• Anonym (handl.förlamad)

    Jag känner mig helt handlingsförlamad

    Hej. Jag har fått problem med mig själv den senaste tiden som rör hela min vardag och mitt liv. Det yttrar sig främst som att jag liksom inte kan ta tag i någonting. Jag är inte deprimerad och har inga andra direkta problem i livet, men har under rätt lång tid jobbat ensam och känner nu att jag börjar må dåligt av det. Jag har inga problem med att hålla mina arbetstider och göra det jag absolut måste, men det känns som om hela gnistan är borta och jag sitter ofta och bara såsar bort och ägnar mig åt annat (som nu till exempel, men nu försöker jag ju göra något åt det här så vänligen kritisera mig inte för att jag sitter här och skriver detta inlägg ).

    Jag har tidigare varit väldigt sportig och aktiv men sedan jag fick barn har jag inte lyckats komma tillbaka i mina gamla vanor, vilket kanske inte heller är rimligt med tanke på hur jag tränade då, men några timmar i veckan kan jag absolut sätta av. Sedan graviditeten, som nu är flera år sedan, väger jag ca 5-6 kilo mer än förut, vilket gör mig lätt överviktig (alltså rent objektivt. Jag väger för mycket, det är inget jag bara "tycker"). Jag vantrivs i min kropp och mina kläder och drar mig faktiskt för att träffa folk eftersom jag känner mig så risig och fläbbig. Alltihop blir en ond cirkel, en långsam spiral neråt och jag börjar faktiskt bli orolig för min egen mentala hälsa även om jag fortfarande inte generellt känner mig låg eller deppig.

    Jag har flera gånger gjort seriösa ansträngningar för att ta mig i kragen och sparka mig själv i ändan och ibland har det gått väldigt bra - en tid, ibland flera månader. Jag har tränat allsidigt och lagom mycket, ätit bra och regelbundet och tagit itu med alla surdegar på jobbet. Men just när jag tycker att jag börjar komma i form igen och att jag är på rätt väg, så är det som att jag slår bakut mot mig själv och gör precis tvärtom, nästan som om det vore ett inre tvång att förstöra alltihop. För varje gång jag "misslyckas" och halkar tillbaka blir fallet allt längre ner och tröskeln blir bara högre för att orka samla ihop mig och göra ett nytt försök. Jag har nu till sist verkat hamna i ett tillstånd av inlärd hjälplöshet och den här gången tycks jag överhuvudtaget inte kunna resa mig, inte samla mig.

    Runtomkring har jag allt jag kan önska, en bra familj och make, en fin liten son, några nära vänner, hyfsad ekonomisk stabilitet, ett egentligen väldigt roligt jobb i egen firma och jag har nära både till fin natur att vara ute (och träna) i samt har många potentiella träningskompisar. Jobbet är inte stressigt eller för mycket, jag planerar själv min tid och det går bra.

    Jag tror att jag i botten har någon slags idiotisk perfektionistattityd som är helt kontraproduktiv, eftersom det blir att allt är svart eller vitt. Antingen är jag bäst, eller så är jag värdelös. Om jag inte kan göra allting exakt som jag tänkt, så tenderar jag att skita i alltihop. Jag vet att det är helt fel att tänka så, och att jag borde ha ambitionen att bara göra mitt bästa utifrån rådande omständigheter. Jag vet att jag borde tänka "nåja, det här är bättre än inget alls" och åtminstone upprätthålla några enkla goda vanor. Min strävan är inte alls att VARA perfekt (vad nu det är), utan bara att vara i balans och må bra.

    Men hur kommer man ur det här dumma tänket på bästa sätt? Alla mina konkreta försök att lösa det (hurtiga träningsscheman, beslut att alltid göra si eller så) fungerar jättebra så länge inget oväntat inträffar, men jag saknar uppenbarligen förmågan att fortsätta jobba vidare när något går snett, t ex att jag missar ett träningspass eller råkar äta lite mer än jag tänkt vid något tillfälle. Istället för att kunna se det för vad det är (en normal motgång, något som helt naturligt förekommer då och då) så ser jag det som ett misslyckande, vilket blir en bekräftelse på att jag är värdelös, vilket gör att jag helt tappar motivationen och kraschlandar. Jag vet att det är fel och förstår att jag borde tänka långsiktigt, konstruktivt och positivt istället, men jag klarar bara inte ut det rent praktiskt.

    Är det någon som upplevt något liknande och hur löste du det i så fall? Har någon tips på bra självhjälpsböcker, eller finns det någon som rentav har provat på att anlita en personlig coach? Jag känner som sagt inte att jag behöver psykologhjälp eller så eftersom jag inte känner mig sjuk eller deppig, men jag märker att jag är på helt fel spår och vill kunna vända den här nedåtgående spiralen till en uppåtgående istället, för jag vet att det går - jag har bara inte rätt verktyg

  • Svar på tråden Jag känner mig helt handlingsförlamad
  • gamlingen

    Du skriver om och om igen att du inte är deprimerad. Nästan som ett mantra.
    Men av hela din beskrivning verkar det som att du faktiskt är deprimerad. Depression yttrar sig framför allt i oföretagsamhet och trötthet, att inte orka sätta igång någonting, att må dåligt av sitt eget beteende etc.
    Du skriver också att det liksom går nedåt i en spiral, lite längre ned för varje gång. Så det verkar vara dags att verkligen göra något åt det, så att dalarna inte blir ännu djupare.

    Det verkar också som att du träffar väldigt få människor, och att du skulle må mycket bättre om du gjorde det. Det jobbigaste är att sätta igång, men du skriver att du har möjliga träningskompisar; så varför inte kontakta dem? Om ni bestämmer tider för träningen är det kanske lättare för dig att hålla dem.

