• Emeliie89

ont i brösten vid/efter/innan ägglossning?

Som rubriken lyder, har man ont i brösten före, vid ägglossning eller efter den?

Jag har ont i brösten ungefär 5 dagar varje månad .. men vet inte om jag har ägglossning då.. har inte testat med ägglossningstest..

Någon som vet? :D

• Svar på tråden ont i brösten vid/efter/innan ägglossning?
  • Emeliie89

Finns det verkligen INGEN som kan tänka sig att svara ? :/

• Zoe

Hej!
    Jag tror det är lite olika med när i cykeln man kan ha ont i brösten. Själv får jag rejält ont i brösten (eller bröstvårtorna, snarare) vid ägglossning och ett par dagar efter. Om du har ont i brösten och samtidigt har ägglossningsflytningar (genomskinliga, trådiga) så borde det ju stämma att du har ägglossning då.

Pröva ägglossningstest! Lycka till :)

• Emeliie89

okej :D mjo jag tänkte köpa test men har inte blivit av än .. men tack för svaret :D

finns det någon mer som vill berätta hur det är för er ? :)

• Drake

När du haft ägglossning ökar progesteron-nivåerna kraftigt i kroppen. Progesteronet ska se till att ägget kan fästa i livmodern bland annat. Av progesteron kan man få biverkningar och en av de vanligaste är just ömma bröst. Därför är det inte alls konstigt om du får ömma bröst just efter ÄL.

En del har sedan ömma bröst fram tills mensen kommer och då försvinner det som ett trollslag. Det är för att progesteronet då störtdyker för att ett annat hormon, FSH ska få en chans att öka så att nya ägg kan mogna.

• Emeliie89
    Drake skrev 2009-12-01 16:51:52 följande:
    När du haft ägglossning ökar progesteron-nivåerna kraftigt i kroppen. Progesteronet ska se till att ägget kan fästa i livmodern bland annat. Av progesteron kan man få biverkningar och en av de vanligaste är just ömma bröst. Därför är det inte alls konstigt om du får ömma bröst just efter ÄL.En del har sedan ömma bröst fram tills mensen kommer och då försvinner det som ett trollslag. Det är för att progesteronet då störtdyker för att ett annat hormon, FSH ska få en chans att öka så att nya ägg kan mogna.
    Tack för svaret :) det brukar ta runt 14 dagar efter detta onda började, innan jag får mens .. så typ, har ont i 5 dagar, sen dröjer det ungefär .. 9 dagar tills jag får mens :) vet inte om man kan tolka det som att man har ÄL när man har ont eller efter ..
  • dixie81

Bra svar ovan! Jag får alltid superömma bröstvårtor ett par dagar efter mens, aldrig hela brösten, jag kan knappt ta på dom. Skittråkigt ;)

• Gheorghe

Hej allesammans!

Jag har verkligen ont i bröstvårtorna nu. Det "eldar upp" runt om vårtorna efter min ÄL. Min ÄL slutade i onsdags. Jag och sambo planerar barn. Vi körde på hela dagarna och nu vet jag inte vad det är med mig. Jag har haft huvudvärkar hela veckan, SÅ trött och det gör ont i bröstet nu.  Känner så irriterant och vill bara kliaaaaaaaaaaaaaaa. Det känns som man har ställt upp MJÄLL SHAMPOO runt på vårtorna.
    Det gör även ont att ha behå :(

HJÄLP!!!!!  

Svar på tråden ont i brösten vid/efter/innan ägglossning?