Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Kan en POJKE vara tärning i Luciatåget?

Min fyraårige son kom hem och ville det. Jag är förtvivlad. Hur kommer de andra barnen och föräldrarna att reagera?

Ska vi låta honom få sin vilja igenom, eller är det vårt ansvar att styra in honom på något mer stereotypt och mindre provocerande?

Vad tycker du? Kan man verkligen låta en POJKE vara tärning i Luciatåget?

So say we all
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en POJKE vara tärning i Luciatåget?
  • Lady Namárië
    viseversa skrev 2009-12-01 19:34:38 följande:
    tärning eller tärna? STOR skillnad. Tärning blir nog löite konstigt. Jag menar ska han ha en stor vit dräckt med prickar på då eller?
    Nu förstår jag inte hur du menar.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Apolline skrev 2009-12-01 19:37:41 följande:
    Nej nej nej! Man ser så tjock ut i den där fyrkantiga dräkten. Då kan han få viktnoja, och det tycker jag är flickornas domäner.
    Eller hur? Det är lite så jag tänker. Man vill ju liksom inte klä efter fel kön.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-01 19:37:56 följande:
    Herregud nej, TS! Det är ju respektlöst för alla som har, eller är nära, folk med spelberoende! Dessutom vet ju alla att Fortuna är en fru, inte en man! Jäkla kommunistfeministflator som förstår allt igen!!!!!!!!
    *gråter för mina barn*
    So say we all
  • Lady Namárië
    Linda och Fredrik skrev 2009-12-01 19:38:46 följande:
    Hihi stavfel i all ära men lite roligt blir det när det är ett helt annat ord man får till Tippar på att det ä TÄRNA som TS menar och Inte en Tärning som man spelar spel med... Men självklart kan pojken vara tärna om det är det han vill... Tror knappast att de andra barnen bryr sig. Bara inskränkta föräldrar med ett fyrkantigt tänk som kan reagera på något sådant!
    Nu förstår jag inte alls? Problemet är alltså att han vill vara tärning trots att han har snopp.
    So say we all
  • Lady Namárië
    LaFontaine skrev 2009-12-01 19:42:34 följande:
    Hur fan kan du ens tänka tanken att låta din son vara tärning? Allvarligt talat? Fattar du inte hur de andra barnen kommer att kasta runt honom, spela yatzy och frysa ut honom om han inte faller åt rätt håll!Och förresten, inte nog med att dräkten gör honom tjock. Prickar förstorar också. Så det så!
    Åh nej! det låter ju hemskt! Har du egen erfarenhet av saken?
    So say we all
  • Lady Namárië
    zazla skrev 2009-12-01 19:49:56 följande:
    Låter du din son vara tärning i ett luciatåg så vill jag se en bild! Men seriöst en liten stund: min kompis (kille) var faktiskt tärna i vårt luciatåg på dagis. Han pappa var vansinnig på honom, jag minns det än idag (vi måste ha varit 5-6 år).Han stod där och försökte få på honom den fula struten men min kompis vägrade, han ville ha glitter. Han stod på sig och i min mammas fotoalbum går vi hand i hand som tärnor båda två i luciatåget Och vet ni, för 1,5 år sedan var jag på hans bröllop och han gifte sig - med en tjej! I dag har de en son ihop också
    Jag antar att han tänker sig nåt sånt här, fast med glitter: http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/5219217/di-main_Full.jpg

(Och för att också vara seriös: Så klart han skall få vara tärna! Men det lät så kul när han kallade det tärning. )
    LaFontaine skrev 2009-12-01 19:49:41 följande:
    Ja. Jag var så baktung så mina klasskompisar hamnade alltid på så låga siffror. Det var hemskt att höra hur de hånade mig när tärningen i parallellklassen hade stora tuttar och således alltid hamnade på högre siffror. Tro mig, det är inget du önskar utsätta din son för...*Nickard förnumstigt*
    Det låter ju gräsligt! Du hade sex baktill alltså, och hon fram?
    Pejgan skrev 2009-12-01 19:48:46 följande:
    ja om du tar en rollspelstärning. Det är manligt.
    Finns det någon som är speciellt manlig? T20, kanske? Jag har hört att det är viktigt att låta pojkarna bli för feminina.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Lady Namárië skrev 2009-12-01 19:57:03 följande:
    Jag har hört att det är viktigt att låta pojkarna bli för feminina.
    Att INTE låta pojkarna bli för feminina, förstås! Herregud, vad händer med mig?
    So say we all
  • Lady Namárië
    trasdockan skrev 2009-12-01 20:00:58 följande:
    Ojojoj, JAG tycker INTE att det passar sig att en pojke är tärning. En tärning har i alla tider varit en flicka med långt rött, hår. Stackars rödhåriga flicka som nu måste dela rollen som, eller kanske inte alls får vara, tärning..
    Ja, traditioner är mycket viktigt. Det bästa vore ju om de helt enkelt hade en omröstning på förskolan för att välja ut vem som får vara tärnng.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-01 20:10:12 följande:
    Lady Namárië skrev 2009-12-01 19:58:02 följande: Du börjar bli smittad! Snart röstar du rött, hatar män och vill sliska på andra brudar - och inte för att göra din man het!!!
    Åh neeeeej! vad skall jag ta mig till?

