• Nikegumman

När lämpligt att se Ronja Rövardotter?

Min dotter är snart 3 ½ år. . tror ni att Ronja är för läskigt med vildvittrorna, grådvärgarna osv? Funderar på den som julklapp, men det kanske är helt galet!? Är den kanske dessutom för avancerad för den åldern? Hon älskar Pippi, Emil, Madicken, men de känns ju lite enklare och snällare. .

• Svar på tråden När lämpligt att se Ronja Rövardotter?
  • Kråkfot

Beror väll lite på.
    Min systers 3 åring kollar gärna på den filmen och tycker inte alls den är läskig.

• mams2004

Är nog lite mesig jag, men mina barn snart 6 och 3½ har inte fått se den. Men min son har otrolig fantasi och väldigt "godtrogen" han tror nästan på allt och drömmer mycket. Så nej det får vänta ett tag till, det finns så många andra filmer de kan se som känns lite "snällare"

• Miss Maja

Jag hade nog väntat ett tag med den filmen för den är faktiskt läskig. Finns det ingen ålders gräns på den?

• LeWi

Mina barn såg den när dottern var 5 och sonen 3 tror jag.
    Jag satt med hela tiden och var ju lite orolig för hur de skulle hantera tex vildvittrorna. Men när de dök upp var min sons första kommentar:
    "Man kan ju se tuttarna!"

Det avdramatiserade det ju lite
    När de är redo beror nog mycket på barnet självt och det vet du bättre än vi.

I reject your reality and substitute my own.
  • Sencha

Hmmm... När den kom så var jag 9 och min bror 7, och vi var på bio och såg den med mamma. Jag tyckte den var ganska bra, men min bror tyckte den var läskig. (Jag hade redan läst boken och var därför rätt besviken, dock - det var min första upplevelse av "boken är bättre än filmen".)

Jag skulle inte ge den till en 3½-åring.

• Magrat

Jag skulle inte ge den till ett så litet barn.
    Visst beror det på barnet vad man kan se, men det är ju inte någon film som är avsedd för småbarn. Min dotter kommer att få testa se den första gången när hon är 6. Vissa av sakerna är rätt ruskiga, och du har övernaturliga inslag på ett annat sätt än i Emil och Madicken.

• Topdog

Självklart är din dotter för liten för Ronja. Hon är 3,5 år. Ronja är lämpligt för barn som börjat skolan. Det finns massor av figurer som är lämpliga för barn i förskoleåldern; Benny, Alfons, Pingu, Bamse och många, många andra.

Jag tycker att det är lite sorgligt att barn måste växa upp så himla snabbt idag. Jag har kompisar vars 4 årige som har jättesvårt att somna och drömmer fruktansvärda mardrömmar om nätterna. Dom läser grekisk mytologi för killen "för det är ju så spännande äventyr". Ja, det är spännande äventyr, FÖR EN 10-ÅRING!

Mitt tips är att anpassa böcker och dvd till barnets ålder. Om man läser Ronja när barnet är 3, vad tar man då till när barnet är 5 år?

• Sencha

Miss Maja skrev 2009-12-02 09:47:09 följande:

Jag hade nog väntat ett tag med den filmen för den är faktiskt läskig. Finns det ingen ålders gräns på den?
    Tolkar det som sjuårsgräns: www.imdb.com/title/tt0088015/
  • Trollungarnasmamma

Oj vad dålig jag måste vara då, för lill tösen som fyllde 3 nyligen fick den i födelsedags present & hon tittar på den då & då. hon har inte nämnt nått om att den är läskig och det brukar hon göra om hon tycker nått är läskigt.

~*~♥~*~ Nova-06 & Elliot-09 ~*~♥~*~
  • skruttan8

Skolbarn, inte 3-5-åringar, min åsikt! Just en 3-åring kan ha svårt att uttrycka om något är läskigt, de kan bli oroliga o få mardrömmar. Men ha inte dåligt samvete, hon kanske inte alls upplever den som läskigt och kanske då för att hon inte förstår handlingen!

Svar på tråden När lämpligt att se Ronja Rövardotter?