Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Unga mödrar Danmark

helt ärligt...bo på hotell varannan vecka?? Hur mycket pengar får man i studiemedel i Danmark??? och varför sitter barnen fullt påklädda vid frukostbordet.......?????????????? vem tror att hon hoppar av även denna utbildning?

• slemtorsk i din bralla
    fluu skrev 2013-04-23 16:32:00 följande:
    Sen har jag en fundering till... mer eller mindre varannan deltagare i programet har i sitt förflutna missbrukat droger,är det vanligt i dk?

Jag känner ingen eller ens vet någon som tagit droger. Eller är det kanske bara mindre tabubelagt i dk?
    dessa tjejer är nog så pass öppna med det just för att de är unga och saknar lite sociala spärrar, säger inte att alla unga gör det men många...och sen är droger över lag mindre tabu i danmark så det i kombination...sen får man väl generalisera lite och säga att tjejer med stabil uppväxt strular MER SÄLLAN till det för sig, vare sig m droger eller graviditet och det är ju knappt någon av de unga mammorna som har en "medel-svensson-uppväxt"
  • slemtorsk i din bralla
    anette 81 skrev 2013-05-07 08:25:10 följande:
    Vad tyckte ni om dagens avsnitt?
    gårdagens menar du väl?? eller kommer de på morgonen först??

NN är ju som vanligt i en annan dimmension, fembarnsfamiljen tycker jag vid en första anblick verkar vara hur flummiga som helst men herregud hon har ju huvudet på skaft och har vett att be om hjälp...
    Vad hände mer?? hmmmmmm

Jo Camilla ska bli sambo dårå...jag ska inget säga, jag flyttade ihop fort med min man och jag skilde mig nästan lika fort från mitt ex som Camilla gjorde från sitt *S* men... det känns inte jättestabilt av någon orsak.
  • slemtorsk i din bralla
    MammaMaria06 skrev 2013-05-13 13:03:11 följande:

Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att Danmark har i-världens högsta siffror för psd
    Stämmer ICKE..Sierra Leone hade högst spädbarndsdödlighet 2007,  och alla de länder som ligger i "top 30" (och då räknar man psd som barn som dör före 5 års ålder) ligger i Afrika
  • slemtorsk i din bralla
    älskarlivet81 skrev 2013-05-13 16:09:48 följande:
    Fast hon skrev i-världens högsta spädbarnsdödlighet..
    Man räknar psd upp till fem år inom WHO, så det är bara att kolla deras statistik. Faktum är att barn upp till 10-12 årsåldern som dör kan diagnostiseras som psd även om det är ovanligt. 

Faktum kvarstår även om man drar ner åldern så lär Danmark inte vara i närheten av utvecklingsländernas barnadödlighet. 
  • slemtorsk i din bralla
    Betty Boop skrev 2013-05-13 21:05:48 följande:

Sen när räknas Sierra Leone som ett i-land?
    Sant...förvisso... men det finns många i-länder i Afrika också och i stort sett hela Afrikanska kontinenten ligger före norra Europa på "topplistan".. men jag ska se om jag hittar den i sin helhet, vet att jag har den någonstans här hemma efter en kurs jag gick
  • slemtorsk i din bralla

Pakistan räknas väl inte som u-land numera... det kommer iaf  på plats 28. Sen är jag osäker på vilka Afrikanska läner som räknas som u- respektive i-länder så jag utelämnar de första...

#44 Indien (inte u-land)
    #50 Irak 
    #56 Marocko
    #57 Iran
    #58 Moldavien
    #63 Egypten
    #68 Brasilien
    #74 Rumänien
    #81 Kina
    #82 Nordkorea
    #90 Colombia
    #91 Mexiko
    #92 Bulgarien
    #101 British Virgin Island
     #103 Ryssland
    #104 Grönland
    #134 Estland
    #139 Cypern
    #149 Italien
    #154 Grekland
    #156 Irland
    #162 Canada
    #168 Danmark 

Norge, Finland, Island och Hong Kong är de enda länderna som har lägre psd än Danmark i den mätningen.
    Sverige var inte med men av döma av de siffror som finns så ligger Sverige i botten också 

• slemtorsk i din bralla

huuu i samma papper som jag hämtade infon (ett kompendium jag fick när jag läste en kurs i socioekonomi/hälsa) hittar jag en jämförelse mellan just Danmark och Sverige....tänkte på att vi (för det är väl inte bara jag????) tycker att de röker precis hela jävla tiden i UM

Man har mätt flera olika "hälsostatusar" och detta är resultaten

Danmark                                       Sverige
    Dagliga rökare: 28%                    17,5% (0avsett ålder)
    Vuxna rökare: 30,5%                     19% (vet inte irktigt vad skillnaden är på dessa två kategorier)

Bröstcancer: 30,4        resp          18,5 per 100 000 kvinnliga invånare.

Kvinnor som dör under förlossning
    10 /100 000                                    5 /100 000

döda i motorolyckor 
    9,4                                   resp         5,6 per 100 000 invånare

MEEEEN sen kom några intressanta siffror..tex tonårsgraviditeter ligger Sverige högre på 1605 födlsar per år jämfört med 1161 i Danmark...DET förvånade mig faktiskt.
     Sen fanns det också en kategori med snittet av antal cigaretter rökta /år  1919 i Danmark och 1202 i Sverige....

Jaaa jag älskar tabeller och statistik...Danmark har även färre läkare /100 000 invånare men lägre självmordsbenägenhet, de spenderar mer pengar /person  jämfört med oss svenskar och har 0,2 procentenheter färre överviktiga. 