Men det är ju självklart. Det r så det går när man börjar rucka på traditionerna i Luciatåget. *snyft*
    So say we all
  • Lady Namárië
    Neko skrev 2009-12-01 20:17:27 följande:
    Lady Namárië skrev 2009-12-01 19:57:03 följande: Ju kantigare, desto mer maskulint? t3 är nog bra, speciellt om du har den med den spetsiga delen neråt. Simulerar ju både en stor grej där nere + breda axlar.
    Smart tänkt! Men det finns inte risk att trekansformen liksom ger andra associationer?
    So say we all
  • Lady Namárië
    ÖNadja skrev 2009-12-01 20:26:39 följande:
    Har aldrig förut hört ordet "tärning" annat än i spel sammanhang. =)Men självklart kan väl sonen vara Tärna, vad är problemet? Vad spelar det för roll om han är Lucia, pepparkaksgubbe, stjärngosse eller tärna?Varför ta glädjen från ett barn?Barnen har inga begränsningar, det är vi vuxna som har det och vi borde vara mer som barnen.
    Men det är viktigt att begränsa barnen! Annars kan de växa upp och bli sådana där feminister!
    So say we all
  • Lady Namárië
    ÖNadja skrev 2009-12-01 20:52:00 följande:
     Nu när det är isigt å snö ute så klär ja även sonen i högklackat! =)
    hemskt! Men de är väl blåa, hoppas jag?
    So say we all
  • Lady Namárië
    Alisa skrev 2009-12-01 21:13:24 följande:
    Absolut får pojken vara Tärning! Han får även vara Spelpjäs, vilket vi ofta ser i Luciatåg.När det kommer till Spelplan så finns fortfarande diskussionen om det endast skulle passa tjejer, men det får tiden och ytterligare Luciatåg utvisa.
    Nej, spelpjäs skulle jag aldrig tillåta. Inte spelkort heller. De "manliga" korten ser ju ut som transor.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Lycklig med Grodd skrev 2009-12-02 01:14:36 följande:
    Ah ah ah såg för sent att det stod TÄRNING! Nej en tärning passar nog inte riktigt
    So say we all
  • Lady Namárië
    Alisa skrev 2009-12-02 14:02:08 följande:
    det är viktigt att befästa könsroller tidigt, i synnerhet i sådana här fall!
    Eller hur?
    BlommyNess12 skrev 2009-12-02 14:03:59 följande:
    Ja såklart, begränsa inte era barn nu! Jag har fått lära mig att ju mer spelberoende man är desto rikare blir man, jag vill såklart att mina barn ska vara rika, duuuh.
    Det var en intressant vinkling! Pengar är ju också viktigt. Man vill ju inte att barnen skall bli mobbade.
    So say we all
  • Lady Namárië
    jojja skrev 2009-12-02 14:12:40 följande:
    *lär sonen hur han ska kasta LNs son för att få höga nummer och vinna fröknarnas vinflaskor* *evil grin smiley*
    ..om inte Kevin hinner före.
    JsN skrev 2009-12-02 14:09:24 följande:
    Tärningar har inget i lussetåg att göra!Däremot tycker jag självklart att din son kan vara tärna!
    Ja, men nu gällde det ju faktiskt huruvida man kan vara tärning (fast man har snopp). Försöker du antyda att jag både skulle ha skrivit fel OCH placerat tråden knasigt?
    alwilda skrev 2009-12-02 14:14:59 följande:
    nog att det är dags för honom att börja förstå att det är viktigt att tänka på figuren.
    Jag har tänkt lite på Disneyfigurer. Räknas det?
    So say we all
  • Lady Namárië
    ***allvarlighetsvarning***

scaniae skrev 2009-12-06 18:23:15 följande:
    Wikipedia:Sammansättning [redigera]Luciatågets viktigaste person är lucian. Lucian är en FLICKA eller UNG KVINNA. Lucian går främst i tåget. I sitt följe har hon vanligen 4-20 TÄRNOR som också är flickor eller unga kvinnor och som vanligen följer lucian parvis. Ibland förekommer även stjärngossar som är pojkar eller unga män.Framför allt om deltagarna är barn kan det även gå pepparkaksgubbar, pepparkaksgummor, tomtar och en Staffan Stalledräng med eller utan "fålar" i tåget.Wikipedia:Tärningupload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/D...Nu skulle vi alla vilja veta vad du egentligen menar.Vill din son vara en tärna eller en tärning?
    Om vi nu bortser från att wikipedia är en usel källa och utgår från att deras definition av tärning är rätt, så... ( )

Som jag redan skrivit i tråden ligger det till precis som Jojja säger - min fyråring hörde fel, och jag tyckte att det lät så himla kul när han ville vara "tärning" i tåget. Eftersom jag hade tid att slå ihjäl startade jag en tråd i Sandlådan för att skoja lite och se hur många som svarade i omröstningen utan att läsa rubriken ordentligt. En liten lek med alla diskussioner om vem som kan vara vad i luciatåget.

Min unge får givetvis vara tärna eller lucia eller tomte bäst han vill i tåget. Det skulle aldrig falla mig in att böja hans preferenser efter vad andra anser vara passande för folk med snopp. Varför skall han begränsas bara för att andra inte kan vara toleranta? Och skulle någon mot förmodan uttrycka sig negativt om saken utgår jag från att den pedagogiska personalen följer läroplanen och ingriper. Annars gör jag det själv. 

So say we all
Svar på tråden Kan en POJKE vara tärning i Luciatåget?