Inlägg från: MayaS |Visa alla inlägg
  • MayaS

akvarium

Gå in och kolla www.zoopet.se världens bästa sida om man är akvarieintresserad.

Marsbebis06:

detta med 1 cm/per fisk stämmer inte... man måste ta hänsyn till hur stora fiskarna kommer att bli... ex scalarer ska ha bo i ett akvarium som är minst 50 cm högt för att deras ryggfenor inte ska skadas... och bör minst ha 260 liter.... men det betyder juh inte att man kan stoppa in 26 scalarer......

Vi har 4 akvarier här hemma

1 på 250 liter som bebos av
    6 scalarer
    2 svärdbärare
    2 ancistrusar...

ingen fisksoppa här inte

1 på 100 Liter:
    3 guppysar
    3 ancistrusar
    1 pakistanbotia

2 på ca 50-60 liter
    ansistrusodling
    + 1 miljon guppysar

TS:
    Stoppa inte ner för mycket fisk på en gång... eftersom risken för nitrit blir väldigt högt...
    ser du att dina fiskar står vid ytan och kippar efter luft... gör omedelbart ett vatten byte på ca 50% har du inget nitrit test så byt efter det stora vattenbytet ca 25% varje dag i ca 3-4 dagar... gör du inte detta lär fiskarna dö av nitritförgiftning.

• MayaS

Funkar att använda lecablock oxå.... som ställning alltså... lägg några frigolitskivor på golvet så att det inte repas och för att få blocken plana... sedan block nån spånskiva och frigolit igen... det viktigaste är att akvariet står plant så det inte blir spänningar i glaset..

• MayaS

Mamasnest:
    Nu vet jag inte hur stort eller litet akvarium du har... men ett råd i all välmening är att du faktiskt byter ut syrepumpen mot ett innerfilter.

Syrepumpen ger juh bara vattencirkulation och inget annat medan ett filter ger både vattencirkulation och rening av vattnet...

• MayaS

Ok va bra!!

för min egen del så e det inget jag vill ha i mina akvarium... jag tycker att de stör mer än något annat.... men smaken är juh....... ja du vet....

• MayaS

Jo han var då riktigt biten ..*S* iofs skulle jag gärna vilja ha ett diskuskar men just nu känns det rätt bra med de 4 akvarier som vi har gång i just nu..*S*

• MayaS

Mamasnest:

Nej tyvärr kan jag inte ge dig några tips där... kan inget om ciklider.... förutom scalarer... när jag har sådana frågor brukar jag fråga på zoopet.se min "bibel" när det gäller akvariefrågor..*S*

Ang diskusar så Jo de är inte lätta om jag förstått det rätt... de är känsliga för temperatur ändringar och just pH värdet ska visst ligga riktigt stabilt och sen måste man ha riktigt bra filter + cirkulation... som sagt jag skulle vääääldigt gärna ha ett diskuskar själv men känner mig varken ekonomisk eller erfarenhetsmässigt redo än...

Svar på tråden akvarium