• Sencha

Vilken version av Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand) tycker du bäst om?

Betlehems stjärna är en dikt av Viktor Rydberg. För de flesta är den nog mest känd som julsången "Gläns över sjö och strand". Det finns två kända tonsättningar. Vilken av dem tycker du bäst om? Eller tycker du bäst om en tredje, för mig helt okänd, tonsättning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken version av Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand) tycker du bäst om?
  • lövet2

Ivar Widéens. Kanske för att jag inte hört mig less på den - jag vet inte ...

• glasbubblan

Tegnérs. (Det är väl den "klassiska" versionen, den som man oftast hört? - Nu tycker jag att den andra kommer mer och mer... eller har jag blandat ihop dem?)

• mammaNena

den som peter jöback sjunger i sin julskiva. sen vilken version det är !?!

• Sencha
    glasbubblan skrev 2009-12-01 10:26:37 följande:
    Tegnérs. (Det är väl den "klassiska" versionen, den som man oftast hört? - Nu tycker jag att den andra kommer mer och mer... eller har jag blandat ihop dem?)
    Ja, Tegners är den som bör ha ett maffigt pianokomp för att funka - annars brukar halva styrkan tappa ton halvvägs igenom de långa utdragna tonerna och sedan börja sjunga igen för tidigt så att det blir otakt
  • Sencha
    mammaNena skrev 2009-12-01 10:28:53 följande:
    Ingen aning
  • glasbubblan

Det är i alla fall den som jag inte menar! (Tycker den andra är vackrare)

mammaNena skrev 2009-12-01 10:28:53 följande:
  • Sencha

Kan ju tillägga att jag föredrar Widéens.

• mammaNena

lägger in en länk med ett (dåligt) klipp med peter jöback

• uniMog

hade inte hört andra än tegnérs förrän nu men den andra var ju underbar.

I can Cum Lauder
  • Stårschan

Jättesvårt. Min favorit är nog Tegnérs, men det är under förutsättning att det är det "rätta" arrangemanget för kör, med sopranöverstämman "Herdar och baaaarn - dig följa gäääärna". Annars växer Widéens för varje gång jag hör den. Tyckte inte alls om den första gången.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Sencha

Vad irriterande att den som röstat på annan version inte berättar vad h*n menar - jag blir ju nyfiken!

Svar på tråden Vilken version av Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand) tycker du bäst om?