Inlägg från: Livisu |Visa alla inlägg
  • Livisu

Unga mödrar Danmark

cammily skrev 2011-05-21 16:48:51 följande:
    jag blev mamma när jag va 17år och känner många unga mammor/pappor. de jag känner och jag själv är inte de minsta lika de i danska, jag vet många av dem som röker och sl slutade när de blev gravida, sen ser jag ofta många "äldre mammor" som röker när de e  gravida. Tror nog att sverige har en helt annan syn på rökning och syn på unga mammor.

sen nått jag inte kan förstå är hur fan de lyckas ha pengar till allt för de ser ju inte ut som om någon av dem jobbar.
    Det är inte bara rökningen. Det stör mig att de beter sig som äkta tonåringar. Visst, en 17-åring kan kanske inte vara lika mogen som en 27-åring, men det stör mig en massa att de fattar sådana naiva, ogenomtänkta beslut. Som MS som flyttat runt till pojkvänner precis hela tiden! Så jädra oansvarigt mot sitt barn som inte får en stabil punkt i livet!
    Är det också vanligt bland svenska unga föräldrar? Att man fortsätter bli ihop och göra slut, lika upp och ner, som man kanske gjorde innan man fick barn? För att två sextonåringar blir ihop, bråkar, gör slut, blir ihop och bråkar - under en två veckors-period är inte så konstigt, men har man barn är det otroligt omoget och olustigt beteende. Eller som vem de nu var... hon med dottern som opererades nu senast? Hon ville ju flytta ihop med sin pojkvän hon haft bara någon månad max. Och ta med sig sitt barn!!! Herregud. Stackars lilla flicka.

(Sen det där med inkomst så verkar den danska f-ledigheten ge mycket pengar men under en väldigt kort period)
  • Livisu
    Arentorpbebis skrev 2011-05-26 11:48:14 följande:
    orkar verkligen inte se den där vidriga natascha nikkita någe mer! usch ja tål henne inte verkar totalt genomkorkad.... =P skulle vilja se den där 4(?) barns mamman igen kommer inte ihåg va de hette men de renoverade sitt hus och hon skulle väl få betala böter för att hon inte medelat skatteverket om något arv mm, gillade dom av någon anledning!,  sen är ju camilla som gått ner i vikt den som verkar mest vettig i hela programserien!!  och hanna och makks........... vad ska man säga om dom? pust, de e mycket man vill säga om dom allihopa
    Just det... det här är ingen spoilertråd men hon är inte bara fyrbarnsmamma längre ;) Men ja, hon var klok och bra. Lite för barnbesatt kanske...
  • Livisu
    Arentorpbebis skrev 2011-05-26 12:07:58 följande:
    Camilla och benjamin står de i TS!  Ja så länge man har råd och kan ta hand om barnen så får de väl gå
    Jo. Menar inte antalet barn. Utan menade att hon liksom längtade efter nya barn hela tiden... som om hon aldrig pausade och njöt av dem hon hade. Hon bjöd ut mannen på restaurang bara för att få bestämma datum för att starta bebisverkstan.
  • Livisu
    Ponycorn skrev 2011-06-02 13:42:46 följande:
    Jag kolla på några avsnitt i sträck igår...Kyckling med cola och ketchup kan nog vara det Äckligaste jag har sett någon blanda ihop någonsin. Det slog nog nya höjder när de prata om att laga nyttig mat nu när hon får barn osv. Hur fan är vinäger-sockersörja som ketchup är vara det minsta nyttigt ihop med lightcola? jag ryser så inni....avsnittet efter stod hon och käka en fryspizza vid diskbänken...nom nom på den! 
    Ja, väldigt äckligt och onyttigt framför allt. Tyvärr kanske styvfadern tror att det är nyttig mat bara för att man gör det själv och för att man använder lightcola. Båda föräldrarna är ju överviktiga liksom dottern, så de har antagligen jävligt dålig koll på nyttig, smal och näringsrik mat överhuvudtaget...
  • Livisu
    Helhjärtat skrev 2011-06-08 09:46:55 följande:

Någon som såg avsnittet igår?

