Inlägg från: Snösparv |Visa alla inlägg
  • Snösparv

Unga mödrar Danmark

Jag tycker också det var så sjukt sorgligt när Rosa togs ifrån dem direkt efter förlossningen. Dock så vet vi ju inte allt bakom och får hoppas på att de gör rätt, om de bara låter dem träffa henne en timme i veckan kan det knappast bara röra sig om en stökig lägenhet?

Jag reagerar på att många av mammorna röker inomhus eller alldeles intill barnen!

• Snösparv

Nej, det var liksom nu när läkaren tog upp det som "jo, förresten, han brukar sluta andas ett par gånger i veckan" what?!

• Snösparv

Men hur fan tänker NN? HON orkar inte med sjukhus så hennes mamma får komma ist? Vadå orkar inte? Vadå för jobbigt? Jag tyckte det var för jävligt, men inte tusan överger man sitt barn sådär. Tycker hon är jättekonstig faktiskt....de senaste avsnitten har fått mig att tycka att hon är det.

• Snösparv

När går fredagens avsnitt i repris? Missade det.

tycker också det är bra att hålla uppe mjölkproduktionen, för det är jobbigt!!

• Snösparv

Man blir ju fundersam över dessa omhändertaganden, men det måste ju vara så att det finns mer bakom än vad de säger i programmen. Just eftersom de inte säger så mycket i programmet. Ang Cecylaya (vi måste kolla upp stavningen, hehe) så säger ju alla king henne, tex dagmamman att hon verkar otrygg? Var det inte så de sa i ett avsnitt förra veckan?

• Snösparv
    loglady skrev 2012-02-27 17:27:22 följande:
    Cecilya står det på hennes dörr i alla fall :)
    Såg idag hur d stavades, att det ska vara så svårt Tungan ute Cecilya!
  • Snösparv

Jag har verkligen fastnat för den här serien, förut såg jag den ibland men nu varje dag om jag bara kan. Vanligtvis har vi inte på TV:n alls under dagen men nu slår jag på den då.

Vad är det med Cecilyas mormor undrar jag återigen? Ni skriver att hon är allvarligt sjuk?

Jag undrar hur ansvarstagande Hanna är egentligen, nu blev de vräkta för att de spelat för hög musik? Inte just att det i sig är det värsta man kan göra men ofta kan ju ett omdömeslöst beteende gå hand i hand med ett annat.

• Snösparv

Har missat programmet i nästan två veckor, men såg äntligen det idag! Tycker synd om Remi, stackars mamma är helt fixerad vid Turkiet och ska ljuga om pappan - hon har inte tänkt på att man kanske blir avslöjad när man gått ut med det på tv?

För övrigt sätter jag ofta bodyn utanpå strumpbyxorna, speciellt om det är en fin body som man vill se hela mönstret/trycket på. Vanligt i finland har jag hört?

• Snösparv
    Selaine skrev 2012-03-21 20:47:40 följande:
    Amanda Sisse verkar ganska klok och duktig ändå. Handskas fint med William.
    Men visst hade Nikita bärselen helt fel när hon åkte till basaren i Turkiet? Såg lustigt ut med barnet åt fel håll.
    Man kan bära barn både vända mot sig och från sig i sele. Större bebisar brukar uppskatta att kunna se sig omkring lite.
  • Snösparv
    Selaine skrev 2012-03-21 23:53:07 följande:
    Den här bebisen såg ju knappt ut.
    Hon kanske hade honom åt fel håll som du säger då, missat att man måste vända selen och inte bara bebisen Flört

Jag blev faktiskt förskräckt över den gravida tjejen som rökte idag (Mikaela eller vad heter hon, stavas säkert inte så dock). Helt sjukt! Hur omedveten eller dum får man vara?!
  • Snösparv

Jag har inte sett serien så länge, har ju sett att mammorna röker - men att de gör det som gravida? Det är ju ÄN värre!

Tycker också det var starkt gjort av henne att visa sig i baddräkt!

• Snösparv

Kollade häromdan igen, hinner inte så ofta nu. Men jag stör mig verkligen på NN - pojken är allvarligt sjuk i astma och hon kan ändå inte försöka sluta röka?! Han kanske inte fått sjukdomen av det, men förvärrats av det. Att han fick andnöd och nästan dog kan mycket väl bero på att hon tydligen röker INOMHUS. Hur ansvarslös får man bli?! Sen har hon visst blivit anmäld till soc hur många gånger som helst, även nu då hon fick ett vansinnesutbrott. Men precis som med rökningen tycker hon att hon inte behöver ta tag i nåt innan hon själv är "redo".

• Snösparv
    feelings skrev 2012-04-04 10:16:18 följande:
    Jag tror hennes vredesutbrott kan bero på följande=
     Ensamstående mamma utan något vidare bra kontaktnät
    Att hon inte har någon tex mamma eller pappa som faktiskt påpekar att hon måste göra allt för sin son, alltså peppa henne..
    Att hon mår psykiskt dåligt .. ( jag sj är väldigt påverkad utav stress )

Hon intalar sig själv hela tiden att hon inte är redo, men hon har aldrig gett det en ärlig chans...

