hjälp!
  • Amazina

Om det har bildats en abszess är det viktigt att man tömmer den på var, annars räcker det troligen med att du får antibiotika. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att du nu inte laborerar själv och klämmer på den el liknande. Det händer då och då att patienter kommer in med bölder till finnar som de dissekerat själva med kökskniven. Det går en mängd viktiga nerver i ansiktet och om infektionen sprids till dem kan man få ansiktsförlamning.

• Anonym (fy)

Tack för ditt svar Amazonas!

Till en början tänkte jag att jag kunde klämma ut vad-det-nu-är och så skulle det vara bra. Dock känns det som att det ligger för långt in under huden för att gå och klämma. Plus att det är så svullt att det är svårt att komma åt. Så än är det inget sår eller självdissekerat
    Hur får man hjälp att tömma den då? När det är i ansiktet?? Blir inte det svårt? Tänk om jag blir förlamad??? Eller får STORA ärr?
    Om jag får antibiotika, när börjar det verka?

• Amazina
    Anonym (fy) skrev 2009-11-30 08:52:13 följande:
    Tack för ditt svar Amazonas! Till en början tänkte jag att jag kunde klämma ut vad-det-nu-är och så skulle det vara bra. Dock känns det som att det ligger för långt in under huden för att gå och klämma. Plus att det är så svullt att det är svårt att komma åt. Så än är det inget sår eller självdissekerat Hur får man hjälp att tömma den då? När det är i ansiktet?? Blir inte det svårt? Tänk om jag blir förlamad??? Eller får STORA ärr? Om jag får antibiotika, när börjar det verka?
    Man är ganska restriktiv till att skära i ansiktet, men om det inte försvinner på annat sätt så måste man ju. Antibiotika verkar snabbt och du borde märka skillnad efter någon dag! Ansiktsförlamning får du inte om du inte är på och gräver med en kökssax eller klämmer som en galning.
Svar på tråden Har fått en "böld" mellan näsan och ögat. Hjälp!