• mammamutilltre

Hjälp mig...ang min syster..

Min syster..
    Mår så dåligt över min lillasysters situation just nu.
    Min syster har en dotter på 7 år och lever med en man med som har en son på 9 år, de har varit ihop i 1 år och 8 månader och bott ihop i ett år.
    De har det bra för det mesta men mannen i fråga har knasig syn på barn och uppfostran, hans son är "perfekt" snäll och gör inte mycket väsen av sig och säger aldrig emot eller något liknande, i mina ögon ganska onormalt. Han vågar aldrig säga vad han tycker det kan vara vad som helst som vilken färg han tycker är finast till om han vill ha mer mate eller inte han är som en politiker som aldrig kan ge ett svar, man vet inte vad han tycker.
    Jag har märkt då vi träffats att pappan ibland nästan idiotförklarar sonen då han frågar saker och jag tror killen är så osäker och foglig pga att hans uppfostran.
    Min syster och mannen har ibland haft stora gräl och d har det handlat om just uppfostran ,hur olika de ser på barnen och barnens rätt.
    EX, de sitter alla i sofforna och tittar på tv, min systrer och mannen i en soffa och barnen i en annnan, dottern kommer och viskar till min syster att hon vill att min syster ska sitta hos henne vilket min syster tyckete var ok och hon reste sig och gick till sin dotter, inget konstigt i mina ögon att dottern vill ha lite närhet av sin mamma...men mannen blängde på min syster och gjorde klart för min syster att han tyckte det var så fel att hon låter dottern bestämma över henne !!!!
    Vaddå bestämma???? dottern ville ha sin mamma lite.
    Det blev sura miner och dottern sa till min syster att hon inte behöver komma, jätte hemskt tycker jag att flickan inte ska våga fråga sin mamma om en sådan sak.
    Liknande saker händer titt som tätt.
    Jag tycker barn ska lyssna och att det är vi vuxna som bestämmer men det här handlar inte om det ju.
    Mannen förstår sig inte på min syster och tycker att dottern får köra med henne vilket jag VET att hon aldrig har gjort.
    Enligt honom så ska barn inte fråga och ifrågasätta och det tycker jag barn gör det gör att de utvecklas för sjutton.

Min syster är så ledsen och de har bråkat hela helgen och det verkar som de gör slut nu..
    vad ska jag göra? hur kan jag hjälpa min syster? Tänker jag och min syster fel? har mannen rätt? bör hon glömma och förlåta honom och fortsätta som vanligt?
    Känner mig ledsen för henne, jag tycker som henne att självklart ska dottern kunna vilja ha lite närhet av sin mamma utan att det ifrågasätts. Men tänker ändå att det är stort att bryta upp och flytta, det innebär btýte av skola för dottern ex.

Jätte tacksam för svar och åsikter.
    min syster tänker säga upp sig idag då hon tänker flytta till staden hon kommer ifrån, ska jag råda henne att vänta eller är det bara bra så hon inte låter mannens åsikter vara de rätta, då hon inte vill utsätta sig och sin dotter för det här?????

• Svar på tråden Hjälp mig...ang min syster..
  • Hannah76

Låter som om de flyttade ihop alldeles för snabbt.. och inte kände varann tillräckligt innan.
    Jag skulle aldrig tolerera att någon behandlade mig eller mitt barn på det viset.. I det fallet går garanterat mitt barn före eventuell kärlek.

• BymBym

Svårt att kunna ge några råd när man inte vet hur situationen ser ut helt. MEN, av det jag vet så hade jag lämnat mannen, mina barn går först. Men råd henne inte, stötta henne i det beslut hon tar.

• Anatha

De verkar helt enkelt ha för oliak syn på barnuppfostran. Vi har ju lite svårt att säga vad som är rätt eller fel enligt våra värderingar när man bara haar hört en sida. Men de får nog komma överens om att inte lägga sig i varandras uppfostran eller gå skilda väger.

• mammamutilltre

Hej och tack för era svar, förstår att det kan vara svårt att råda men jag känner mig vilsen då min syster ringer och är ledsen, jag försöker att vara ganska neutral och lyssna på henne men hon vet att jag inte tycker hennes reaktion var fel.
    Detta har inte bara hänt en gång utan många liknande händelser och min syster känner på nåt sätt att det här var droppen....

Kan beskriva ett annat ex, de har köpt pepparkakor barnen får varsin och min syster tar två då frågar systerns dotter "varför får du två mamma" Min syster hinner inte svara då mannen hinner istället och säger "att du bara VÅGAR frågar" med betoning på vågar. Ett barn ska väl få våga fråga??? Sen kanske inte svaret blir vad de önskar men ändå.????

Svar på tråden Hjälp mig...ang min syster..