    Du skulle också kunna beställa tid för en psykolog för ett enda samtal. Få hjälp med att "bedöma situationen" och kanske några knep för att komma ur den.

  • Anonym (handl.förlamad)

    Tack för ditt svar. Ja, det kanske är som du säger. Själv har jag alltid föreställt mig depression som att man inte kan vara glad alls och bara liksom sitter hemma och gråter, och där är jag ju inte, jag har glädjeämnen i vardagen också. Men jag känner starkt obehag av att ha fastnat i den här situationen och så göder liksom problemet sig självt med dåligt samvete och nästan ångest. Ja, jag behöver definitivt träffa folk, det är jag själv som drar mig undan just för att jag känner mig trist. Det jobbiga är att jag hela tiden har känslan av att jag skulle kunna rycka upp mig om jag bara ville (fast det går ju inte så värst bra), därav mitt dåliga samvete. Men jag får ingen rätsida på hur jag ska börja. Tanken på att söka upp en psykolog skrämmer mig, det känns som om jag ska bli stämplad som sjuk och på något sätt hamna i en offerroll. Dessutom känns det knasigt att jag inte heller har någon objektiv anledning till att må dåligt, jag har det ju väldigt bra. Det finns folk som verkligen har problem med allt möjligt och jag skäms för att må dåligt i mitt läge. Men jag tar till mig det du säger och ska fundera på möjligheten att få prata med någon.

  • gamlingen

    Det är vanligt att man tror att den som är deprimerad bara gråter.
    Jag har varit deprimerad många gånger, långa perioder. Men jag gråter aldrig då. Jag kan t o m känna mig glad ibland. Men inte när jag mår som allra sämst. Så det är ett bra tecken för dig!!

    Att dra sig undan människor är nästan regel vid depession.
    Det är en ond spiral. Man skulle må väldigt bra av att göra något (t ex träna) och att träffa folk, men man gör inte det. Och så mår man ännu sämre av sin egen oföretagsamhet.

    Du är inte sämre för att du söker hjälp; tvärtom. Du är stark som inser ditt eget behov och gör något åt det. Jag tror att psykologen skulle fokusera på dina starka sidor.
    Tänk på att det är massor av människor som går hos kuratorer eller psykologer och som inte alls är svaga. Du ser dem runtomkring i samhället. De är starka, eller har blivit starka genom samtalen.

  • Anonym (handl.förlamad)

    Du sätter fingret precis på det jag försöker uttrycka och det känns som om du förstår hur jag menar. Jag kanske kan få god hjälp av ett konstruktivt samtal med någon i all enkelhet. Bara känslan av att få ventilera det och känna att jag inte är helt onormal skulle vara bra för mig. Om jag dessutom kan få några adekvata verktyg/tänkesätt att jobba med så skulle det vara ännu bättre. Ska undersöka lite försiktigt vad det finns för möjligheter, jag har ingen aning om vart man vänder sig faktiskt, men jag får väl forska lite på nätet. Tack igen för peppning.

  • gamlingen

    Glad om jag kunde hjälpa dig lite. Har som sagt mycket egen erfarenhet, men när jag bäst behövde det fanns inte nätet ....

    Känner du till KBT? Kognitiv beteendeterapi.
    Det är en terapiform där man inte gräver djupt i det förflutna utan fokuserar på hur patienter har det här och nu. Man lär sig metoder att känna igen var det dåliga måendet kommer ifrån och att tackla dem. Som om man regisserar sig själv. Inte ytligt, utan verkligen att tänka på nytt sätt och att undvika det som medför dåligt mående.

    Mia Törnblom har skrivit ett par bra böcker. Den första heter Självkänsla nu.

  • Anonym (handl.förlamad)

    Tänkte bara rapportera att jag faktiskt känner mig betydligt bättre. Dina inlägg fick mig att på något sätt inse att det var allvar och att jag bör göra något. Jag har börjat hugga tag i några smågrejor som legat länge här hemma (hur jobbigt det än kändes) och det känns som om det stärkt mig och skapat lite positiv energi. Just nu känns det inte som om jag kommer att behöva hjälp från någon utomstående, men om den här hopplöshetskänslan återkommer så får jag överväga att vända mig till någon annan. Känner faktiskt en tjej som får någon slags samtalsstöd (efter att hon haft en jobbig tid med nära anhörigas dödsfall) och hon skulle säkert kunna tipsa mig.

    Jag berättade också för min man (vet inte varför jag inte pratat med honom tidigare, jag skämdes väl på något sätt) att jag hade problem med att sitta så mycket ensam i jobbet och han sa precis detsamma som du, att jag borde ge mig ut mer och göra annat på fritiden för att kompensera. Tror att det har känts ännu sämre den senaste tiden eftersom jag varit förkyld i flera veckor och inte kunnat gå till den (grupp)träning jag vanligtvis gör en gång i veckan.

    Nu tror jag faktiskt att jag kommer att klara ut det, även om jag har en rätt lång bit kvar. Tack för att du lyssnade, det hjälpte mig oerhört mycket att känna att någon stöttade och det gjorde också att jag vågade "erkänna" problemet för min man och få hans förståelse. Jag har alltid varit lite av en enstöring som vill klara av allting själv men inser nu att jag faktiskt behöver andra människor

  • gamlingen

    Jättekram till dig!

    Jag blir så glad att höra att du kan tala med din man och att han förstår. Då kan du få stöttning av honom. Om du bor nära en stad kan du åka dit på kvällen och bara gå en runda på gatorna. Vi enstöringar behöver ibland stads- hellre än skogspromenad.

Svar på tråden Jag känner mig helt handlingsförlamad