• pyretochbönan0809

Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!

Ja, självklart ska man prata med sina barn men i vissa lägen MÅSTE man som förälder sätta gränser för vad som är acceptabelt och inte! VAD är problemet med det???

Ex. NEJ det är inte ok att slå på mamma/pappa men inte kan man diskutera det med en 1-åring. Det blir "nej" och sen lyfta bort barnet om det krävs.

5,5 åringen får INTE sitta och klaga vid matbordet för då får han gå därifrån om det inte passar. Vad är det för fel med det?

HUR ska barnet lära sig vad som är acceptabelt inom familjen om vi som föräldrar inte visar dem det? Hot kommer man ingenvart med, men för mig är hot något som inte införlivas. Fakta, däremot kör vi med.

Ex. Tar 5,5 åringen något från affären, typ lösgodis, så får h*n inte följa med och handla på ett BRA tag (självklart efter att ha förklarat varför)

På många härinne verkar det som att det är så viktigt att man är pedagogiskt korrekt i alla lägen men vem är det egentligen? Man ska inte höja rösten åt sina barn, man ska inte vara för sträng, man ska inte ha för många regler, om barnet vill göra något så SJÄLVKLART ska barnet få göra det osv osv osv.

Fick frågan för ett tag sen om det var ok av min kompis att sätta gränser för sin 2-åring och jag var chockad. Vår 16-månaders vet PRECIS vad hon får och inte får göra. Det betyder inte att hon inte testar för självklart gör hon det men då får ju VI säga ifrån.

Vad händer med föräldraskapet egentligen?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!
  • Anatha

little squirrel skrev 2009-12-01 10:36:35 följande:

Vad händer med föräldraskapet egentligen?
    Förut var det curlinggenerationen nu är det pedagoggenerationen. Själv kommer jag köra ungefär samma som jag själv blev uppfostrad med och det var strängt med tydliga ramar och konsekvenser för sitt handlade och med massor av kärlek.
  • pyretochbönan0809
    Anatha skrev 2009-12-01 10:41:08 följande:
    little squirrel skrev 2009-12-01 10:36:35 följande: Förut var det curlinggenerationen nu är det pedagoggenerationen. Själv kommer jag köra ungefär samma som jag själv blev uppfostrad med och det var strängt med tydliga ramar och konsekvenser för sitt handlade och med massor av kärlek.
    Ja samma här för det här andra är ju närmast löjligt....Pedagogik är superbra i vissa lägen men det går till överdrift av vanliga dödliga som inte är utbildade. Låt majoriteten av pedagogiken finnas på förskolan/skolan och kör med föräldraskap hemma, tycker jag.
  • MsLili

Det är upp till var och en att uppfostra sina barn hur man vill. Men självklart får inte barnet råka illa ut (agas ex). Själv så försöker jag uppfostra mitt barn utan att missbruka att säga nej. Utan jag pratar med honom och lyfter bort honom. Och det funkar jätte bra, han är 1år.

• pyretochbönan0809
    MsLili skrev 2009-12-01 10:48:46 följande:
    Det är upp till var och en att uppfostra sina barn hur man vill. Men självklart får inte barnet råka illa ut (agas ex). Själv så försöker jag uppfostra mitt barn utan att missbruka att säga nej. Utan jag pratar med honom och lyfter bort honom. Och det funkar jätte bra, han är 1år.
    Ja så gör vi med i det längsta men det blir hyfsat mkt "nej" ändå om 1-åringen är åp saker hon VET att hon inte får och jag inte kan lyfta bort henne om jag ammar hennes lillasyster.

Faktum är att jag är förvånad över att det inte är ramaskri över mitt inlägg...
  • anchel

Jag är också lite förvånad att inte många har ojat sig över detta inlägg. Jag är helt på din sida. Min dotter är bara 8 månader och då är det lite svårt för henne att kunna förstå konsekvenserna när hon gör något fel men jag har redan börjat "uppfostra". Föräldrar idag är ofta så himla rädda för att vara just föräldrar. De är rädda för att barnen ska tycka att de är stränga och rädda för att barnen ska bli arga. Vad gör det? Det är ni som är föräldrarna. Ni bestämmer, så är det bara. Jag är fullt övertygad om att barnen blir lyckligare om de har tydliga gränser. Jag har vänner vars 5-åring brukar lyfta deras hund i svansen och då säger de bara lugnt "så ska du nog inte göra, det kan göra ont." 2 sekunder senare bär hon omkring på hunden igen.

• MammatillEdvin

Jag håller helt med dig!

Jag har en nära vän (mamman till 1 1/2-åringen) som RÄTTAR sin man (pappan till 1 1/2)-åringen) när han spontant höjer rösten när dottern gör något som hon inte borde. Det är helt osant! Enligt mamman ska man inte höja rösten alls utan istället diskutera och bekräfta till förbannelse. De pratar ju hål i huvudet på det stackars barnet! Hon får göra vad hon vill och de springer efter henne hela tiden. Hon får inte en chans att lära sig att leka lite på egen hand, de är där hela tiden. Hon har tagit över helt och allt i familjen sker på dotterns premisser. Suck!

Jag hävdar att tonfall och kroppsspråk är jätteviktigt när man bemöter barn. Säg nej med mörkare bestämd röst och ha ögonkontakt med barnet. När barn blir lite äldre är det såklart jätteviktigt att få en förklaring på varför något beteende inte är ok, men en ettåring, herregud. Säg nej och lyft bort barnet eller distrahera med något annat!

