• Anonym

jätte hårig :(

jag hatar min kropp, jag har jätt mkt hår o mörkt är de oxå, de som stör mig mest är på rumpan o runt rumphålet:(

jag ska bli mamma snart o jag bävar för förlossningsdagen, visst kan man raka,men hur ska jag tajma in att det e nyrakat,man vet ju aldrig när det blir dax att föda?det är så äckligt,vill ju inte ligga där med rumpan i vädret o hårig som en apa..fan va äckligt o fan vad okvinnligt :(

är super ledsen över detta... nån som har tips?
    funderar på att vaxa,men inte så lätt att vaxa sig egen bak..tror inte jag kommer komma åt så bra me den vändradien jag har nu me min stora mage...

nån sn'lla som har nåt tips?
    alla råd mottages...

• Svar på tråden jätte hårig :(
  • Anonym

Jag ska föda inom en månad och har också hår mellan skinkorna och runt "hålet". Inbillar mig att det är normalt och tänker inte göra nåt åt det. Det skulle kännas mer pinsamt att komma in med en brazilian wax-mutta, tycker jag. Nu prioriterar jag att det finns en luftspalt närmast mitt underliv och behåller min normala behåring istället för att visa upp ett Barbie-sköte på förlossningen.

• Anonym

Vad jobbigt för dig. Jag tror inte att du på förlossningen kommer att tänka så mycket på det, men det jag skulle ha gjort är att köpa veet och kladda på ett par dagar innan beräknad förlossning. Många gånger får man ju känningar innan och det kan dröja många timmar innan man ens behöver åka in till förlossningen. Du kanske hinner både raka och Veeta dig innan.

Eller så frågar du en snäll väninna om hon kan tänka sig att hjälpa dig att vaxa. Jag hade kunnat göra det för någon av mina bästa kompisar.

• Anonym

inte har jag tänkt vaxa bort allt hår där framme men lite trimmat som jag brukar ha det iaf,men rumpan e ju jävligt ofräscht... o det gör mig jätte ledsen

Anonym skrev 2009-12-01 14:39:57 följande:
    Jag ska föda inom en månad och har också hår mellan skinkorna och runt "hålet". Inbillar mig att det är normalt och tänker inte göra nåt åt det. Det skulle kännas mer pinsamt att komma in med en brazilian wax-mutta, tycker jag. Nu prioriterar jag att det finns en luftspalt närmast mitt underliv och behåller min normala behåring istället för att visa upp ett Barbie-sköte på förlossningen.
  • Anonym

ts, det är inte det minsta okvinnligt. Det ÄR SÅ KVINNOR SER UT. Fan, det är så tragiskt att folk går runt och tror att hårlöshet är ett mått på kvinnlighet....

• Anonym

jag är rädd för att jag ska tänka på de så mkt att det kommer störa mig koncentration på att föda :(
    har tänkt göra som du säger dock ensam,inte be en vännina,de kan jag inte..jag skämms jätte mkt :(

jag hoppas bara att jag hinner o klarar det...
    o det känns ju inte som bm kommer skratta på förlossningen men visst kommer dem tänka på de,o man kommer ju träffa dem efteråt... o just ja nu ska jag in till hon me den håriga röven...lite så känns det :(
    guuud va jobbigt altså :(

Anonym skrev 2009-12-01 14:40:56 följande:
    Vad jobbigt för dig. Jag tror inte att du på förlossningen kommer att tänka så mycket på det, men det jag skulle ha gjort är att köpa veet och kladda på ett par dagar innan beräknad förlossning. Många gånger får man ju känningar innan och det kan dröja många timmar innan man ens behöver åka in till förlossningen. Du kanske hinner både raka och Veeta dig innan.Eller så frågar du en snäll väninna om hon kan tänka sig att hjälpa dig att vaxa. Jag hade kunnat göra det för någon av mina bästa kompisar.
  • Anonym

jag känner ingen som e lika hårig som jag,jag får ju raka mig överallt, hela magen,svanken,armarna,rumpan mm... va fan...blir arg,varför ska de vara så för..

