• supersötasilversara

Ångest - vad göra? Glasögon!

Jag har varit till en välkänd optikerkedja och fått synen undersökt och har i två omgångar tagit hem glasögon för att prova hemma. Men trots att jag fått mycket bra hjälp i butiken så hittar jag inga glasögon jag egentligen vill ha. Nu har jag nästintill ångest, jag ska ju betala 4500 kr (minst) för ett par glasögon där och då vill jag ju verkligen trivas i dom - jag har inte råd att byta ut glasögonen varje år.

Det jag funderar på nu är att köpa ett par glasögon via nätet, där har jag hittat glasögon för runt 300-400kr totalt. Enligt lagen har man rätt att få synjournalen när man betalar för synundersökningen. Det känns inte lika jobbigt och dyrt att köpa ett par sådana glasögon, då kan man ju till och med byta lite oftare om man känner för det.

Men nu känner jag mig "dum" som fått så mycket hjälp från optikern och att jag tagit hem glasögon och provat, men sedan inte köper av dom. Hur skulle ni ha gjort? Någon som kan komma med tips och råd? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ångest - vad göra? Glasögon!
  • vindil
    versan skrev 2009-12-01 23:27:53 följande:
    Syrran köpte sina på Favoptic och hon var nöjd med sina.  hihi... Jag budade hem presentkort för halva priset så mina glasögon blir superbilliga. Jag betalade för mitt presentkort 1600:- Och jag får ta ut produkter för 3000:- Så nu ska jag verkligen ösa på med läckra glasögon.
    Mina från favoptic gick sönder väldigt lätt tyvärr
  • Kristin24

Southern Belle skrev 2009-12-01 22:15:00 följande:

Fast då ska man ha ett recept på LINSER och inte glasögon. Styrkan kan variera något eftersom linserna "trycker" lite på ögat.
    ja jag vet om det...men det var inte min fråga till TS...det bästa är även att få prova ut linser som passar henne hos sin optiker, man kan öppna månadskonto, det har jag.
  • Kristin24
    LillaFlingan skrev 2009-12-01 23:31:06 följande:
    men va??jag har brytningsfel! och har haft linser till och från sedan jag var 13år gammal! är idag 26½år....så man kan ha linser även om man har brytningsfel!... ;)dessutom är jag översynt och skelar..
    Beror väl på vad man har för brytningsfel...alla är vi olika. Men min mamma kan inte ha linser för hennes brytningsfel är så grovt...
    Men men...folk ska jämt hålla på så här på FL...är as trött på att folk inte kan läsa mellan raderna här. *suck*
    Vill bara hjälpa TS...men skit samma hon gör som hon vill då.
  • versan
    vindil skrev 2009-12-02 09:20:43 följande:
    Mina från favoptic gick sönder väldigt lätt tyvärr
    SÅ skumt!
    Då hade jag reklamerat dom till firman.
    Syrran har haft sina i 1år nu och med vilda barn i huset så har dom garanterat fått sina knuffar men ändå hållit.

Hur gick dom sönder då?
    Jag menar har man själv satt sig på dom så går dom ju sönder oavsett firman.
    Har tex en näsbygel gått av så har man ju rätt att få dom ersatt.
    Ja du förstår vad jag menar.
    Glasögon som är köpta på nätet har ju försäkringar precis som dom man köper i affären.
  • EmPet

bara läst TS. köper själv mina glasögon på internet.. sist jag gjorde en synundersökning bad jag bara om ett "synintyg".

• EmPet
    supersötasilversara skrev 2009-12-01 22:28:12 följande:
    Förresten, vart köper ni era glasögon på nätet?
    Jag har köpt både på favoptic, optikbutiken och lensway..
  • jojja

Jag har köpt på ogat299.com
    Många fina glasögon där, och jag köpte faktiskt ett par till med annan färg bara för att det är skoj att byta. Gick på 400kr st.

Favoptik har jag också handlat på. Visst är det väl så att de kan gå sönder lättare med billigare glasögon, men jag byter hellre en gång om året och betalar 400kr än har samma glasögon som jag måste vara superrädd om i många långa år... Sån är jag.

