• Lo77
    Äldre 2 Dec 11:07
    17141 visningar
    8 svar
    8
    17141

    Omföderska- värkar

    Inatt vaknade jag kl.0500 o hade värkar. Hoppade in i duschen efter en halvtimme, o trodde de skulle lugna ner sig som de gjort tidigare i veckan. Men nä, de fortsatte! Stod där i ca 45 minuter i hett vatten.
    Då kom de ca var 20.e minut... så har det hållt på fram till kl.9 imorse..

    Nu kommer de jätte-oregelbundet. En kom efter 6 min... nästa efter 12 min... nästa efter 8 min... nästa efter 2 min.. nästa igen efter 8 min...
    Men de varar i 1-1,5 minut.. O sen är magen stenhård fortfarande en stund efter (ca 1min) fast det då inte gör ont.

    Har inte en sån superdupersmärta, som jag fick när jag födde första... fast då tog ryggen överhand på slutet, o magsmärtorna försvann.

    Nu känner jag i nedre delen av magen o upp över hela magen. O sen lite molande bak i ryggen.
    Som senaste förlossningen så är dessa värkar hanterbara, fasar när ryggen ska ta över. då kommer jag känna mig döende. :)

    NÄr ska man åka in(ringa in) till förlossningen som omföderska? O måste de vara regelbundna. Förstår inte riktigt det med 2 värkar inom 10 minuter.. betyder det att de kan vara oregelbundna eller ska det vara var 5:e minut???
    det är mitt andra barn.

    MÅste de bli regelbundna, känns töntigt o ringa in som omföderska o inte veta vad man ska göra. haha.. då beräknas man ju kunna allt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 11:09
    Kan tillägga att jag är i v.40 (39+5) idag.
    Beräknas föda på fredag 4 december.

  • Svar på tråden Omföderska- värkar
  • Lo77
    Äldre 2 Dec 16:52
    #8

    Mina värkar har börjat lugna ner sig ordentligt. Nu får jag bara var 30:e minut... vad hände?
    Vid två hade jag fått var 13:e minut, o då hade de blivit regelbundna... vaknade av värkarna o killen klockade.
    Men sen fick jag sova i hela 1,5 timme, tills jag vaknade på nytt av en värk.
    O sen blev det ytterligare 30 min sömn, o värk som väckte mig.
    O nu har de kommit var 30:e minut sen dess....
    Vad är det för lureri???? jag som började se fram emot o ligga o krysta..hihi

    Vi hade tom ringt våran barnvakt o förberett med bilbarnstolen i deras bil... :D
    Kan man bli lurad så här?

    Vet ju att slemproppen o vatten inte behöver väntas innan allt sätter igång.
    Med första barnet så gick inget utav det. Slemproppen märkte jag aldrig av överhuvudtaget, eller blod/rosafärgat eller nåt sånt alls.
    O vattnet gick aldrig heller, det var barnmorskan som fick spräcka hinnan (eller vad säger man haha) efter några timmar eftesrom jag inte öpnades tillräckligt fort. Satt kvar på 4 cm i 5 timmar.

Svar på tråden Omföderska- värkar