• Anonym

Hur lång tid kommer det att ta att gå ner 5KG?

Nu har jag fått nog, ja skall gå ner 5-10kg, sätter ut ribban först på 5kg, är 165cm och väger 68kg, har en del fett över om ja säger det så.
    Min fråga är då hur lång tid kommer de ta att gå ner 5kg? Min vecka kommer se ut såhär:
    Mat: Kött och fisk och sallader, inget potatis, ris eller pasta.
    Motion skall gå raska promenader morgon, dag och kväll som resulterar i 150min.
    Samt 200 situps varje dag

Inget godis, chips, bullar osv. Bara vatten.

Hur långt tid kommer det att ta?
    Ha det bra!

• Svar på tråden Hur lång tid kommer det att ta att gå ner 5KG?
  • Anonym

Det beror ju på dig. Hade jag gjort ett sådant program för mig själv så hade jag tröttnat efter en vecka.
    Om du verkligen håller dig til det där så är nog 5 kilo borta på en månad.

Men om jag får ge några förslag.

Mat: Kött och fisk och sallader, inget potatis, ris eller pasta.
    Kolhydrater måste du äta om du ska träna så mycket som du planerar. Kroppen funkar inte utan kolhydrager och det är svårt för kroppen att bygga muskler. Om du bygger muskler så kommer musklerna att fortsätta bränna fett även i viloläget och du går ner snabbare.

Motion skall gå raska promenader morgon, dag och kväll som resulterar i 150min.
    Samt 200 situps varje dag
    Om du har tid att gå tre promenader om dagen så är det ju bra. I stället skulle jag gå 30 minuter i rask takt på morgonen och sedan lägga in ett styrkepass eller en längre promenad (ca 1h) på kvällen.
    Tänk också på att du kan få problem med binhinnorna och fötterna av att gå för mycket och för ofta. Om du ska göra situps så antar jag att du ska göra det för att du vill bli smalare om magen? Du kan inte punktförbränna fett. Lägg in vilodagar för magmusklerna då och då, annars får de ingen chans att återhämta sig och byggas upp. 200 situps om dagen låter lite överdrivet, speciellt om du inte brukar göra situps. Blanda med lite andra övningar som plankan, kissande hunden osv. Du måste också träna ländryggen så att du inte får snedfördelning i kroppen. Gör därför några back-ups också när du tränar magen.

Lycka till!

• Anonym (PT)

Alltså. alla har väl sin egen vikt som de trivs med, men 165 cm och 68 kg är inte att ha en massa fett över! Detta säger jag för att inte andra som är ungefär lika stora ska känna att de är stämplade som feta.
    Är själv en cm längre och väger 1 kg mindre och tycker att jag är superfin, absolut inte tjock.
    Man kan som sagt ha olika trivselvikt.

Annars tycker jag anonym hade bra och konkreta råd - satsa på allsidig träning. Börja försiktigt och kläm in så mycket ha-kul-träning du kan. Dansa, promenera med nån du gillar, gör nån sport du tycker är kul. Det svåra med träning är att hitta nåt man tycker är kul länge och ofta
    Och träning behövs nog, att sluta äta chips och godis gör bara att du inte går upp mer, knappast att du går ner i vikt.

Jag hoppas att det tar dig ungefär en månad att gå ner 5 kilo - att gå ner mer än 1 kilo i veckan är inte bra eller långsiktigt. Och om du tränar med styrketräning (tex situps) så kommer du öka lite i muskelmassa så glöm inte att även om du inte rasar i vikt på vågen så kan du gå ner i storlek!!

Lycka till!

Svar på tråden Hur lång tid kommer det att ta att gå ner 5KG?