Snikig som jag är så gör jag synundersökning på jobbet för terminal eller skyddsglasögon och så tar jag med mig receptet som jag beställer glasögon med

• Pallas

Jag blir lite grinfärdig när jag läser hur billiga glasögon ni kan köpa. Mina _glas_ kostar 3000:-/st.

• versan
    Pallas skrev 2009-12-02 18:51:56 följande:
    Jag blir lite grinfärdig när jag läser hur billiga glasögon ni kan köpa. Mina _glas_ kostar 3000:-/st.
    Åhh! Vad billigt...
    skooojar.... svindyrt...
    Mina kostade förra gången 4500kr hos Specsavers.
    Och det var sista gången jag kommer aldrig mera lägga ut dom summorna igen.
    Nä hämta ut ett synintyg och beställ över nätet.
  • Pallas
    versan skrev 2009-12-02 19:33:44 följande:
    Åhh! Vad billigt... skooojar.... svindyrt... Mina kostade förra gången 4500kr hos Specsavers. Och det var sista gången jag kommer aldrig mera lägga ut dom summorna igen. Nä hämta ut ett synintyg och beställ över nätet.
    Ja, jag måste göra en koll igen, jag tycker inte att mina glasögon är 100%-igt bra nu. Och som på någon annans brillor så har min antireflexbehandling blivit skavd och repig.
  • vindil
    versan skrev 2009-12-02 09:43:26 följande:
    SÅ skumt! Då hade jag reklamerat dom till firman. Syrran har haft sina i 1år nu och med vilda barn i huset så har dom garanterat fått sina knuffar men ändå hållit. Hur gick dom sönder då? Jag menar har man själv satt sig på dom så går dom ju sönder oavsett firman. Har tex en näsbygel gått av så har man ju rätt att få dom ersatt. Ja du förstår vad jag menar. Glasögon som är köpta på nätet har ju försäkringar precis som dom man köper i affären.
    De gick av efter att garantin gått ut... Bara det att jag tyckte att de var liiite för känsliga!
  • Cia o krabaten

TS: Jag jobbar som optiker.
    Enligt journallagen har du rätt till din egen journal.
    Så du behöver inga undanflykter. Gå bara dit, eller ring, och be om ett recept. (journalen är mera där allt annat du berättat står, receptet är bara de slutgiltiga siffrorna).
    Du behöver inte ursäkta dig, det tjänar ingen på.

Ang var man köper sina glasögon i slutändan:
    Såklart ska du köpa ett par du trivs i!
    Gör du inte det så använder du dem inte och det är inte optikerns mening med dem heller.

Visst finns det många billiga ställen på nätet, oftast skiljer det dock i kvalitet, både på bågar och glas, men givetvis även i pris!
    Kolla hur det är med garantier.
    Hur ska du få dem justerade bakom öronen via nätet?
    Om synen inte känns rätt sen, vad finns det då för garantier? mm mm.
    Köper man i en butik har man ju större möjlighet att bara gå dit och få hjälp.

hoppas du hittar ett par du gillar, var det nu än må vara någonstans.

• supersötasilversara

Cia o krabaten skrev 2009-12-03 09:06:33 följande:

Kolla hur det är med garantier. Hur ska du få dem justerade bakom öronen via nätet? Om synen inte känns rätt sen, vad finns det då för garantier? mm mm. Köper man i en butik har man ju större möjlighet att bara gå dit och få hjälp. hoppas du hittar ett par du gillar, var det nu än må vara någonstans.
    Det är precis det jag varit orolig för... För från allra första början i höstas var jag på väg att beställa via nätet men tyckte inte det kändes bra. Men sen blev det jobbigt att köpa så dyra glasögon när jag inte hittade några jag trivdes med för så mycket pengar.

