Det här med att diskutera med sina barn har gått för långt!!!
Ja, självklart ska man prata med sina barn men i vissa lägen MÅSTE man som förälder sätta gränser för vad som är acceptabelt och inte! VAD är problemet med det???
Ex. NEJ det är inte ok att slå på mamma/pappa men inte kan man diskutera det med en 1-åring. Det blir "nej" och sen lyfta bort barnet om det krävs.
5,5 åringen får INTE sitta och klaga vid matbordet för då får han gå därifrån om det inte passar. Vad är det för fel med det?
HUR ska barnet lära sig vad som är acceptabelt inom familjen om vi som föräldrar inte visar dem det? Hot kommer man ingenvart med, men för mig är hot något som inte införlivas. Fakta, däremot kör vi med.
Ex. Tar 5,5 åringen något från affären, typ lösgodis, så får h*n inte följa med och handla på ett BRA tag (självklart efter att ha förklarat varför)
På många härinne verkar det som att det är så viktigt att man är pedagogiskt korrekt i alla lägen men vem är det egentligen? Man ska inte höja rösten åt sina barn, man ska inte vara för sträng, man ska inte ha för många regler, om barnet vill göra något så SJÄLVKLART ska barnet få göra det osv osv osv.
Fick frågan för ett tag sen om det var ok av min kompis att sätta gränser för sin 2-åring och jag var chockad. Vår 16-månaders vet PRECIS vad hon får och inte får göra. Det betyder inte att hon inte testar för självklart gör hon det men då får ju VI säga ifrån.
Vad händer med föräldraskapet egentligen?