Inlägg från: jelica83 |Visa alla inlägg
  • jelica83

Unga mödrar Danmark

Kan tyvärr inte citera från telefonen men angående det här med rökning i Danmark;

Nej, det är inte mer socialt accepterat att röka som gravid (eller ammande för den delen) här än vad det är i Sverige. Det är en gammal fördom som tydligen lever kvar.

Produktionen för UM väljer ju helt klart 99% unga mödrar med social problematik och andra svårigheter där det är vanligare med fx missbruk av cigaretter, alkohol och droger.

Jag tycker att det är synd att hela Danmark får oförtjänt dåligt rykte på grund av en liten, liten del av befolkningen som väljer att göra bort sig på TV...

• jelica83

Muminstjej -> Jag bor i Danmark och är gift med en dansk man. Jag har dessutom fött barn med allt vad det innebär här i DK och jag delar inte alls din uppfattning. Jag har mött färre dumma danskar än svenskar. Min jordemoder, läkare och sundhedsplejerske är mycket strikta med både rökning och alkohol under graviditet OCH amning.
    FÖ så är det ingen i min bekantskapskrets som röker. Mina kollegor (3 av typ 50 st) som röker gör det med hänsyn.

• jelica83

xXHecateXX -> Du har rätt i att danskar verkar njuta mer av livet, det är bla en stor kafékultur i DK som inte finns i Sverige. Och danskar är också mer avslappnade, kungahuset är mer folkligt och inte lika stelt som i Sverige.

Iaf, det jag ville komma till är att allt man ser på tv inte är sant! ;) Det är synd att danskar ska uppfattas på ett visst sätt pga UM när det finns så mycket mer bakom kulisserna. Jag älskar den danska kulturen med kaféliv, rättframheten och den coola attityden som råder :)

• jelica83

Glömde; drottningen "Daisy" röker cigaretter av ett märke - Prince! Haha, det är humor.

Svar på tråden Unga mödrar Danmark