• VårtLillaMirakel

Vilket tvättmedel/sköljmedel använder ni till nyfödda?

Vilket tvättmedel och sköljmedel använder ni?

Med eller utan parfym?

• Svar på tråden Vilket tvättmedel/sköljmedel använder ni till nyfödda?
  • zanna80

Har neutral nu (bebisen har inte kommit ännu) och kommer fortsätta med det, har allergier i släkten, så vi kör alltid oparfymerat.

• mimspims

Man ska inte heller använda sköljmedel när man tvättar jeans för det förstör jeansens elasticitet. Jag ska snart börja tvätta alla bebiskläder(v 35 idag) och tänker köra på det tvättmedlet som vi har hemma

• Ninawikizz

vi har alltid kört med vanligt tvättmedel och sköljmedel,, barn kan bli allergiska om man undviker parfymer, djur osv.. lika bra att vänja dom och skulle dom då råka bli allergiska iallfall så får man väl ändra sig då.

• lill linda 82

vi använder tvättmedel o sköljmedel från sunda (som man beställer från nätet o får hemlevererat). tvättmedel som är allergivänligt o luktfritt och sköljmedel med lukt.

• sommarblomma1
    Ninawikizz skrev 2009-12-15 18:14:52 följande:
    vi har alltid kört med vanligt tvättmedel och sköljmedel,, barn kan bli allergiska om man undviker parfymer, djur osv.. lika bra att vänja dom och skulle dom då råka bli allergiska iallfall så får man väl ändra sig då.
    Det gjorde vi också i början med dottern men eftersom hon har ärvt mina böjveckseksem så fick vi gå över till Netural. Då blev eksemen mycket bättre och är nu i stort sett borta med undantag för lite "anfall" då och då. Så byte av tvättmedel, rapsolja i badvattnet (tvål och sådant har vi alltid udvikit på henne) samt insmorjning med fet kräm har gjort susen.
    ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Fru  Grön
    Dr Mupp skrev 2009-12-14 15:15:53 följande:
    för att sköljmedel är onödigt och extremt miljöförstörande. Det är också en av de vanligaste orsakerna till hudirritationer. Varför vill man dränka de rena kläderna i kemikalier det sista man gör innan man tar ut dem ur maskinen? sköljmedel förstör uppsugningen i handdukar.
    precis därför; onödigt, miljöförstörande, hudirriterande. Äckligt till och med tycker jag!

Vi använder parfymfritt tvättmedel av så miljövänlig sort som möjligt, dvs utan en massa tensider och zeoliter som förstör för vattenorganismerna när avloppsvattnet så småningom når sjöar och hav. Och absolut inget sköljmedel, men det hade ni kanske redan gissat ;) Jag gillar det lite fräscht riviga i nytvättade handdukar - tvättade med sköljmedel känns ju sunkiga redan från början :P
  • Sanna1012
    Hej har du läst Artikeln om dammande tvättmedel på estell.nu där fins även det enda tvättmedlet  för bebisar (Estell baby tvätt) fins också baby mjuk

• MeNoLike

Alltid tvättat mina bebisars kläder som vanligt med andra kläder har fu kat finfint

• Elmiina

Har alltid kört på vanliga tvätt/sköljmedel men har nu, när vi väntar barn, bytt till: Via sensitiv color tvättmedel, Neutral vittvätt tvättmedel, Comfort sensitiv sköljmedel. Allt parfymfritt.

Hatar hårda och riviga handdukar. Och jag torktumlar absolut ingenting.

• Tekaka

Vi kör på Neutral tvättmedel och sköljmedel. Vår dotter är nu 7 veckor och hon har inte reagerat på sköljmedlet, det är ju parfymfritt??plus att kläderna blir så mjuka och goa.

• Tekaka
    littstar skrev 2013-08-05 11:13:34 följande:
    Jag ska bara använda neutral sköljmedel, inget annat

hur tror du det blir rent utan tvättmedel? tänk gult bajs som fastnar på kläderna, går omöjligt bort utan tvättmedel...
  • keron

Har alltid använt parfymfri tvätt- och sköljmedel till hela familjens kläder när barnen varit nyfödda, och fortsatt med det till de varit minst 6 månader. Ingen i familjen har heller använt parfym när vi haft bebisar.

• blomman07

Använder neutral tvättmedel, samt vanish, men helt vanligt sköljmedel. Jag är själv väldigt allergisk men klarar sköljmedel utan problem. För utslag av nästan alla andra tvättmedel dock.

• castafiore

ocean parfymfritt tvättmedel. Sköljmedel kommer inte in i det här huset.

• littstar
    Tekaka skrev 2013-08-05 20:43:45 följande:
    hur tror du det blir rent utan tvättmedel? tänk gult bajs som fastnar på kläderna, går omöjligt bort utan tvättmedel...
    Det märker vi, mamma använde bara sköljmedel när vi va små 
  • tulip79

Vi har alltid parfymfritt tvättmedel och sköljmedel eftersom jag tidigare varit allergisk mot de parfymerade. Vill inte utsätta en bebis för starka dofter helt i onödan. Speciellt inte om den ärvt min överkänslighet. Så det blir antingen Skona, Neutral eller Via sensitive.

Svar på tråden Vilket tvättmedel/sköljmedel använder ni till nyfödda?