• Lo77

Omföderska- värkar

Inatt vaknade jag kl.0500 o hade värkar. Hoppade in i duschen efter en halvtimme, o trodde de skulle lugna ner sig som de gjort tidigare i veckan. Men nä, de fortsatte! Stod där i ca 45 minuter i hett vatten.
    Då kom de ca var 20.e minut... så har det hållt på fram till kl.9 imorse..

Nu kommer de jätte-oregelbundet. En kom efter 6 min... nästa efter 12 min... nästa efter 8 min... nästa efter 2 min.. nästa igen efter 8 min...
    Men de varar i 1-1,5 minut.. O sen är magen stenhård fortfarande en stund efter (ca 1min) fast det då inte gör ont.

Har inte en sån superdupersmärta, som jag fick när jag födde första... fast då tog ryggen överhand på slutet, o magsmärtorna försvann.

Nu känner jag i nedre delen av magen o upp över hela magen. O sen lite molande bak i ryggen.
    Som senaste förlossningen så är dessa värkar hanterbara, fasar när ryggen ska ta över. då kommer jag känna mig döende. :)

NÄr ska man åka in(ringa in) till förlossningen som omföderska? O måste de vara regelbundna. Förstår inte riktigt det med 2 värkar inom 10 minuter.. betyder det att de kan vara oregelbundna eller ska det vara var 5:e minut???
    det är mitt andra barn.

MÅste de bli regelbundna, känns töntigt o ringa in som omföderska o inte veta vad man ska göra. haha.. då beräknas man ju kunna allt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 11:09
    Kan tillägga att jag är i v.40 (39+5) idag.
    Beräknas föda på fredag 4 december.

• Svar på tråden Omföderska- värkar
  • ploten

Min bm sa att jag skulle åka in när det var 10 minuter mellan, som omföderska med andra barnet. Tycker gott du kan ringa in och fråga, tänk inte på vad som känns töntigt!

Mina värkar startade med 10 min mellanrum direkt, men vi var ju tvungna att först få hit barnvakten och sedan invänta samtalet från förlossningen som skulle tala om vart vi skulle åka eftersom det var fullt där jag "tillhörde", så det dröjde någon timme innan vi kunde åka och då kom värkarna redan med 3 minuters mellanrum.

Med första barnet hade jag aldrig fått åka in om jag skulle vänta på att värkarna skulle bli regelbundna. Hade då som du, att det ibland tog 2 min, ibland 7 min mellan, men värkarna var uppemot 1,5 minut långa. När vi väl åkte in visade det sig att jag var öppen 5 cm.

• Bellbox
    ploten skrev 2009-12-02 11:58:55 följande:
    Min bm sa att jag skulle åka in när det var 10 minuter mellan, som omföderska med andra barnet. Tycker gott du kan ringa in och fråga, tänk inte på vad som känns töntigt! Mina värkar startade med 10 min mellanrum direkt, men vi var ju tvungna att först få hit barnvakten och sedan invänta samtalet från förlossningen som skulle tala om vart vi skulle åka eftersom det var fullt där jag "tillhörde", så det dröjde någon timme innan vi kunde åka och då kom värkarna redan med 3 minuters mellanrum. Med första barnet hade jag aldrig fått åka in om jag skulle vänta på att värkarna skulle bli regelbundna. Hade då som du, att det ibland tog 2 min, ibland 7 min mellan, men värkarna var uppemot 1,5 minut långa. När vi väl åkte in visade det sig att jag var öppen 5 cm.
    Låter precis som min första förlossning
    Så jag undrar också hur det kommer bli denna gång...
    Men hur långt hade du kommit nu ANDRA gången när du kom in och hur mycket fortare gick förlossningen??
    *nyfiken*
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan 08 & Lill-Stump*n BF 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • LoppanL

Ring och prata med förlossningen för säkerhets skull. Tycker det verkar jättevanligt att man har oregelbundna värkar, även när det är på gång. Hade så själv och flera kompisar som sagt samma sak!

• ploten
    Bellbox skrev 2009-12-02 12:10:21 följande:
    Låter precis som min första förlossning Så jag undrar också hur det kommer bli denna gång...Men hur långt hade du kommit nu ANDRA gången när du kom in och hur mycket fortare gick förlossningen??*nyfiken*
    Jag vaknade 01.30 av första värken, kom in till förlossningen vid 03.20. Då var jag 6 cm öppen. En dryg timme senare var jag 9 cm öppen, och vid 05.00 satte krystvärkarna igång. Kl 05.48 var hon ute. Det hela tog alltså bara drygt 4 timmar från allra första känning, med andra barnet.

