Inlägg från: Mamasnest |Visa alla inlägg
  • Mamasnest

akvarium

Jag har ett 540 liters akvarium som jag har haft i över 5 år. I det har jag 3 st fullvuxna Påfågelciklider!!! De är gigantiska kan jag lova! Nu på lördag ska vi flytta akvariet till vår nya lägenhet och det blir INTE kul.

Är det någon här som har/ har haft Papegojciklid? Funderar på att köpa och ha tillsammans med mina "Påfåglar", men är osäker på om de blir mat...

• Mamasnest

Jag ska göra i ordning i mitt akvarium efter att vi flyttat så kan jag lägga in bilder senare. Det som är tråkigt med att ha så otroligt stora fiskar är att de flyttar på allt och förstör saker. Man kan tex aldrig stapla saker på varann eftersom de välter det, och man vill ju inte ha vältande stenar som kommer mot glaset! De skvätter också väldigt mycket vatten så man får se till att alltid ha ett badlakan i närheten.

emmamaria: Tjata på så du får ditt akvarium. Det blir mer levande på nåt vis när de blir större. Tycker du kan visa honom bilder på vuxna Påfågelciklider också så kanske han smälter. De är ju bara SÅ söta!!! Och de behöver ju massor av utrymme!

Jag har lagt in en (dålig) bild på min största "bebis" Ozzy i mitt galleri. Ska försöka att uppdatera det igen efter flytten.

• Mamasnest

Ikväll börjar jag rensa ur akvariet inför flytten imorgon... Det är inte lätt att flytta och jag kommer att ha mardrömmar om det i natt. Håller ni tummarna för oss att allt går bra?

• Mamasnest

Nu är akvariet flyttat och fiskarna är tillbaka i det. Jag har fyllt det upp till hälften, och nu gäller det att hålla tummarna för att det inte läcker under natten...
    Herregud vad trött jag är nu. Nu blir det pizza och stupa i säng tidigt.

• Mamasnest

Lindicken: Jag vet inte om du har haft akvarium tidigare, men 250 liter är lagom att börja med. 500 kr för allt låter som ett riktigt kap tycker jag. Säg till när det är klart och du har bilder i galleriet.

Mina fiskar överlevde natten och har idag fått påfyllning av vatten. Lyckades tom få dem att äta lite trots chocken.

• Mamasnest

Guppys är ju inte direkt en svår sort, så jag tror nog att du kan stoppa ner nåt mer direkt. Se bara till att den andra fisken du stoppar ner inte är för stor så att småfisken blir mat...
    Det händer hela tiden i mitt akvarium...
    Vad för fisk har du tänkt att ha tillsammans med guppys?

• Mamasnest

Har du yngelkar? Kan vara bra att ta ut ynglen tills de blir lite större. Risken finns ju att de " försvinner" annars...

• Mamasnest

emmamaria: Ett yngelkar är bara en liten blastbalja med små hål i som du hänger på insidan av ditt akvarium. Det delar alltså vattnet med de andra fiskarna, men kan inte komma åt dem. De får alltså syre från pumpen du redan har i akvariumet.

Det är sant att man inte ska sätta i för mycket fisk åt gången, men mer än en sort tycker jag nog att man kan stoppa i om man inte har väldigt mång förstås.

Tingeling: Jag har ett 540 liters akvarium. Det tar förvisso upp nästan hela vardgasrummet, men jag har så stora fiskar att jag inte kan ha mindre akvarium ( fullvuxna påfågelciklider)

• Mamasnest

Tingeling: Alla ciklider är olika, mina är bara hungriga jämt! Det kan i sig vara ett problem eftersom de äter upp alla och allt som jag sätter i akvariet. De är dock väldigt personliga, och deras enorma storlek gör att de känns mer som "husdjur". Min största är ca 30 cm, så det är riktiga bjässar! Jag har en dålig bild i mitt galleri på min "bebis" Ozzy, kolla gärna in den.

• Mamasnest

emmamaria: Tänk på att ett akvarium på 200 liter väger ca 300 kg med vatten, grus mm. Du behöver en rejäl bänk till det. Det säkraste är att köpa en riktig ställning på djuraffären.
    Kul att börja planera för ett nytt akvarium!

• Mamasnest

MayaS: Kunde inte ha sagt det bättre själv! Vattenpass är ett måste innan man fyller på akvariet med vatten!

• Mamasnest

Jag var och köpte en ny syrepump idag samt några syrestenar. Nu simmar fiskarna glatt genom bubblorna hela tiden. Lägger som sagt in bilder när jag har hunnit få iordning lite mer.

• Mamasnest

Akvariet är inte klart än, men jag har lagt in lite nya bilder. Fler kommer senare.

• Mamasnest

Hoppsan, jag hann visst inte skriva.

Min största fisk har tagit revir över bubblorna från syrestenen! Ser jättekul ut faktiskt, men jag har aldrig hört talas om något liknande!

• Mamasnest

MayaS: Jag har två vanliga pumpar med filter också. Syrepumpen har jag bara som dekoration. Det livar upp lite i akvariet. Jag skulle faktiskt rekomendera andra med större akvarium att sätta in en syrepump som komplement till den vanliga pumpen, men som du säger, den ersätter ju inte en pump med filter.

• Mamasnest

theo05: Är inte diskusar väldigt svårskötta? Jag har hört att man måste göra ett visst vattenbyte varje dag när man har diskus!
    Om man har plats tycker jag att det är hur mysigt som helst med flera akvarium. Sjlv känner jag inte att vi har tid. Sambon jobbar ju utomlands och snart dimper ju barn nr 2 ner.

MayaS: Vet du nåt om hur papegojciklid går ihop med påfågelciklider? Kom då dessutom ihåg att jag har fullvuxna påfågelciklider så storleken brukar vara ett problem... Annat förslag på fiskar som brukar gå ihop med mina monster mottages också tacksamt!

Svar på tråden akvarium