I GÅR beställde jag fyra provbågar från Lensway, och de låg i lådan i DAG!! Och det andra paret jag satte på mig är helt underbara, och för bara 600kr totalt. Det känns kanon.
    Och de har bra garanti, 2 år på produktfel (men enligt konsumentköplagen så har man reklamationsrätt i upp till tre år om man kan visa att det är ett fel som fanns från början). Och är man inte nöjd med glasögonen man köpt har man rätt att byta i tre månader från köptatumet. Jag ska maila dom och kolla lite mer innan jag beställer, tex om man har rätt att prova och faktiskt använda glasögonen under de där tre månaderna (ifall man känner efter ett tag att man ångrar sig med modellen). Det känns som om det inte gör så mycket om dom går sönder om två år eller till och med om ett år, då kan det vara roligt att köpa nya, eftersom dom inte heller var så dyra.

Tack för hjälpen allihop!
  • versan
    supersötasilversara skrev 2009-12-04 15:11:20 följande:
    Cia o krabaten skrev 2009-12-03 09:06:33 följande: Det är precis det jag varit orolig för... För från allra första början i höstas var jag på väg att beställa via nätet men tyckte inte det kändes bra. Men sen blev det jobbigt att köpa så dyra glasögon när jag inte hittade några jag trivdes med för så mycket pengar.I GÅR beställde jag fyra provbågar från Lensway, och de låg i lådan i DAG!! Och det andra paret jag satte på mig är helt underbara, och för bara 600kr totalt. Det känns kanon. Och de har bra garanti, 2 år på produktfel (men enligt konsumentköplagen så har man reklamationsrätt i upp till tre år om man kan visa att det är ett fel som fanns från början). Och är man inte nöjd med glasögonen man köpt har man rätt att byta i tre månader från köptatumet. Jag ska maila dom och kolla lite mer innan jag beställer, tex om man har rätt att prova och faktiskt använda glasögonen under de där tre månaderna (ifall man känner efter ett tag att man ångrar sig med modellen). Det känns som om det inte gör så mycket om dom går sönder om två år eller till och med om ett år, då kan det vara roligt att köpa nya, eftersom dom inte heller var så dyra.Tack för hjälpen allihop!
    Exakt.
    Kul att du också nappade.
    JAg sitter och väntar på mina nya brillor nu.
    Borde komma idag.
  • Cia o krabaten
    supersötasilversara skrev 2009-12-04 15:11:20 följande:
    Cia o krabaten skrev 2009-12-03 09:06:33 följande: Det är precis det jag varit orolig för... För från allra första början i höstas var jag på väg att beställa via nätet men tyckte inte det kändes bra. Men sen blev det jobbigt att köpa så dyra glasögon när jag inte hittade några jag trivdes med för så mycket pengar. I GÅR beställde jag fyra provbågar från Lensway, och de låg i lådan i DAG!! Och det andra paret jag satte på mig är helt underbara, och för bara 600kr totalt. Det känns kanon. Och de har bra garanti, 2 år på produktfel (men enligt konsumentköplagen så har man reklamationsrätt i upp till tre år om man kan visa att det är ett fel som fanns från början). Och är man inte nöjd med glasögonen man köpt har man rätt att byta i tre månader från köptatumet. Jag ska maila dom och kolla lite mer innan jag beställer, tex om man har rätt att prova och faktiskt använda glasögonen under de där tre månaderna (ifall man känner efter ett tag att man ångrar sig med modellen). Det känns som om det inte gör så mycket om dom går sönder om två år eller till och med om ett år, då kan det vara roligt att köpa nya, eftersom dom inte heller var så dyra. Tack för hjälpen allihop!
    Kul att du hittat snygga bågar.
    Detta med reklamationsrätten gäller inte på vanliga fel som oftast uppkommer, bara så att du vet.
    Om du kan ha orsakat det, tex en trasig skalm eller så, så är det inte reklamation.
    Så kolla om det finns ngn försäkring också/garantier.

Men för 600:- totalt så kan man ju köpa nya istället kanske
  • versan

Har glömt att uppdatera.
    jag har fått min nya glasögon från Lensway.
    och dom satt perfekt på 6 jag ser superduperbra med dom.
    jag är så nöjd så nu ska jag skicka in dom gamla & få glasen utbytta också.

Svar på tråden Ångest - vad göra? Glasögon!