• Liselotte

Ont precis under revbenen?

Är det någon mer än jag som har haft ont högt upp på magen, strax under revbenen? Känns precis som om det svider, sticker och bränner. Om jag masserar lite där, brukar det kännas bättre.
    Jag har fått för mig att det är för att huden töjer sig och att det är därför det gör ont.
    Nån annan som känt likadant? Eller någon som vet vad det kan vara?

Skall till min barnmorska nästa tisdag, tänkte fråga henne då vad det kan vara. Men det hade känts bra om någon visste svaret redan nu.

Tack!

• Svar på tråden Ont precis under revbenen?
  • Lilla Mimmi

jag får ont där om jag sitter som en "hösäck" eller om jag ska böja mig mycket, men det är inte så konstigt för barnet når ju dit upp nu ungefär.. för mig försvinner det onda bvara jag rätar på mig

• Hekny

Vilken vecka är du i??

Jag har haft problem med att det har gjort ont på ena sidan under höger revben i ca 8 veckor. Men det är för att bebben har placerat sin fot in under revbenen. BM sa att den kan knuffa på levern, det är inte speciellet behagligt. Men jag är i vecka 37 nu så det är helt enkelt bebben som sparkar på mig. I början kändes det mer som det låg en luftbubbla in under revbenen och irriterade.

Det jag annars har fått höra är att man ska ta kontakt med BM om det gör väldigt ont mitt i där revbenen går ihopa, det kan tydligen vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, men då ska man nog ha alla de andra sympomen också.

• Olivia

Jag har oxå fruktansvärt ont. Jag tror att det beror på att allt trycks upp, men om jag förstått rätt kan det också vara gallan.

Jag trodde att det berodde på att jag hade bygelbh men har konstaterat att så inte är fallet. Nu i v 34 är det något bättre. Men det kan fortfarande hugga till, typ när jag skrattar.

• Liselotte

Jag är i v.31, fast jag väntar tvillingar, så jag är ganska stor nu. Har också funderat på om det kan vara barnen som trycker på och att det är därför det gör ont. Det gör ju inte ont jämt, men ibland.
    Tänkte på havandeskapsförgiftning med, men jag har ju inte ont i huvet eller äggvita i urinen, eller högt blodtryck, så jag tror inte jag har det.

• Hekny

Då är det ju inte havandeskapsförgiftning. Det är ju skönt. Det är helt säkert någon av de små som tycker, det kan göra ordentligt ont. Det bästa är ju att de kan hjälpa om man nställer sig upp eller lägger sig ner. J

Jag brukar knuffa tillbaka och hålla en hand för revbenen så Kotten inte kan få in foten under de. Det fungerar för stunden. Ända tills det bliv våldsamma frustrationsattacker därinne.

• septbulan

Hej,

Jag är i v 27 och har oxå haft väldiga problem med smärta/kramp under revbenen på högersida. Har varit hos läkare och han tror helt klart att det är gallsten. Ska upp och ultraljuda gallan idag. Sen jag fick veta att det kunde vara gallan, för ca 3 veckor sedan har jag undvikit äpplen, ägg och fet mat och det funkar jättebra på mig. Fick en attack förra veckan efter att jag ätit kassler, och fick då höra att rökt mat också kan ge upphov till gallretning.

Så om 5 timmar är det UL av galla! Hoppas att de slinker lite neråt magen så man kan få en skymt av lill*n också!

/septbula

• Lilla Skruttet

vad lustigt jag skulle just lägga in en fråga om precis just detta.... och så har det kommit upp ett inlägg om det!

För mig känns det både lite ont och nästan som lite "bedövat" precis under högra sidan. Det blir främst på eftermiddagarna och mot kvällarna så jag har trott att det har att göra med att jag är trött i ryggen vilket i sin tur gör att jag "säckar ihop".

Men gallsten låter ju inte alls kul, hur gick det för dig septbula????

/ Lilla skruttet.

• Liselotte

Tack för alla svar. Det känns lite bättre när man vet vad det kan bero på. Det gör inget om jag har ont, bara inte barnen mår dåligt där inne. Tänkte ringa mvc för säkerthetsskull idag. Så blir man lite lugnare när man vet vad det är.

• Gretchen

Jag har haft likadant i några veckor nu trots att jag bara är i v17.
    Kanske ett tvillingfenomen...

På mig känns det som om skinnet o musklerna inte riktigt räcker till, det spänner o drar o känns hårt o knöligt under brösten liksom, där magen går ihop med bröstkorgen... Svårt att förklara. Gör mer ont när jag suttit länge eller ansträngt mig.

• Liselotte

Precis så känner jag med. Att det sliter och drar, sticker och svider. Igår kväll kändes det nästan som om jag hade en kniv instucken under revbenen. Fast idag känns det bättre. Det kommer och går. Kanske beror på hur de har lagt sig, de små liven.

• Liselotte

Pratade precis med min barnmorska, hon sade att antingen kunde det vara magkatarr eller så kunde det vara att barnen trycker på. Man kunde testa att ta lite samarin, för att se om det känns bättre. Om det nu är magkatarr. I så fall e det vanligt att man känner så i samband med att man har ätit.

Svar på tråden Ont precis under revbenen?