Första förlossningen slutade tyvärr med akut snitt, efter 20 timmars värkarbete där jag varit fullt öppen i flera timmar. Sonen låg med pannan före och kom aldrig längre än till spinae-knölarna.
  • Bellbox
    ploten skrev 2009-12-02 14:00:03 följande:
    Jag vaknade 01.30 av första värken, kom in till förlossningen vid 03.20. Då var jag 6 cm öppen. En dryg timme senare var jag 9 cm öppen, och vid 05.00 satte krystvärkarna igång. Kl 05.48 var hon ute. Det hela tog alltså bara drygt 4 timmar från allra första känning, med andra barnet. Första förlossningen slutade tyvärr med akut snitt, efter 20 timmars värkarbete där jag varit fullt öppen i flera timmar. Sonen låg med pannan före och kom aldrig längre än till spinae-knölarna.
    Vad härligt att du nu fick vara med om FINALEN också då
    FY så retsamt att ligga där och ha ont tills man är fullt öppen och sen behöva snitt
    Jäklar vad snabbt, då hade det säkert gått ÄNNU snabbare om du hade krystat ut första barnet (det sägs ju att krystningen går fortare andra gången)
    Tack för att du delade med dig av hur det var för dig
    Hoppas ju det ska gå snabbt denna gång samtidigt som det sägs vara mer uttröttande om värkarbetet går snabbare andra gången än första...
    -första gången satte det igång framåt början av kvällen, inskriven på förlossningen runt 02 efter oregelbundna men starka värkar, var öppen över 5cm, fick EDA vid 04.20, krystvärkar 06.30 och Lillan född 06.50
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan 08 & Lill-Stump*n BF 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Pionan

Vart har Lo77 tagit vägen? Hur går det för dig?!

• ploten
    Bellbox skrev 2009-12-02 14:26:29 följande:
    Vad härligt att du nu fick vara med om FINALEN också då FY så retsamt att ligga där och ha ont tills man är fullt öppen och sen behöva snitt Jäklar vad snabbt, då hade det säkert gått ÄNNU snabbare om du hade krystat ut första barnet (det sägs ju att krystningen går fortare andra gången)Tack för att du delade med dig av hur det var för dig Hoppas ju det ska gå snabbt denna gång samtidigt som det sägs vara mer uttröttande om värkarbetet går snabbare andra gången än första... -första gången satte det igång framåt början av kvällen, inskriven på förlossningen runt 02 efter oregelbundna men starka värkar, var öppen över 5cm, fick EDA vid 04.20, krystvärkar 06.30 och Lillan född 06.50
    Ja, det känns verkligen skönt att det gick så bra andra gången, och som sagt, man kan bara spekulera i hur snabbt det skulle ha gått om jag hade krystat ut även första barnet... Hade bara lustgas andra gången (EDA första), och det är klart att det gjorde fruktansvärt ont, men det är ju ändå hanterbart under så begränsad tid, jämfört med den utdragna första förlossningen. Hoppas du får en bra andra förlossning också!
  • Lo77

Mina värkar har börjat lugna ner sig ordentligt. Nu får jag bara var 30:e minut... vad hände?
    Vid två hade jag fått var 13:e minut, o då hade de blivit regelbundna... vaknade av värkarna o killen klockade.
    Men sen fick jag sova i hela 1,5 timme, tills jag vaknade på nytt av en värk.
    O sen blev det ytterligare 30 min sömn, o värk som väckte mig.
    O nu har de kommit var 30:e minut sen dess....
    Vad är det för lureri???? jag som började se fram emot o ligga o krysta..hihi

Vi hade tom ringt våran barnvakt o förberett med bilbarnstolen i deras bil... :D
    Kan man bli lurad så här?

Vet ju att slemproppen o vatten inte behöver väntas innan allt sätter igång.
    Med första barnet så gick inget utav det. Slemproppen märkte jag aldrig av överhuvudtaget, eller blod/rosafärgat eller nåt sånt alls.
    O vattnet gick aldrig heller, det var barnmorskan som fick spräcka hinnan (eller vad säger man haha) efter några timmar eftesrom jag inte öpnades tillräckligt fort. Satt kvar på 4 cm i 5 timmar.

Svar på tråden Omföderska- värkar