Inlägg från: Lia85 |Visa alla inlägg
  • Lia85

Unga mödrar Danmark

Sabrina verkar falla in i rollen som mamma utan problem. Skönt att hennes mamma ändå inser att Simon är Sabrinas barn, även om hon är tokig i honom. Riktigt söt bebis.
    Hoppas hon fortsätter så här, skulle vara skönt att någon 15-åring visar att det faktiskt kan gå hur bra som helst.

• Lia85
    EnyaS skrev 2009-12-08 20:44:15 följande:
    1 dag av föräldraskap
    Inte avskräckte det mig iaf. Vet inte hur många dagar jag varit mamma (8 år, 5 månader och 2 dagar ) Inte ångrat mig en sekund. Måste man avskräcka? Föräldraskap är inget hemskt. Däremot kan man prata med de som är unga och PLANERAR barn om vad det handlar om och vilka konsekvenserna blir. Som oplanerat gravid 15-åring matas man med så mkt negativt att för mig tog det all den glädje jag borde fått känna som gravid. På slutet viskade jag till min mamma att jag faktiskt längtade efter bebisen. Så förbjudet kändes det.

Nej, avskräcka tycker inte jag man ska. Snarare informera om hur livet förändras och vad det är som gäller (typ ingen reklamationsrätt what so ever )
  • Lia85

Missy M skrev 2009-12-09 19:05:36 följande:

du missade de som jag tyckte var lite orättvist. Sabina ska ha nån socialperson som ska komma varje dag i 2 timmar för att titta till hur sabina klarar sig som mamma. Tycker det är lite för mycket, hon verkar ju klara sig väldigt bra!
    Ja, jag skulle bli hypernervös! Nyförlöst och allt. Då är det ju bättre med en tätare bvc-kontakt där sköterskan ev kan göra träffarna lite längre på ett diskret sätt så det blir naturligt. Småprat av vardagen med Simon, mat, sömn, stimulans, hennes känslor som nybliven mamma osv.
  • Lia85
    mrsjonte skrev 2009-12-10 07:27:35 följande:
    Ang det är att soc ska komma 2 timmar varje dag till Sabina......jag har funderat på vad de "hinner" se, Simon är nyfödd och sover väl hela tiden?!
    Jag kan tänka mig att de vill se om hon har börjat knyta an till simon, och det går ju att se även om han sover. Men det har hon ju, det syns ju tom på tvn.
  • Lia85

Jag gillar alla tjejerna på sitt eget viss. Tycker ingen är så megakorkad som typ alla var de första säsongerna. Dessa kan ju tänka!

Sen huruvida det är supersmart att ta med sjuklingen in i sloriet går ju såklart att diskutera, MEN hon är helt ensam och har suttit isolerad i en månad och antagligen mått rätt pissigt själv. Då kanske man får ha lite förståelse för att hon, när han ändå är så pass frisk att han faktiskt kan vara ute bland folk, gör någor för sig själv.

Inge verkar kanon på alla sätt! Ingen miss universum kanske, men en mysig tjej som har alla förutsättningar för att bli en kanonmamma....och vem vill inte tacka och hälsa hem under förlossningen?

Stine är go, lite naiv kanske, men inte megablåst....En bra mamma iaf.

• Lia85

Jag kan fullt ut förstå Stine! Vill han ha kontakt me sin dotter (vilket han för Isabellas skull verkligen borde, iaf lite) så finns det andra tillfällen. Är så less på pappor som utåt sett ska vara "bra pappa" och visa upp för vänner, men som egentligen inte bryr sig.

Vill han ha kontakt med sin dotter så kan kan han kontakta Stine i lugn och ro och diskutera hur, inte framför alla hans vänner som dessutom fryst ut henne. Komma och leka pappa efter ett år liksom, nej, då kräver det lite mer struktur och förbereldese för alla parter för att det ska bli bra för Isabella.

Sen tror jag Amandabrun har en poäng i att hon säkert vill att han ska få reda på att hon har en "ny" liten familj och att hon klarar sig utan honom. Supermoget? Kanske inte, men n ganska normal reaktion i den situationen. Det är svårt att hantera alla känslor på ett helt genomtänkt sätt 100% av tiden. Det är lätt att dömma framför tvn, men det är en annan sak att leva med det.

