• Ts Mamma

JULMAT ~ Vad får abslout INTE saknas på julbordet, för DIG!?

Satt här nyss och tänkte på julbordet vi ska på på Lördag och pratade med min sambo om det, han tycker att ett julbord räcker, bara det finns skinka, köttbullar och prinskorv...

...jag är lite kluven, för mig är det inget julbord om det inte finns en riktigt god Jansson!

Sen måste det finnas rödbetssallad för att jag ska vara nöjd och helst 10 sorters sill...

...men vad behöver du? Eller rättare sagt, vad får inte saknas på julbordet för att det ska vara ett julbord för DIG!?

• Svar på tråden JULMAT ~ Vad får abslout INTE saknas på julbordet, för DIG!?
  • Gravid2010

Skinkan är ju väldans viktig tycker jag.. jag äter nästan bara skinka heeela julen lång.

Men det är klart.. en krämig god jansson vill man ju inte heller vara utan.

(min lr mammas.)

• Kazeer

Tjockskurna revben tillagade med massor av senap, många timmar i ugnen. Det är maken som har den traditionen med sig hemifrån. Så gott!

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • ElinOlsson

LAX i alla dess former!
    Jag kan vara utan både köttbullar och prinskorv, men laxen vill jag allt ha där.

• Jungblom

För mig ska det finnas en himla massa saker, nu skriver jag bara upp det jag äter.

Jansson frestelse
    Julskinka
    Dop i grytan
    Senap
    Sillsallad
    Omelett med stuvning på
    Hemgjorda köttbullar
    Fransk löksill
    Senapssill
    Ägghalvor
    Bruna bönor
    Prinskorv
    Mammas hembakta brödkakor
    Vörtbröd med russin
    Läckökorv
    Rödbetssallad

Var väl det hela tror jag, kan ju ha missat något äter inte julbordet hemma.

• lilla sandra

Om jag raddar upp det jag absolut vill ha hemma blir det:

Skinka, köttbullar, prinskorv, potatisgratäng, 2 sorters sill, krabblåda, omelett med svamp eller räkstuvning, ägghalvor, brödkakor, vörtbröd, ost, arbogapastej (skivbara) o apotekarnes julmust på glasflaska.

Är säkert nått mer, men jag kommer inte på det just nu.

• lilla sandra

lilla sandra skrev 2009-11-30 13:44:29 följande:

Om jag raddar upp det jag absolut vill ha hemma blir det: Skinka, köttbullar, prinskorv, potatisgratäng, 2 sorters sill, krabblåda, omelett med svamp eller räkstuvning, ägghalvor, brödkakor, vörtbröd, ost, arbogapastej (skivbara) o apotekarnes julmust på glasflaska. Är säkert nått mer, men jag kommer inte på det just nu.
    Jo, enrisrökt korv oxå.
  • Plonk

Ingen jul utan grönkål!!!
    Bara jag får det, o så rödbetssallad o hemmagjorda köttbullar till så är jag helt nöjd. Allt annat är bara trevlig utfyllnad på julbordet.

• Ts Mamma
    ElinOlsson skrev 2009-11-30 13:39:16 följande:
    LAX i alla dess former!Jag kan vara utan både köttbullar och prinskorv, men laxen vill jag allt ha där.
    Ja, Laxen hade jag nästan glömt...

De ska finnas gravad, rökt, kokt, you name it...
  • Ts Mamma

Mrs Winter skrev 2009-11-30 13:55:22 följande:

Gemenskap
    Jo, det vill jag ju oxå gärna ha men jag tänkte enbart på mat i just det här fallet...=) Utan nära och kära kan ju hela julen lika gärna vara...
  • Jetzt

Hälsinge ostkaka och hälsinge rörost!!!

• Ts Mamma
    Redbit skrev 2009-11-30 14:00:10 följande:
    Skinka och gravad lax... och kokt älgtunga! Mmmmmm...
    Kokt älgtunga? Det har jag aldrig ätit, får hoppas att det finns på julbordet på lördag så jag får testa...
  • Redbit

Ts Mamma skrev 2009-11-30 14:42:40 följande:

Kokt älgtunga? Det har jag aldrig ätit, får hoppas att det finns på julbordet på lördag så jag får testa...
    Gör det, det är supergott, otroligt mört! Oj, nu fick jag en akut craving tror jag... måste nog gå och leta i frysen!
Svar på tråden JULMAT ~ Vad får abslout INTE saknas på julbordet, för DIG!?