Inlägg från: marla333 |Visa alla inlägg
  • marla333

Unga mödrar Danmark

Nån mer än jag som undrar lite över hur de klarar sig ekonomiskt? Många bor själva med sitt barn utan någon sambo som står för hälften. Men har även hört att danmark är det bästa landet att vara ensamstående i. 

• marla333
    sasssyy skrev 2010-05-10 17:44:29 följande:
    Socialbidragen i Danmark är mycket högre än här i Sverige.... Sen tycker jag iofs att man kan leva ganska gott på socialbidrag även här i Sverige med lite planering men det var inte ämnet.... Jag hörde att det är nästan det dubbla mot i Sverige (vet inte hur mycket sanning det låg i det) men om man ser till vad JAG hade i socialbidrag med en hyra på 4500 och en son bara halva månaden (varannan vecka boende) så fick jag ut runt 12.000 varje månad och då var barnbidrag och sånt inkluderat i det... sen fick jag lite mer de månader jag fick elräkning... och dubbla det så blir det ju en hel del.. men inte fasen vet jag om det är sanning, låter väldigt mycket...men man vet ju aldrig
    Tänkte mest på mamman med en son som är sjuk. Hon som inte hade råd att bo kvar i lägenheten, men såg att hon hade en dyr barnvagn. Tänkte hur man prioriterar, men hon kan ju ha fått den också =P 
  • marla333
    AmandaBrun skrev 2010-05-10 17:51:06 följande:
    Dyr är vagnen. Och ful.
    Hehe, håller med. Såg vad den kostade i affären och undrade hur en ensamstående mamma kunde ha en sån dyr vagn. Tyckte den va lite för ranglig för min smak, men säkert lätt att ha i bil och buss mm... 
  • marla333

stör mig också på att de röker när de är gravida. är de inte bevisat med forskning att det inte är nyttigt att röka när man är gravid? 

första gången jag var hos bm så fick jag höra hur dåligt det var att röka och dricka när man är gravid. fick fylla i en enkät om mina drickvanor och rökvanor som jag hade innan och så gick vi igenom det, och jag röker inte ens! 
    är det inte 18års gräns i danmark på tobak som i sverige?
  • marla333

tycker det är konstigt att bm är så hårda på att informera om det här i sverige. tror inte jag sett många gravida här röka... fast det kanske har med åldern att göra också? att de är unga och omogna kanske? tycker att de flesta i serien har problem med sin familj och omgivning, typ alkoholiserade förälder eller problem i skolan eller sånt. att de har varit problembarn. eller har jag för mkt fördomar nu? =)

• marla333

Var själv hos BM idag och pratade om förlossningen. Man får bebisen upp direkt på magen när den kommit, blodig och kladdig =P

I danmark verkar de tvätta av den och så? Tycker det verkar lite konstigt att hon inte fick se pojken när den kom. Eller flickan heller...
  • marla333
    Elins mamma 2010 skrev 2010-05-21 11:28:16 följande:
    håller med dig om att Stine borde tagit till sig det där med att skölja av tallriken men jag tror hon styrdes mycket av sina gravidhormoner i den situationen. Men visst är det konstigt att hon skaffar hund nu när det finns så mycket annat i hennes liv, hennes förhållande med Benno verkar behöva mer tid, de ska ju ha barn ihop och har väl inte varit tillsammans så länge.
    Tror inte de kommer lyckas så bra med den där hunden. när jag skaffade hund fick jag gå upp flera gånger på natten för att rasta, ville ha hunden rumsren så fort som möjligt. tyckte det var jobbigt utan att vara gravid!

Nu är hon ju gravid, har foglossning och en ettåring dessutom! Tror det blir hennes stackars kille som får ta hand om det.... smart försten att skaffa valp när hon inte ens kan dammsuga, blir en sak till som hon måste tjata på killen om...
  • marla333
    AmandaBrun skrev 2010-05-21 11:40:15 följande:
    Han försökte ju lite fint lägga fram att det kanske inte var riktigt en sån hund han ville ha heller...men han kanske inte har så mkt att sätta emot ett aggressivt preggo??Synd om Benno, han verkar väldigt snäll men har nog tagit sig vatten över huvvet här!
    hehe, jo han ville nog ha en lite större hund. men ändå konstigt att skaffa hund när man mår så dåligt. men tur att benno verkar var en snäll kille!

måste bara fråga, hur ofta brukar andra städa och dammsuga? tyckte det var mycket att dammsuga två gånger i veckan och skura en gång?
  • marla333
    AmandaBrun skrev 2010-05-24 17:47:14 följande:
    Eh Katerina kanske ska ta det liiiite lugnt på bebisfronten ett tag till, eller vad tycker ni andra?
    absolut, en bebis till skulle nog inte vara så lägligt. men kul att hon är glad och hittat en kille som verkar bra!
  • marla333
    cherrypie skrev 2010-05-26 19:51:34 följande:
    haha jag reagera oxå på att tvillingmamman redan trodde hon var gravid. Hon sägher att hon sover max tre timmar per dag men hon har tid för att ha sex..och framför allt ork:P
    tyckte det var konstigt att hon gjorde testet redan 3 dagar efter. hinner man känna av att man ens är gravid då eller varför testade hon sig? för de hade haft oskyddat sex?
Svar på tråden Unga mödrar Danmark