• Nikegumman

När lämpligt att se Ronja Rövardotter?

Min dotter är snart 3 ½ år. . tror ni att Ronja är för läskigt med vildvittrorna, grådvärgarna osv? Funderar på den som julklapp, men det kanske är helt galet!? Är den kanske dessutom för avancerad för den åldern? Hon älskar Pippi, Emil, Madicken, men de känns ju lite enklare och snällare. .

• Svar på tråden När lämpligt att se Ronja Rövardotter?
  • Hädvigg

Är inte den tillåten först från 7 år? Jag skulle nog vänta tills barnet börjat skolan, faktiskt.

Det finns ju andra filmer: Lotta på bråkmakargatan, Bullerbyn, Saltkråkan och många andra filmer som passar bättre för en treåring.

• Topdog
    morriis skrev 2009-12-02 13:15:08 följande:
    Ja du ser det som ett misstag. Varför ska jag hindra min son för att se en film som han verkligen vill se och som han inte är rädd för? För att en del vägrar visa sina barn den? Sonen har däremot blivit livrädd för vissa tecknade småbarnsfilmer, och då visas de inte.
    Varför? För att det är en film gjord för betydligt större barn. Därför att du är vuxen och betydligt bättre på att bedöma vad som är lämpligt för ett litet barn, än vad din son är.
  • Leora

Jag tycker att man får avgöra den saken själv som förälder, en del barn klarar av den och andra inte. Så värst skrämmande är ju inte Ronja, om man jämför med exempelvis Bröderna Lejonhjärta.

För övrigt så är Ronja både barntillåten och från 7 år, beroende på vilken källa man vänder sig till.

• morriis
    Topdog skrev 2009-12-02 13:22:51 följande:
    Varför? För att det är en film gjord för betydligt större barn. Därför att du är vuxen och betydligt bättre på att bedöma vad som är lämpligt för ett litet barn, än vad din son är.
    Ja det är jag också, och bara för attjag har fågelfobi och själv är livrädd för vildvittror så betyder inte det att det är en "farlig" film för min son. En 3½ åring fattar mer än vad man tror. Och han var fullt medveten om att det var på låtsas Alla är olika och alla har olika syn på vad som är hemskt
    Hädvigg skrev 2009-12-02 13:15:42 följande:
    Är inte den tillåten först från 7 år? Jag skulle nog vänta tills barnet börjat skolan, faktiskt. Det finns ju andra filmer: Lotta på bråkmakargatan, Bullerbyn, Saltkråkan och många andra filmer som passar bättre för en treåring.
    Den är "barntillåten"
  • Leora
    Leora skrev 2009-12-02 13:25:33 följande:
    För övrigt så är Ronja både barntillåten och från 7 år, beroende på vilken källa man vänder sig till.
    Min gissning är att den var från 7 år på bio, men att man har satt barntillåtet på den senare (när den gavs ut på video/DVD). Eller så har man omvärderat filmen helt enkelt. Och satt barntillåten på den under senare tid.
  • Trollungarnasmamma

ja nu e det gjort iaf och jag tror inte min lilla tjej har men för livet av detta
    Man är inte perfekt

~*~♥~*~ Nova-06 & Elliot-09 ~*~♥~*~
  • SCSI

Jag tror att det är betydligt bättre att visa den filmen för en 3½åring än för en 4½åring... 3åringar har inte lika utvecklat sinne för abstrakt tänkande och kommer antagligen inte fantisera om saker från filmen på samma sätt som ett lite äldre barn. Åtminstone är det så här hemma att saker som aldrig varit speciellt läskiga eller skrämmande tidigare blev det när grabben blev ungefär 4½. Från att ha litat fullkomligt på att det inte finns monster och häxor och troll och allt annat oknytt kan han nu ligga vaken och vara rädd för troll oavsett hur många gånger man talar om att de inte finns på riktigt... (bra idé där från pappan att visa trolltyg i tomteskogen för ungen!)

• pingel

Jag tycker det är för tidigt. Det är nog rätt många saker man inte fattar i den filmen om man är så liten, oavsett om man blir rädd eller inte.

• 010306

Mina tjejer var 6 & 8 år när dem såg den. Vi satt med dem också .Tyckte själv den var läskig när jag var liten i deras ålder så hade inte velat visa dem tidigare än så. 3 åringen får vänta tills den åldern med

• kutiom

Den är lite lagom läskig för min dotter (3,5 år) och det tog ett bra tag innan hon vågade titta, öppna filmen. Hon tittar inte själv, det är den för hemsk för - periodvis. Samtidigt tycker hon om den men hon är en liten funderare som tycker om att filosofera över allt som händer. Skulle inte själv rekommendera den som julklapp till en sån liten men allt beror ju på barnet (och de vuxna).

• solfrost

Min 9 åring vågar inte titta på den själv , så det är nog väldigt individuellt vad barnen är mogna för.

Men å andra sidan så tittar lillebror på björn bröder och det gör inte hon ännu, lika lejonkungen.'

Man tolkar filmer på olika sätt.

Jag hade inte satt en 3 åring själv framför en film de inte sett innan.

• carola1977

Jag tror jag var ca 8 år när jag såg den på bio och jag tyckte den var jätteläskig men jag var rätt harig . Tycker nog att man ska vara i skolåldern i alla fall för att se den, men alla gör ju som de vill.

• Nikegumman

Tack för alla svar!

Min dotter verkar inte bli rädd för något speciellt ännu faktiskt! Det har ju hänt att hon råkat se ngt läskigt klipp på tv innan vi hann byta kanal tex, men hon har inte visat några som helst tecken på att bli rädd. . sen kan ju sådant säkert sätta sig i bakhuvudet ändå och ge mardrömmar osv. Jo en sak vet jag förresten att hon är rädd för . . . Karlsson på taket. Det kanske man inte hade tippat? I och för sig tycker jag också att han är otäck . . han den "riktiga" Karlsson i den gamla tv-serien. Hua!

Jag var ju väldigt osäker på Ronjafilmen från början, det var ju därför jag frågade efter era råd och erfarenheter. Den är nog för läskig ja. Det var nog bara för att jag själv älskar den filmen som jag ville att hon skulle få se den, men den får vänta helt enkelt! Jag var ju äldre när jag såg den.

Nu ska hon få Pelle Svanslös (julkalendern) istället! : ) Den är ju helt underbar! Stämningsfull och mysig till skillnad från senaste årens smörja.

Tack igen, och i förskott: GOD JUL!!!

• SCSI

Hahaha - ja, Karlsson på taket ÄR otäck! En liten gubbe som hela tiden bemästrar en liten pojke på ett lite smått förnedrande vis liksom... läskig snubbe.

jag tycker det är svårt det där med att veta vad som funkar att visa och inte, men försöker att inte ha allt för bråttom. Min sambo låter sin son kolla på Simpsons och har gjort så från att han var typ 2½. DÅ var det ju inga problem eftersom han var för liten för att fatta nåt av handlingen, han såg bara färgglada tecknade figurer liksom. Nu när han är 4½ är jag bara glad att han inte fattar vad de säger, men tycker att det är illa nog att han ser och förstår alla knasiga saker de har för sig... jag älskar själv Simpsons, Family man, South Park och liknande serier, men skulle jag bestämma skulle inte ungen få kolla på nåt av dem på måååånga år än.

Svar på tråden När lämpligt att se Ronja Rövardotter?