• slemtorsk i din bralla
    Fatheya skrev 2013-05-14 07:39:22 följande:
    Vi har några miljoner fler invånare här i Sverige så rent procentuellt så ligger väl Danmark högre i statistiken.
    fast... procent räknar man ju baserat på hur många invånare man har.. så det påverkar inte placeringen.

Vet inte hur du menar men man räknar ju aldrig ANTALET utan antingen räknar man antalet / tex 100 000 invånare eller procentuellt just för att antalet invånare inte ska spela roll 
  • slemtorsk i din bralla
    Fatheya skrev 2013-05-14 07:39:22 följande:
    Vi har några miljoner fler invånare här i Sverige så rent procentuellt så ligger väl Danmark högre i statistiken.
    aaah nu såg jag vad det var du anmärkte på Joo det är sant.. statistiskt bör de ligga bra mycket högre..ska se om jag hittar något om placering eller procent i mina papper..
  • slemtorsk i din bralla
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-14 07:46:34 följande:
    aaah nu såg jag vad det var du anmärkte på Joo det är sant.. statistiskt bör de ligga bra mycket högre..ska se om jag hittar något om placering eller procent i mina papper..
    NUU spammar jag.. sooorry--

men jag hittade det direkt...

i Danmark räknar man med 10 födslar /1000 flickor 15-19 år (man räknar alltså inte yngre än 15)
    i Sverige 13 födslar /1000 flickor, så vi ligger trots allt högre än Danmark på den punkten.
    Sett i större sammanhang är Sverige rankade som 33 i världen medan Danmark är rankade 37 
  • slemtorsk i din bralla
    Fatheya skrev 2013-05-14 07:55:57 följande:
    Haha, det är lugnt.

Okej, det trodde jag faktiskt inte.  
    näää inte jag heller.. jag är förbluffad...DJUPT... men kanske att det sköts på ett annat sätt i Sverige... jag vet inte... Sen är det ju så att det framställs ju som väldigt vanligt just i UM så det blir ett slags normaltillstånd för oss som kollar *s*
  • slemtorsk i din bralla
    MammaMaria06 skrev 2013-05-14 12:39:36 följande:

Men även om tex Indien inte räknas som u-land så är det STOR skillnad på Indien och Danmark.

I Indien kanske man inte ens vet hur många barn som dör före/under/efter förlossning...  

Men jag kanske tänker helt fel 
    ja det gör du, för WHO har ju koll på det där, sjukhusen för register till och med i u-länderna. Sen föds det väldigt väldigt många barn som aldrig registreras och det dör väldigt många barn av dessa, men eftersom deras födsel aldrig registreras så finns de inte med i statistiken (i u-länder alltså). Det ÄR skillnad på Indien och Danmark men inte den skillnad som jag tror att du tänker på.

I vilket fall så är Danmark trea NERIFRÅN på WHOs senaste statistik ang psd, Sverige var av någon orsak inte med på den listan, inte heller USA, vad det beror på kan jag inte säga men de siffror som fanns (det var 2, ??? % i Danmark och Sverige hade 1,?? sista siffran jag såg) så ligger ju Sverige i sf i botten, därmed har Danmark högre psd än Sverige men absolut inte högst i i-världen.
  • slemtorsk i din bralla
    MammaMaria06 skrev 2013-05-14 16:02:45 följande:
    Men spädbarnsdödlighet är ju inte samma som psd. I ett fattigt land som Sierra L finns ju massa andra dödsorsaker (och troligare) än psd.

Men det är ju inte det jag säger. Utvecklingsländernas barnadödlighet är inte SAMMA som plötslig spädbarnsdöd. Det är ju inte precis så att man obducerar en tremånaders bebis i en avlägsen by i Indien eller Pakistan.

Fast listan jag citerade handlar just om plötslig spädbarnsdöd, så det stämmer. Och nej man obducerar inte en tre månaders bebis i en avlägsen by, men den bebisen registreras inte heller (eller iaf väldigt sällan) så den finns inte med i statistiken och varken höjer eller sänker den.

Vi kan iaf konstatera att Danmar INTE har högsta dödligheten i psd så kan vi lämna den diskussionen därhän. Jag är tyvärr en besserwisser och reagerar när folk kommer med påståenden som jag vet inte är sanna. 
  • slemtorsk i din bralla
    verkar skrev 2013-05-24 12:44:16 följande:

Oj, så tidigt....
    tja.. i Usa kan man lämna barnet i childcare redan efter ett par veckor. Min styvdotter var tvungen att börja arbeta när hennes första barn var 4 veckor och pappan satt i fängelse då så det var bara att lämna barnet till dagmamma och gå och jobba. Man har heller inte rätt till mer än 6 veckors "maternityleave", man kan vara ledig längre men då finns inga garantier att jobbet finns kvar, och någon betald föräldraledighet är det inte tal om oftast, en del jobb har det extra tillägg att man får betalt under sin föräldraledighet.

Vi har det väldigt väldigt bra här i Sverige
  • slemtorsk i din bralla
    verkar skrev 2013-05-24 16:26:36 följande:

Ja jo jag vet att det är så men jag kan inte hjälpa att tycka att bebisar har det bäst hos sina föräldrar och jag hoppas att alla andra länder med sämre villor tar efter oss.
    håller med dig
  • slemtorsk i din bralla
    Hailiesmamma skrev 2013-05-31 21:55:35 följande:
    Varför äcklig?
    men allting hon gör och säger verkar vara så jäkla regisserat för att verka så "Hunky dorry" perfekt och korrekt...
Svar på tråden Unga mödrar Danmark