• Lia85
    Arentorpbebis skrev 2010-05-10 20:29:14 följande:
    Tänkte oerhört mycket på att ja typ hela familjen kom in i förlossningsrummet för att grattulera För mig är de portade hela bb vistelsen
    På förlossningen skulle jag aldrig släppt in någon (utan mamma som va med såklart)
    Men på BB såg jag till att ha besök på både fm och em, och då var ändå förlossningen komplicerad och slutade på OP med ett hb på 54, så det är nog olika. Iofs kunde jag ju inte gå upp ur sängen och blev därmed uttråkad till max
  • Lia85
    Arentorpbebis skrev 2010-05-10 20:51:22 följande:
    Vad är OP och HB?
    Operation och hb är ju blodvärdet som ska ligga mellan 120-140 (ca)
  • Lia85
    Mamma till Fem döttrar skrev 2010-05-12 17:56:54 följande:
    Blev förbannad när Christina satt och rökte när hon är gravid Dessutom att hon kanske hade havandeskapsförgiftning!! Får dom inte veta i Danmark att rökning är farligt??
    Alla röker där verkar det som oavett om de är gravida eller inte De har en helt annan syn på alkohol och tobak än vad vi i Sverige har.
  • Lia85

ÅH! Jäkla kanal5play!När tänker de lägga ut UM sen igår? Vill se nu ju...

• Lia85
    xXMaLoXx skrev 2010-05-17 22:39:34 följande:
    Jag roas iof rätt friskt av den här tråden, och jag ska erkänna att jag också kan svära en del över de där mammorna. Men jag glömmer inte bort att jag själv säkerligen gör något med mitt barn som andra tycker är rena tokerierna.Sen verkar det vara lätt att glömma bort att det här är rätt unga tjejer, det är ju liksom lätt för mig som är strax över 30 att orera om hur de borde eller inte borde göra. Vad fan har man sett av livet när man är 19 liksom? Sen kan man ju tycka till om hur smart det är att skaffa barn innan man lärt sig nåt om livet....men det är ju en annan femma.
    Fast jag fick barn som 15-åring och kan undra vad de sysslar med ibland. TRor inte det ligger i åldern alls. Handlar om hur deras uppfostran varit, hur livssituationen ser ut osv.

Men man ska komma ihåg att ingen är perfekt och att många olika tillvägagångssätt är helt ok. Det kanske inte är precis som jag skulle gjort, men det kan ju givetvis vara lika bra för det. Att människor gör olika innebär inte livsfara för banet
  • Lia85

Jag tycker synd om Inge. Hon har ju uppenbarligen (utifrån det man får se) problem med anknytningen. Och med tanke på hennes styvmamma är det ju inte så konstigt. Hur ska hon kunna knyta an till ett barn som hon inte får ta hand om? Visst vill styvmamman väl, men det blir så fel. Tror hemmet blir kanon, hon VILL ju ta hand om dottern, men efter den knasiga starten så är det ju som det är. På hemmet har förhoppningsvis personalen rätt kompetens och kan arbeta med anknytningen pch då faller nog resten på plats.

Att ta hand om bebisen som mormor/morfar är inte att hjälpa, utan att stjälpa. Mamma och barn måste få tid att lära känna varandra ifred. Visst, kan någon annan få avlasta någn gång ibland, men alla måste veta sin roll.

