• Yosa

Var på ÖB och såg en full pall med ägg i rumstemperatur. Det måste väl ändå varit fel??

Alltså jag kanske är knäpp men visst förvarar man alltid ägg i kyl/kylrum/kalla avdelnignen i en afffär?

När jag var på ÖB i lördags så såg jag en hel pall med äggkartonger ståendes mitt i affären. Inte alls på någon kall del av affären. Såg dessutom i deras annonsblad att de bland annat skulle ha storpack ägg just denna vecka.

Kan någon förklara detta för mig!
    Är det bara jag som har mina ägg i kylen?

• Svar på tråden Var på ÖB och såg en full pall med ägg i rumstemperatur. Det måste väl ändå varit fel??
  • Ejin

nej ägg behöver inte förvaras i kyl... dom flesta affärer har nog inte äggen i kylen innan dom körs ut i butiken.. det är nog mest bara för syns skull dom står i kyl i butiken..

• Amazina

De kan förvaras även i rumstemperatur men håller då inte lika länge. De är ju så att säga sterilförpackade.

• a mor

Ägg håller till utgångsdatum i rumstemp. Har man dom i kylen håller dom längre.
    Har förvisso mina i kylen.

• Miss Lau

Jag förvarar våra ägg i kylen. Men i butiken vi handlar står äggen inte i kyl.

• Yosa

Oops då lärde jag mig något nytt idag!! *skratt* Hade jag ingen aning om. Trodde de ruttnade direkt i rumstemperatur.

• Hobbysömmerskan

har något minne av att de kan hålla upp till tre månader i rumstemp men då måste de typ vändas med något jämt intervall som jag ej kommer ihåg... men men.

förresten om jag inte minns fel så håller sig potatis betydligt längre om den ligger tillsammans med löken

Svar på tråden Var på ÖB och såg en full pall med ägg i rumstemperatur. Det måste väl ändå varit fel??