Niccan skrev 2010-01-02 01:08:51 följande:
Vet att du inte svarade på mitt inlägg, men ville ändå kommentera lite. Jag håller absolut med dig om både att barn verkligen är olika till sitt temperament (liksom föräldrar!) och att det absolut inte är något fel i att visa ilska som förälder - eller någon annan känsla heller för den delen. Tvärtom är det nog av yttersta vikt att man som förälder bejakar alla känslor såväl hos sig själv som andra. För de är ju aldrig fel i sig. Däremot betyder inte det att alla känsloyttringar skall bejakas eller att ens känslor får leda till vilka handlingar eller verbala uttryck som helst. Och jag tror nog att det är det som möjligen folk tycker olika kring i denna fråga. Alltså vilka känslouttryck och handlingar gentemot barnen som är lämpliga/bra/ok och inte... Och i förlängningen förstås det omvända, vad som är ok för barnet att ta till, t.ex. i sin egen affekt! Om vi föräldrar blir "tokarga" och tappar fattningen på ett sätt som leder till ord eller handlingar som blir kränkande, kommer det att skada både relationen och barnets självkänsla. Och om vi missbrukar vårt maktövertag för att vi inte orkar/hinner reda ut den verkliga konflikten, ja då har vi också öppnat för att barnet kommer göra detsamma när han/hon får chansen senare i livet. Enstaka tillfällen gör säkert ingen skada, men satt i system som ett sätt att fostra, tror jag det är nedbrytande för alla snarare än utvecklande för någon... T.ex. detta med "att åka in på rummet" förstår jag faktiskt inte riktigt värdet av? När är en sådan åtgärd egentligen framgångsrik på sikt, annat än som ett sätt för den vuxne att demonstrera sin slutliga makt och förstås (tillfälligt) bli av med konflikten? Ni som tycker att detta är bra och användbart, i vilka situationer använder ni det och varför känns det som det bästa alternativet i de stunder det används? (Jag är genuint nyfiken och avser inte att provocera!) peace/Niccan
Jag håller nog med dig tror jag (om du menar som jag tror!) , gillar inte heller att tappa fattningen på det sätt som du beskriver. Men som du säger, någon gång händer det väl de flesta. Med skrikutskällning menar jag mer att jag säger ifrån ordentligt, med höjd röst. Alltså t.ex. skriker "Sluta! Vad gör du?!" om storebror slår lillebror. Efter skriket pratar jag ju i vanlig samtalsron med storebror.
Åka in på rummet kör vi med av ett par olika anledningar som fungerar med våra barn:
* Dels är vi en familj och alla har rätt att ha det bra hemma. Om en unge trotsar och surar och förstör för de andra genom att t.ex. skrika så högt att övriga inte kan prata med varandra eller i telefon eller se på Tv eller så, då får skrikbaggen gå in på sitt rum så att ilskan inte stör andra. Som en markering: "det finns 4 andra här hemma och du ska inte få styra över oss alla när du är arg, speciellt inte över dina syskon".
* Med VÅRA barn fungerar "gå in på rummet" som ett bra avbrott. Särskilt den ena har svårt att ge sig i en konflikt och även om den till sak är utredd (t.ex. du får inte gå ut och leka nu kl. 20.30 hur gärna du än vill) kan han fortsätta att gräla och argumentera. Då kan han(efter varning) få gå in på rummet för att den han grälar med ska få sluta gräla. Andra ska inte behyöva lägga en kväll på att bråka om sådant som ÄR bestämt, bara för att son X har svårt att släppa det hela. Resonerar vi. Gå in på rummet har vi märkt ger lindrigare konflikter då vi avbryter grälen som inte kan ge någonting (dvs. den förändrig som barnet vill ha).
* När våra barn går in på rummet hittar de ofta något att syssla med. Ilskan lägger sig oftast rätt fort och de kan slänga upp dörren 10 minuter senare och glatt ropa: "Mamma! Kom och titta på min Legobåt!" När de slipper se den de är arg på kommer de lättare på andra tankar, verkar det som.
Och naturligtvis pratar vi efteråt och i förebyggande syfte, vi diskuterar, ventlilerar och bekräftar våra barn. Men en av dem är helt enkelt lite tempramentsfylld, den andra funkar de flesta "metoder" på bara man pratar ordentligt, lyssnar på honom och kramar ofta.