• pyretochbönan0809
    MammatillEdvin skrev 2009-12-02 11:05:42 följande:
    Jag håller helt med dig!Jag har en nära vän (mamman till 1 1/2-åringen) som RÄTTAR sin man (pappan till 1 1/2)-åringen) när han spontant höjer rösten när dottern gör något som hon inte borde. Det är helt osant! Enligt mamman ska man inte höja rösten alls utan istället diskutera och bekräfta till förbannelse. De pratar ju hål i huvudet på det stackars barnet! Hon får göra vad hon vill och de springer efter henne hela tiden. Hon får inte en chans att lära sig att leka lite på egen hand, de är där hela tiden. Hon har tagit över helt och allt i familjen sker på dotterns premisser. Suck!Jag hävdar att tonfall och kroppsspråk är jätteviktigt när man bemöter barn. Säg nej med mörkare bestämd röst och ha ögonkontakt med barnet. När barn blir lite äldre är det såklart jätteviktigt att få en förklaring på varför något beteende inte är ok, men en ettåring, herregud. Säg nej och lyft bort barnet eller distrahera med något annat!
    exakt. förklaringar och diskussioner kan man börja med (och få effekt av) vid ca 3 år tycker jag.
  • pyretochbönan0809

Förresten: vadå inte få höja rösten?
    Härhemma är vi HELT olika. Jag är uppväxt med rösthöjningar och skrik och i min mans föräldrahem höjde man aldrig rösten. Barn lider inte av rösthöjningar. De lär sig vad som är argt, irriterat, bestämt och glatt ändå. Har läst härinne att om man höjer rösten så har man tappat kontrollen. Nej, när jag tappar kontrollen skriker jag det mest opedagogiska man någonsin kan skrika: "SKRIK INTE!" och det händer INTE ofta och jag inser att det är helt fel. Min dotter brukar oftast då sluta skrika och komma fram till mig (som i reel gråter vid det laget för att jag skrikit åt henne) och kramar mig. Så mycket lider hon...*ironisk*

• Stugmamman

Naturligtvis ska man man inte skygga för att vara förälder. Man ska guida sitt barn både genom känslor och handlingar och lära dem hantera olika sinnesstämningar. Jag tycker dock många föräldrar inte har respekt för sina barn och ofta är för hårda och konsekventa i sitt handlande utan att ha någon egentlig tanke bakom - bara för att visa sin auktoritet.

Vi har en tre-åring och vi har en väldigt fin kommunikation där både han och vi kommer till tals. Han är väldigt verbal och kan beskriva vad han känner och tycker.

Tex: Jag sitter vid köksbordet och läser tidningen och han kommer fram och gör mig illa tex rivs. Då börjar jag inte skälla på honom eller ha någon sorts bestraffning som jag tycker många kör med utan jag säger till honom bestämt att så gör man inte men inte argt eller fientligt. Sedan frågar jag honom om vad det är han vill och att man måste säga det istället för att göra illa. Då säger han att han tycker det är tråkigt att jag sitter där och att han vill att jag ska komma och leka. Då kan jag säga att jag kommer och leker om en liten stund men först ska jag läsa färdigt.

Om han skulle och sitta och klaga vid matbordet skulle jag naturligtvis fråga vad det är för fel och varför han klagar och då är jag säker på att han skulle ha en förklaring. På maten har han aldrig klagat (det kanske kommer när han blir äldre) men han äter mer eller mindre och vi har aldrig tvingat honom att äta upp - det bidrar ju knappast till någon matglädje på lång sikt men naturligtvis får han inte någon annan mat istället för den han ratar.

På detta sätt har vi alltid löst konflikter mellan mig och min sambo - vi har pratat. Vi har varit tillsammans i 12 år och aldrig skällt eller brusat upp mot varandra. Vi visar alltid respekt gentemot varandras åsikter även om vi inte håller med och det är något vi vill att vår son ska lära sig. Straff är något vi sällan kör med för att vi inte tycker att det ger resultat utan bara mer gråt och bråk.

Jag vet inte om det är vårt förhållningssätt som du tycker är för pedagogiskt. Självklart ska man sätta gränser för sitt barn men hur man visar var gränserna går kan man göra på olika sätt. Som förälder tycker jag man ska fundera på dels hur man själv vill bli bemött om man var ett litet barn och dels på vad barnet lär sig och tar med sig genom det bemötande vi visar dem.

Naturligtvis är inte jag ständigt 100% lugn och pedagogisk och resonerande. Ingen förälder är som han eller hon önskar vara för jämnan. Men det är vår uppfostringsprincip.

Naturligtvis kan man inte tro att man enbart kan resonera med en liten ett-tvååring. Däremot kan man försöka att succesivt börja lära dem ett resonerande förhållningssätt.

Naturligtvis lider inte barn av rösthöjningar i sig. En röst som däremot är aggressiv, fördömmande och auktoritär tror jag inte någon människa mår bra av att få höra. Själv skulle jag bli jätteledsen.

• Hervor 1

Tycker att det är urviktigt att vara "pedagogiskt korrekt" i alla lägen - åtminstone att man har ambitionen att vara det.
    Sedan är ingen fullkomlig och ibland brister det och även om man inte skall skämmas över att vara mänsklig så är det sannerligen inget att skryta med heller. Bestraffningar och hot är definitivt inga bra verktyg!

Svar på tråden Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!