Unga mödrar Danmark
helt ärligt...bo på hotell varannan vecka?? Hur mycket pengar får man i studiemedel i Danmark??? och varför sitter barnen fullt påklädda vid frukostbordet.......?????????????? vem tror att hon hoppar av även denna utbildning?
helt ärligt...bo på hotell varannan vecka?? Hur mycket pengar får man i studiemedel i Danmark??? och varför sitter barnen fullt påklädda vid frukostbordet.......?????????????? vem tror att hon hoppar av även denna utbildning?
NN tränar ju fantastiskt energiskt....
Pakistan räknas väl inte som u-land numera... det kommer iaf på plats 28. Sen är jag osäker på vilka Afrikanska läner som räknas som u- respektive i-länder så jag utelämnar de första...
#44 Indien (inte u-land)
#50 Irak
#56 Marocko
#57 Iran
#58 Moldavien
#63 Egypten
#68 Brasilien
#74 Rumänien
#81 Kina
#82 Nordkorea
#90 Colombia
#91 Mexiko
#92 Bulgarien
#101 British Virgin Island
#103 Ryssland
#104 Grönland
#134 Estland
#139 Cypern
#149 Italien
#154 Grekland
#156 Irland
#162 Canada
#168 Danmark
Norge, Finland, Island och Hong Kong är de enda länderna som har lägre psd än Danmark i den mätningen.
Sverige var inte med men av döma av de siffror som finns så ligger Sverige i botten också
huuu i samma papper som jag hämtade infon (ett kompendium jag fick när jag läste en kurs i socioekonomi/hälsa) hittar jag en jämförelse mellan just Danmark och Sverige....tänkte på att vi (för det är väl inte bara jag????) tycker att de röker precis hela jävla tiden i UM
Man har mätt flera olika "hälsostatusar" och detta är resultaten
Danmark Sverige
Dagliga rökare: 28% 17,5% (0avsett ålder)
Vuxna rökare: 30,5% 19% (vet inte irktigt vad skillnaden är på dessa två kategorier)
Bröstcancer: 30,4 resp 18,5 per 100 000 kvinnliga invånare.
Kvinnor som dör under förlossning
10 /100 000 5 /100 000
döda i motorolyckor
9,4 resp 5,6 per 100 000 invånare
MEEEEN sen kom några intressanta siffror..tex tonårsgraviditeter ligger Sverige högre på 1605 födlsar per år jämfört med 1161 i Danmark...DET förvånade mig faktiskt.
Sen fanns det också en kategori med snittet av antal cigaretter rökta /år 1919 i Danmark och 1202 i Sverige....
Jaaa jag älskar tabeller och statistik...Danmark har även färre läkare /100 000 invånare men lägre självmordsbenägenhet, de spenderar mer pengar /person jämfört med oss svenskar och har 0,2 procentenheter färre överviktiga.
men guuud vad äckligt pk Line är.....spyr lite