Inlägg från: sasssyy |Visa alla inlägg
  • sasssyy

Unga mödrar Danmark

Nyfiken GUl

ja, jag håller med på ett vis.. att få se någon det går bra för istället för att gotta sig i sk docku--trash-såpa...

Det jag kan se som rent psykosocial nackdel med det.. är att tusentals tonårstjejer i norden kommer säga "ja men jag såg ju på Unga Mödrar en tjej och hon klarade sig minsann".. de tycker ju redan i dag att tjejerna som är med klarar sig fint... bidrag till trots.

Men visst vore det uppfriskande att se tjejer som klarar sig och lever ett normalt liv som vilken småbarnsmamma som helst

• sasssyy

överraskande att MS och killen gjort slut???? NÄÄÄÄE knappast va?

Och en hund.. ?? En råtta snarare.. varför dessa pyttehundar, är de extra moderna i danmark eller?

• sasssyy
    Lantismamman75an skrev 2009-12-07 17:58:32 följande:
    Det finns kanske såna som tycke att småhundar passar dom bättre än stora hundar...Dom är lätta att ha med överallt,tar inte stor plats. Kostar inte mkt i foderkostnader. Jag har haft liten hund(yorkshirterrier) sen jag var 13år,nu är jag 34 och kommer alltid ha en liten hund.
    ja det är sant.men just en chiuaua när man har barn, de är ju rätt så veka. Dessutom är de svindyra i inköp... dyrare än många andra små hundar..
  • sasssyy
    FabulousMom skrev 2009-12-08 22:06:52 följande:
    Japp, i Danmark äter man alltid macka med kniv och gaffel, i alla fall i min släkt och alla jag sett
    japp våra grannar på landet är danskar och där äts det frukost (lunch alltså) och middag med kniv och gaffel.. och smörgåsar är vanligt förekommande i båda måltiderna.. OFTA fast de brukar iaf ha lite mer "matigt" pålägg än bara skinka och gurka. Både pannbiff och lax har förekommit och massor med "kladd" typ remoulad och sånt.
  • sasssyy

jag -som visserligen inte drivit gym men väl butik- har tagit emot massor av folk som sökt jobb, extrajobb och praktik.. och jag kan lätt säga att någon som släpar med sig sitt barn (för att bevisa vaddå sa hon??) vid en ansökning sorterar jag bort, för den personen vet inte hur man prioriterar.

Jag HAR faktiskt anställt en som hade med sig sitt barn, men hon inledde med en ursäkt eftersom dagmamman var sjuk och hennes mamma som vanligtvis alltid ställde upp var på en resa. Vi tog en snabb intervju sen fick hon komma tillbaka utan barn och sen fick hon jobbet. INte för att hon bevisade att hon hade barn utan för att hon passade helt enkelt.

Hon hade inte koll på ansökan.. inget foto förberett, inget leende och en utstrålning i klass med en jutesäck... Förstår inte varför hon släpade med sig pojken, varför hon inte var fokuserad, hon verkade ju så... ointresserad.

• sasssyy
    C060908 skrev 2009-12-09 14:07:37 följande:
    Japp jag bor i Tuve Okej världen är liten .-D
    hej "granne" Backa här
  • sasssyy
    Helennnna skrev 2009-12-10 10:50:30 följande:
    Missy M skrev 2009-12-10 10:24:49 följande: Har också tänkt på det! Har vi fått veta under hur lång period tanten ska komma? Simon är väll nån månad nu?
    men samtidigt.. varför??

Är det någon slags allmän grej att man får en hemma-hosare bara för att man är ung mamma i Danmark??? För så är det ju inte i Sverige om man inte fått en orosanmälan på sig, eller om man själv BETT om stöttning
  • sasssyy

kränkning tycker jag absolut inte att det är.. kränkning är för övrigt ett så urvattnat begrepp att det är pinsamt, så fort någon är emot en så är man ju kränkt i Sverige

Men som sagt.. någon av de andra mammorna, har de haft sånna besök?? Inte som jag sett och jag har ju följt serien sen start, även om jag i perioder har missat avsnitt.

Är väl något mer som spökar kanske.. Jag tänke på hennes skolgång, vi hade ju diskussionen tidigare att hon kanske gick i någon slags stödklass/särskoleklass, det var ju extremt få elever även för att vara "På landet" i Danmark liksom, och de hade en väldigt annorlunda pedagogik, danska skolor är ganska lika svenska i upplägget i vanliga fall.

SÅ jag tänkte bara om det kunde ligga någon slags begåvningshandikapp bakom och därför får hon detta sk "Undersökande besök"... fast två timmar/dag verkar helt korkat.... när ska hon få chansen att växa i sin roll som mamma, hon bor ju inte ensam utan har stöttning i sin egen mamma även om hon ju inte är någon superduper mamma så är hon ju iaf mamma till flera barn och har varit med om småbarnsår förr liksom...

• sasssyy
    Småtokig skrev 2009-12-10 19:55:16 följande:
    Vagnen kostade 7000:-
    7000 danska kronor.. är väl över 10,000 svenska ???
  • sasssyy

De hade ju inte ens råd med avbetalningen heller verkade det som.....

tyvärr så sjönk hon jävligt mycket i mina ögon när en sån sak händer.
    De har precis flyttat till hus och vänder på slantarna som det är och då köper man inte en ny vagn, så är det bara.

Det är tyvärr sånna saker som får en att få fördommar om unga mammor (nu vet jag att det finns morsor på 36 som gör likadant men de porträtteras inte i en serie)... att de bara vill ha det som är snyggt och ser och känns bra utan att tänka på i morgon liksom.

Finns ju såå många snygga och fräscha begagnade vagnar. Jag vet att det i Danmark tom finns butiker som för begagnade barnvagnar för över halva priset av nypris. Då hade de istället kunnat spara några månader (ist för dryg avbetalning) och klivit in o hämtat en vagn..

Melissa tycker jag växer.. men lite roligt är det med alla hennes skrock, att inte montera vagnen förrän barnet är fött, att man bara köper nytt till första barnet osv.. och sen fixar hon inte ens att montera vagnen.. hon kändes lite blond där ett tag. ha ha ha...

Svar på tråden Unga mödrar Danmark