• Anonym

Vill inte åka bort över jul....

Hej

Har ett problem som jag går och funderar över och som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med.

Vi (jag,sambo och 2 årig son) har alltid firat jul varsitt år med respektive familjer, alltså ena året med min familj, nästa med hans familj osv.
    Nu i år är det meningen att vi ska åka till hans familj.
    Problemet är att vi under detta år flyttat 25 mil bort, till en annan stad. Jag är gravid och på julafton har jag 17 dagar kvar till bf. Dessutom har vi en valpkull hemma nu som är leveransklar i mellandagarna.

Med tanke på allt detta bjöd vi över hans släkt hit till oss för att fira jul istället, men det gick inte för sig, för min svägerska jobbar in på julnatten och orkar inte åka bil hela dagen efter. OK, det kan jag förstå.

Men nu verkar det som att alla inklusive min sambo tycker att jag gör för mycket av allting.

Är jag löjlig som tycker att det är lite väl mycket att resa 25 mil, med 5 valpar 2 vuxna hundar och jag själv som sagt gravid då med 17 dagar kvar till förlossning?

Hur skulle ni andra ha gjort i min sits?

• Svar på tråden Vill inte åka bort över jul....
  • Champagne

Jag hade stannat hemma! Lätt! Aldrig att jag hade kört 25 mil som höggravid, med valpar i bagaget. Jag hade tackat vänligt men bestämt nej och hellre firat hemma.

• lövet2

Jag skulle ha vägrat att flytta på mig. För att undvika gräl med sambon kanske jag skulle ha gnällt över diverse krämpor i stället för att bara stenhårt säga nej.

• Elenas hasselbackspotatis 86

...med 17 dagar kvar tycker man att mannen skulle vara lite mer sympatisk? ...kanske finns inte ens tanken i hans huvud att erat barn kan pluppa ut när som helst?? ...kanske tänker han inte heller på att du kanske eventuellt faktsikt vill föda barnet på erat sjukhus hemma o inte behöva köra 25 mil med ett nyfött barn... (då tänker man ju inte bara på att det skulle vara jobbigt för dig, för chansen att barnet föds under julen finns ju o det är nog inte så kul att åka 25 mil med en nyfödd...)...

• Anonym

Det är exakt så jag tänker. Min sambo och hans familj verkar inte fatta att det blir JOBBIGT för mig.
    När jag påpekade att det skulle bli jobbigt och besvärligt fick jag svaret att de kunde komma ner hit och hämta oss. Hmmm, inte direkt någon lösning, eller?

Jag vill föda barnet här på mitt sjukhus, och ha det lugnt och skönt innan och efter förlossningen.

Första sonen kom 2 veckor tidigt, inte för att det har någon betydelse för andra barnet, men då tycker jag att folk kan ha det i åtanke.

Jag måste bara försöka komma på hur jag ska få sambon att förstå att jag faktiskt inte orkar.

• Anatha

Stanna du hemma och gör klart för sambon att ett BF inte är när man föder utan att två veckor innan och två veckor efter varken räknas som för tidigt eller för sent om man frågar en barnmorska.

• Cia o krabaten

Jag hade nog också stannat hemma.
    Finns din familj nära?
    Då kasnke pappan och sonen kan åka själva under förutsättning att han kör hem om ngt sätter igång och så har du din familj som stöd tills han kommer.

• Anonym

Tyvärr finns all familj i samma stad... Mina föräldrar ville heller inte komma hit över jul, frågade dem också.
    Alla är så inrotade i sina traditioner kring jul så det är svårt att göra annorlunda...

• sötäpplet

Tycker det är dags för er att bryta traditionerna och göra det som är hälsosammast för ER familj. Alltså dig, sambon, sonen och hundarna.

Synd att ni redan gjort upp med släkten, men de får helt enkelt förstå.

• ÖNadja

Ja hade stannat hemma, om ja så hade blivit ensam med sonen (för han skulle inte få lämna huset. ;) )!

Bara tanken på att fara höggravid nån annanstans, och dessutom ta med sej 5 valpar!

Tänk bara på dom stackars valparna, herregud det är nog nog jobbigt för dom att vara hemma i sin trygga miljö på röriga julafton, och att sen vara borta där dom inte alls är trygga...de är ju dumheter!

Sätt ner gravida foten och säg att ni har en mysig hemma jul bara ni istället! =)

• Bevabus

Stackars valpar och stackars dig säger jag bara!
    Stanna hemma, med eller utan karl

• Maria40

Ändra traditionen! Låt bli att åka någonstans hädanefter.

Snart har ni två barn, det är dags att skapa nya egna traditioner så att barnen blir mittpunkt på julen istället för att ni ska "flänga runt" överallt. Det gjorde vi när barnen var små, det blev lite gnäll första åren men sedan gick det över. Det är ett av de bättre besluten vi tagit.

(Vi sa till alla att "vi" åker ingenstans, men alla är välkomna till oss om de vill).

• pessl

Ja, det är för mycket. Stanna hemma och be mannen dra något riktigt gammalt över sig

Svar på tråden Vill inte åka bort över jul....