• Ogi

Åkpåse i babyskyddet. Varför?

Jag letade mönster till vanlig åkpåse på nätet, men hittade en massa ställen som beskriver hur man syr en åkpåse till babyskyddet... Varför behöver man en åkpåse i babyskyddet? Det är ju varmt i bilen.... Kan någon berätta?

• Svar på tråden Åkpåse i babyskyddet. Varför?
  • Sencha

Det är inte varmt i bilen från början - det tar en stund innan det blivit varmt. Fram till dess kan det vara jävligt kallt mitt i vintern.

Men ofta har man ju bebisen kvar i babyskyddet när man går ifrån bilen. T.ex. bär med sig bebisen in till BVC eller in i huset när man kommer hem.

En åkpåse är då ett mycket smidigare "ytterplagg" än jacka eller overall.

• Helene OSV

Eftersom jag ALLTID bär i sjal när de är så små att de sitter i babyskydd så har de aldrig overall utan vanliga innekläder och typ en plyschjacka osv. så det skulle bli VÄLDIGT kallt om de inte hade en åkpåse då!
    Och så kan man ju öppna upp åkpåsen om man tar med sig hela babyskyddet in på affären så slipper de sitta och svettas i overall.

• Dixie

en del har ju vagnar att sätta babyskyddet i - så då behövs kanske en åkpåse till det!?

• Sencha
    FridaochSamuel skrev 2009-12-01 23:01:11 följande:
    vad är babyskydd?
    Den bilbarnstol man har till bebisar i början.
  • FridaochSamuel
    Sencha skrev 2009-12-01 23:01:44 följande:
    Den bilbarnstol man har till bebisar i början.
    oj helt missat....vi hade vanlig bilbarnstol som va för nyfödda och uppåt.... helt missat dedär.
  • Ogi

Tack för alla svar! Jag tänkte inte på att det kan vara kallt i bilen från början, eftersom vi har bilen i ett varmgarage :) Och när vi bär med oss babyskyddet har vi alltid använt filt över.

Helene OSV: Räcker det med jacka i bärsjal? Vi har helt slutat med det eftersom vi tyckt det blivit för bökigt med overall i sjalen...

• Helene OSV
    Ogi skrev 2009-12-01 23:19:54 följande:
    Tack för alla svar! Jag tänkte inte på att det kan vara kallt i bilen från början, eftersom vi har bilen i ett varmgarage :) Och när vi bär med oss babyskyddet har vi alltid använt filt över.Helene OSV: Räcker det med jacka i bärsjal? Vi har helt slutat med det eftersom vi tyckt det blivit för bökigt med overall i sjalen...
    Jo, det räcker alldeles utmärkt! (bor dessutom i norrbotten, det kan vara riktigt kallt här på vintern!)
    De har haft strumpbyxor och byxor, tröja/body och plyschjacka, sockar, vantar, fuskpolo och mössa och så har jag en stor jacka som jag drog igen runt oss båda.
    Har det varit riktigt kallt har jag haft en fleece-"tub" som jag "klivit i" och dragit upp över ryggen (den blir en bärpåse om man viker den och sätter den över ena axeln.)
    En halsduk funkar ju också, runt min hals och så ner över barnets rygg.
  • ysteresther

bor i spanien och här är det jättevanligt att man har en vagn som funkar med babyskyddet. från typ två månader använder alla det istället för liggdelen, "pimpade" med överdrag eller åkpåsar i rosa eller blått...

själv hade jag liggdelen till 6mån och var typ sjukt "konstig". vet ju att de inte ska sitta länge i bilstolen, så varför ha det till vardags förstår jag inte... men, vi gör kanske "dumma" saker i sverige också, hehe..

men ta måttet på din vagn och lägg till det på de mönster du hittat, så ska det väl funka?
    lycka till=)

• Ogi

Helene OSV: Tack för tipset med kläderna. Ska testa med vår lillskrutt imorgon :)

ysteresther: Vi har också liggdel till våran och han är 5 månader. Han har inte visat något intresse för att sitta upp i vagnen än :) Så vi kör på liggdelen tills han vill sitta helt enkelt. Jag tror att jag ska rita ett eget mönster istället för jag hittade inget som kändes "wow".

Svar på tråden Åkpåse i babyskyddet. Varför?