Inlägg från: Anaiah |Visa alla inlägg
  • Anaiah

Kan en POJKE vara tärning i Luciatåget?

Lady Namárië skrev 2009-12-01 19:32:14 följande:

Min fyraårige son kom hem och ville det. Jag är förtvivlad. Hur kommer de andra barnen och föräldrarna att reagera? Ska vi låta honom få sin vilja igenom, eller är det vårt ansvar att styra in honom på något mer stereotypt och mindre provocerande? Vad tycker du? Kan man verkligen låta en POJKE vara tärning i Luciatåget?
    Självklart kan han vara tärning! Men ta reda på vilken sorts "tärning" han vill vara först bara, det finns ju ett gäng att välja mellan.
  • Anaiah

Lady Namárië skrev 2009-12-06 21:19:13 följande:

Om vi nu bortser från att wikipedia är en usel källa och utgår från att deras definition av tärning är rätt, så... ( ) Som jag redan skrivit i tråden ligger det till precis som Jojja säger - min fyråring hörde fel, och jag tyckte att det lät så himla kul när han ville vara "tärning" i tåget. Eftersom jag hade tid att slå ihjäl startade jag en tråd i Sandlådan för att skoja lite och se hur många som svarade i omröstningen utan att läsa rubriken ordentligt. En liten lek med alla diskussioner om vem som kan vara vad i luciatåget. Min unge får givetvis vara tärna eller lucia eller tomte bäst han vill i tåget. Det skulle aldrig falla mig in att böja hans preferenser efter vad andra anser vara passande för folk med snopp. Varför skall han begränsas bara för att andra inte kan vara toleranta? Och skulle någon mot förmodan uttrycka sig negativt om saken utgår jag från att den pedagogiska personalen följer läroplanen och ingriper. Annars gör jag det själv.        
    Haha, att somliga inte kan se ironi även när den stirrar dem i ansiktet.

BTW, jag tycker du gör helt rätt som låter din son bestämma oavsett om han vill vara lucia, tärna, stjärngosse eller tärning Jag skulle gjort samma!
  • Anaiah
    scaniae skrev 2009-12-06 13:35:19 följande:
    När jag var liten och gick på dagis och skulle ha mitt första luciatåg valde jag klädsel själv. SÅ MOBBAD OCH RETAD JAG BLEV FÖR DET!! Jag tyckte att runt jul kan man väl ha nåt juligt. Min bror var 7 år äldre än mig och jag tog mycket efter honom. Så där kom jag till dagis i min fina röda tomtedräkt och alla andra flickor var tärnor eller lucior. Så jag tycker du kan låta honom vara stjärngosse, pepparkaksgubbe, stjärngosse är ju rätt likt tärna. Barn glömmer aldrig och retar varandra i evigheter. Utsätt honom inte för det.
    Fina pedagoger du hade på ditt dagis som tillät sådan behandling! INTE något som barnen ska behöva oroa sig över.
Svar på tråden Kan en POJKE vara tärning i Luciatåget?