Det är hennes destruktiva sätt som gör att hon inte klarar av saker och ting...

Jag tror däremot följande:

Om NN slutar röka så kommer hon och Remi må mycket bättre.
    Jag tror att om hon går på samtalsterapi så kommer hon känna mer trygghet i sin mammaroll och samtidigt ta itu med känslor som ligger begravda ..
    Att om hennes familj börjar visa henne att de inte accepterar att hon röker inomhus ( innan hon slutat ) att de faktiskt påpekar för henne att för din sons skull och för dig .. SLUTA rök.. ställ krav tycker jag de ska göra..

Att socialen faktiskt anammar sina hot ... genom att kräva att hon går på samtalen .. annars riskerar man att lägga ett LVU på sonen..
    Så kan det säkert vara. Tycker så synd om barnet, hoppas hon får hjälp att "skärpa till sig" (enkelt uttryckt).
  • Snösparv
    feelings skrev 2012-04-05 09:30:39 följande:
    Tyvärr verkar hon inte inse allvaret i det hela utan kör som en ångvält på sitt vis
    Ja, verkligen! Nu flyttar hon för att fly problemen och bli än mer isolerad, tror inte det där är riktigt bra.

Måste förresten vara jobbigt att lämna ut sig på TV sådär och ha hela norden som tycker och tänker om ens beteende Tungan ute
  • Snösparv

Tidigare tyckte jag Glennie verkade som en av de mognare mammorna - kan säga att jag inte är av den åsikten längre. Hur i hela fridens namn tänker hon?! Jag kan inte begripa hur en förälder kan prioritera som hon gör.

Sen är det naivt och otrevligt av henne att mena att pappan ska "lämna tillbaks" barnet på heltid till henne sen när det passar, han ska bara passa barnet & ställa upp för henne så länge hon vill det.

• Snösparv

Man ser ju inte så mycket så man kan ju inte veta hur de egentligen är med sina barn, men varför riskerar många av mammorna att bli av med sina barn? Tror inte det är hårdare regler i Danmark än här.

Förvånar mig hur samlad NN var (visst har jag inte blandat ihop nu), men hon har kanske haft tid att bearbeta. Om nån sa att de skulle ta min dotter ifrån mig skulle jag inte säga saker som att bara det är bäst för henne eller att jag inte skulle träffa henne alls om jag inte fick träffa henne ofta. Jag skulle bli helt åt helvetes vansinnig och förkrossad!

Fast som sagt var, man ska väl inte döma när man bara ser lite klipp sådär. Men jag tycker ändå hon är bra jävla mysko...

• Snösparv
    Starbaby skrev 2012-05-19 15:38:54 följande:
    Jodå reglerna är mycket hårdare i DK likaså i Finland, i Sverige har man en av de slappaste LVU lagarna i hela EU. Här måste det finnas riktiga bevis och inte bara misstanke vid tvångsomhändertagande. Det räcker med en allvarlig misstanke i både Finland och Danmark.
    Okej, det kände jag inte till!
    xXMaLoXx skrev 2012-05-19 19:21:48 följande:
    Det största problemet som jag ser det, är att te x skolor, fsk och folk överlag är rädda att göra en orosanmälan. Vi vill inte gärna blanda oss i i det här landet.
    Tyvärr har du rätt i det. Jag är lärare och tycker det är liite märkligt att jag gjort flera anmälningar medans många kollegor som arbetat i decennier inte gjort en enda. Har de aldrig stött på det? Har jag nåt som gör att barn öppnar sig för mig? Tyvärr, TYVÄRR, är jag benägen att tro att många blundar. Det är inte kul att anmäla, jag får ju inte alls vara anonym utan måste skriva under med mitt namn och möta dessa föräldrar på div möten efteråt och vittna om det går så långt. Något som är helt självklart för mig, men som jag tror en del backar för.
    Starbaby skrev 2012-05-19 19:52:45 följande:
    Ja av egen erfarenhet. Jag har ett barn i min närhet som har en extremt narcissistisk mamma, som är psykiskt väldigt ostabil och mår väldigt dåligt. Barnet är diagnostiserad med en allvarlig diagnos och mamman är inte kapabel till att ha några som helst rutiner för barnet, inga mat och sovtider osv vilket gör att barnet inte kan utvecklas. Det råder kaos runt detta barnet konstant. Mamman kan sova en hel helg och barnet äter torra flingor och surfar på nätet. Hon kan vitt och brett skryta om att hon exempelvis tagit amfetamin på helgen eller supit sig redlös (på facebook) medan barnet är hemma och sover.

Men då barnet är ren och har fina kläder och hemmet är i fint skick iaf när socialen gör besök så avskrivs målet. Mamman kommer från en "fin" familj som är väl anpassat och det anses som ett skäl till att avskriva målet. Jag är inte den enda som har synpunkter på detta.
    Här kanske det är läge att du agerar om du vet att ett barn far illa? Du behöver inte komma fram med några bevis, endast göra en anonym orosanmälan så är det upp till soc att avgöra om det är allvarligt eller ej. Bara att du ringer och berättar vad du vet och att du är orolig.
Svar på tråden Unga mödrar Danmark