• Lia85
    emmgus skrev 2010-05-26 22:26:10 följande:
    alltså är de ingen annan som reagerade när hon tvillingmmman sa att hon stänger dörren o lägger sig o sover fyra timmar o så får dom skrika, o att dom vissa dagar bara får mat o ren blöja men får ligga i sin babysitter.Gjorde så jälka ont i mig, barnen behöver ju närhet
    Jo, men hon är inte mer än människa. Och med tanke på hur ofta hon verkar släpa på minst en av dom så tror jag inte det är så ofta de får ligga i babysitter speciellt länge. Tycker hon är dä så fort de piper. I en ultimat värld skulle hon ju hela tiden finnas där för tvillingarna, men en människa behöver sova för att kunna leva. Utan de där fyra timmarna skulle hon ligga på psyk vid det här laget.
    Tycker hon är klok som inser sina begränsningar, men som ändå hela tiden gör sitt bästa med fokus på barnen. Pappan verkar ju så lagom intresserad av att hjälpa henne, spear visst ingen roll att hon håller på att utveckla ätstörningar.
  • Lia85
    emmgus skrev 2010-05-27 07:13:56 följande:
    Jo men fyra timmar? De är la lite väl o ta i?Att låta dom ligga i fyra timmar o skrikar om hon sover?Hon kan la begära någon typ av hjälp? säga att hon inte orkar ( som hon faktiskt inte verkar göra)O jag förstår henne, de måste vara sjukt jobbigt att va tvilling mamma o nästan ensamstående.MEN de är inte barnens fel.. som sagt nyfödda behöver närhet.. själv tycker jag de verkar som dom ligger mkt i babysittern, när hon matar efter dom bytt osv. (självklart förstår jag dom inte visar allt när dom filmar, men de man sett)Tycker hon ska kräva någon typ av avlastning!
    Tycker 4 timmar per natt är ett otroligt klokt val. Hon måste få djupsömn, annars kvittar det i längden, räcker inte att sova en timme häroch en timme där vecka ut och vecka in. De lär knappast skrika i fyra timmar, kanske ett tag men inte hela tiden. Som sagt, visst önskar man att det kanske var annorlunda, men nu är det två bebisar som inte sover samtidigt och en utarbetad mamma. Och tyvärr är det inte så lätt at få avlastning bara sådär, speciellt inte när hon faktiskt har en man. Barnen klarar 4 timmar själv, dygnet har ytterliggare 20 timmar.
  • Lia85
    Stargirl skrev 2010-05-28 08:17:57 följande:
    Jag håller med. Honn låg ju och sjöng och pussade på hennes nakna mage på kvällarna. Jag förstår att myndigheterna satt henne på hem pga mamman. Mamman ser verkligen ut som en missbrukare, eller en föredetta sådan.Inges styvmamma är däremot helt normal och vill bara barnets bästa.
    Nja, jag tycker inte hon vill barnets bästa. Ville hon det skulle hon backa flera steg och se till att Inge fick vara mamman. Tror det blir kanon med hem för hennes del. Britt kan inte lägga sig i och Inge får en chans att lära känna sin dotter och knyta an till henne.
  • Lia85
    Barbiegirl skrev 2010-05-31 16:17:46 följande:
    är det samma under bilfärden tro med?för vad jag tycks ha sett så åker var å varannan unge framlänges i bilen,kvittar vilken ålder de är i.
    Så är det  väl nästan överallt? Är det inte bara här  Sverige som barnen åker bakåt länge? Hur som helst är det konstigt, forskningen borde ju gälla alla barn...
  • Lia85
    Missy M skrev 2010-05-31 17:28:28 följande:
    Hur gammal var inges lilla dotter? Såg inga tänder så det känns som lite väl tidigt med mariekex???!!!
    4 månader sa dom innan. Hon är verkligen helt clueless, hon behöver verkligen få komma till ett mödrahem.
  • Lia85
    Småtokig skrev 2010-06-14 10:47:18 följande:
    Kan det vara så att Kristina(tvillingmamman) har lite svårt att ta till sig sin dotter? Hon förlorade ju ett barn innan tvillingarna som var en dotter. Kan det ha ett samband tror ni?
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
    Jag tror helt klart du är något på spåren
    Har själv funderat kring om hon verkligen har knutit an till isabella, tror knappast det.
    Och förlusten av hennes tidigare dotter kan säkert spela in, omedvetet skyddar hon sig kanske mot att genomlida samma förlust ännu en gång genom att int engagra sig så känslomäsigt i dottern, BVC-sköterskan borde erbjuda hjälp istället för attl ägga all fokus på träning av isabellas motorik.
Svar på tråden Unga mödrar Danmark