Hon amanda sisse eller vad hon nu hette, konstigt att hon redan är med i programmet och bara är i v 9. Då är man jäkligt snabb på att anmäla sig. Jag anar ugglor i mossen. Men söt tjej i övrigt.

Nu tycker jag dom kan lägga upp dagens avsnitt.

Det är ju spännande att följa någon tidigt också!
    Natasha Nikita är ju skittrist att följa... i 15 avsnitt har man fått lyssna på hennes gnäll och otålighet. Låt dem vara gravida 3-4 avsnitt, sen får de föda =)
  • Livisu
    Muminstjej skrev 2011-06-09 00:40:25 följande:
    Nej, det skulle väl inte jag heller!
    Men tydligen fanns det någon eller några som kunde göra det.
    Alltså, man får ju bara se en liten liten del av deras liv. Det kan ha varit nån märklig granne, MS pappa, nån de är skyldig pengar, MS själv etc...
  • Livisu

Ja, den där sminkade blonda med sin lille sjuka son, verkade helt okej och sund.
    Likaså hon med fem, sex barn... Camilla, med mannen Benjamin. Klok, varm, men lite för besatt av barn...

Camilla som är med nu, gillar jag också. När hon var förstagångsmamma var hon väldigt mesig och blyg och osäker... men hon har mognat!

Christina & Dennis tyckte jag oförskämt illa om. Verkade tyvärr lågbegåvade... satt ovårdade och trötta. Påminde mycket om Inge som är mer nu, och det här paret som väntar sitt andra barn och som skulle sluta röka.

Nadia tyckte jag också om, hon med sin leukemisjuka son.

Och Peter, som var ihop med Christina förut, och Katarina idag... han verkar vara en vettig pappa som resonerar bra. Fast ibörjan var han inte särskilt förnuftig med tanke på röran hemma och maten.

Många av de som är skötsamma och kloka gör nog klokt i att inte vara med i tv, utan ägna sig åt sin familj i lugn och ro. Så det finns nog rökfria och skötsamma tonårsföräldrar i Danmark med!

• Livisu
    0rion skrev 2011-06-10 12:51:26 följande:
    hade hennes son med leukemi?
    Naaj, jag skrev fel, menade att hon var leukemisjuk och hade en son (sen två)
  • Livisu
    jelica83 skrev 2011-06-10 16:08:58 följande:
    Kan tyvärr inte citera från telefonen men angående det här med rökning i Danmark;

Nej, det är inte mer socialt accepterat att röka som gravid (eller ammande för den delen) här än vad det är i Sverige. Det är en gammal fördom som tydligen lever kvar.

Produktionen för UM väljer ju helt klart 99% unga mödrar med social problematik och andra svårigheter där det är vanligare med fx missbruk av cigaretter, alkohol och droger.

Jag tycker att det är synd att hela Danmark får oförtjänt dåligt rykte på grund av en liten, liten del av befolkningen som väljer att göra bort sig på TV...
    Men det är ju mååånga familjer som skildrats i UM, och i de allra flesta verkar alla röka, om inte inomhus så åtminstone ute. Är det inte mer socialt accepterat att RÖKA då om man bortser från gravida?
  • Livisu

Natachas mormor var ju av den värsta sort! Är det nån man ska vara snäll mot är det väl mot en nyförlöst mor? Hon klev på många ömma tår där, när hon tyckte Natacha var pjoskig som inte ville att lille morbror skulle hålla bebisan utanför sängen, hon tyckte att bebisen skulle komma hem till mormor och få en bra uppfostran, och sen klankade hon ner på namnet och uttalade det fel. Hy i hosan vilken kärring, ursäkta mig...!

• Livisu

Men! Sista avsnittet brukar ju alltid innehålla ett litet montage alldeles innan eftertexterna med bilder och highlights från säsongen! Det här kan inte vara sista avsnittet... det slutade ju bara tvärt.

Svar på tråden Unga mödrar Danmark