Anonym skrev 2009-12-01 14:53:05 följande:
    ts, det är inte det minsta okvinnligt. Det ÄR SÅ KVINNOR SER UT. Fan, det är så tragiskt att folk går runt och tror att hårlöshet är ett mått på kvinnlighet....
  • såffan

Det är meningen att man ska ha hår där, du skulle bli förvånad om du visste vad för ställen andra rakar/vaxar...

• Anonym

TS, för dig är detta tydligen ett problem men jag fattar faktiskt inte varför.

Du ska föda barn (dvs ett nytt litet liv kommer till världen) om en månad och det du oroar dig för är hur hårig du är mellan benen..Vem är du rädd ska uppfatta dig dig som okvinnlig? barnmorskorna, din partner/följeslagare???
    Barnmorskorna som kommer finnas i rummet är vana vid att kvinnorna kissar, bajsar på sig, blod och guck som kletas runt...Att föda barn är väl inte klassiskt känt att vara fräscht...
    Och jag hoppas verkligen att din partner eller nära anhörig kommer vara mer fokuserad på att vara stöd för dig och det mirakel som håller på att hända än lite hår runt anus...

Jag ska få barn om en vecka och har nada planer på att raka mig eller dylikt...är livrädd att orsaka någon irritation eller liknande. Tänk om man får värsta utslagen eller en infektion precis innan man ska föda barn som försvårar förlossningen eller gör att det gör ondare...

Mitt råd är, klipp ner det så långt det går med en sax eller försök strunta i det...

• Lilly mama

Vet dum jag tror inte för ett ögonblick att du kommer tänka på det när du föder. Om nu BM:orna skulle säga något till varandra, så lär du aldrig få höra det. Det säger dessutom mer om dem än om du och din håriga rumpa.

Om du verkligen lider av din hårväxt så kan jag tipsa om IPL eller power light behandling. Det är inget du kan göra nu som gravid, men sen om du har tid och lust. Det är rätt dyrt, men kan vara värt det om du verkligen hatar ditt hår.

IPL funkar så att man får en kall gelé på den del av huden som ska behandlas. Sen lyser terapeuten med en lampa över området. Det blir som små blixtar eller ljuspulser. Ljuset leds ner i roten och hettar upp den till ca 70 grader. Då dör roten. Personligen tyckte jag inte att det gjorde så ont (kändes som värst som om någon snäppte med ett gummiband på huden) men andra har sagt att de upplevt det värre. Du kan kanske få prova en liten puls för att känna efter om du pallar behandlingen.

Man gör en behandling var tredje månad (det är endast de hårstrån som är i växtfas som kan "dödas") och eftersom ca en tredjedel av håret är i växtfas samtidigt tar det ungefär ett år att behandla ett område. Håret glesas ut under tiden, så du får mindre och mindre hår.

Jag behandlade min underben och har sen jag blev klar inte behövt raka mig. Allt hår försvann inte, men det som är kvar är de ljusa fjunen och de stör inte mig.

IPL funkar bäst på mörk hår, eftersom mörkt hår leder ljus bäst. Huden ska även vara så ljus som möjligt, så passa på under vintern. Du ska undvika att sola ett visst antal veckor före och efter.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-01 14:54:43 följande:
    jag är rädd för att jag ska tänka på de så mkt att det kommer störa mig koncentration på att föda :( har tänkt göra som du säger dock ensam,inte be en vännina,de kan jag inte..jag skämms jätte mkt :( jag hoppas bara att jag hinner o klarar det... o det känns ju inte som bm kommer skratta på förlossningen men visst kommer dem tänka på de,o man kommer ju träffa dem efteråt... o just ja nu ska jag in till hon me den håriga röven...lite så känns det :( guuud va jobbigt altså :(
    Jag lovar att dom kommer inte att ens märka det. Jag har en väninna som nog är minst lika hårig som dig och jag vet hur jobbigt hon tycker att det är. Hon vaxar och rakar och nu har hon börjat fundera på att ta bort håret permanent.

Men oftast så tycker man nog själv att det syns och märks mer. Jag tänker inte så mycket på att hon är hårig.

Bebisen måste ju ut och jag kan garantera att du under förlossningen skiter i hur hårig du är. Man får helt enkelt en annan syn och uppfattning när man väl är där. Jag själv hade fobi på att bajsa ner mig.
Svar på tråden jätte hårig :(