• frufri

Prisskillnader ICA, Coop, Willys mfl.

Ja hur stor är egentligen prisskillnaderna mellan olika matbutiker, och är kvaliten sämmre där det är billigare? Försöker pressa matkostanderna här nämligen :)
    Vi brukar handla på ICA MAXI och ibland i lokala ICA butiker. Där är ju samma produkter men priserna är högre i små iga butiker, naturligtvis. Men coop, willys, lidl, hemköp (finns det fler?) har jag noll koll på. Man kanske kan jämföra några särskilda produkter. Någon som har förslag?

• Svar på tråden Prisskillnader ICA, Coop, Willys mfl.
  • Majsan70

I mitt fall blir Willys absolut billigast. Har jämfört samma kasse på Coop och Ica Maxi samt hemköp o det blir åtskilliga hundralappar dyrare.

Jag tycker inte vi tullar på kvaliten alls. Äter gott o näringsriktigt på alla vis, men billigare!

• Phlippan87

här är ICA Maxi billigare än Coop och Willys. jag vägrar sätta min fot på Lidl av princip-skäl så...
    bruakr ofta välja att köpa ICAs egna produkter eller Euroshopper. Euroshopper är i de allra flesta fall riktigt bra produkter, ICAs egna är en bra bit billigare än andra och minst lika bra i mitt tycke (och om man ex. jämför köttinnehåll)

• kaksmulan

Om man handlar uteslutande butikernas "egna" varor så hamnar Willys och Lidls matkassar på ett mycket billigare pris än Ica och Coop. Men personligen tycker jag att kvalitén är så pass mycket sämre så jag blir bara irriterad.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • kaksmulan
    Phlippan87 skrev 2009-12-02 15:21:02 följande:
    här är ICA Maxi billigare än Coop och Willys. jag vägrar sätta min fot på Lidl av princip-skäl så...bruakr ofta välja att köpa ICAs egna produkter eller Euroshopper. Euroshopper är i de allra flesta fall riktigt bra produkter, ICAs egna är en bra bit billigare än andra och minst lika bra i mitt tycke (och om man ex. jämför köttinnehåll)
    Så gör jag också. Handlar man exakt samma märken i de olika butikerna så är Ica Maxi billigast här i Umeå också (enligt tidningen). Tar man då och handlar vissa varor Icas egna och Euroshopper så blir det mycket billigare och man får bättre kvalitet!
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Kjell2

De största besparingarna görs enklast med vad man köper istället för var

Mjöl och jäst istället för bröd
    Kryddor, smör och fond istället för färdiga såser
    Potatis istället för färdiga potatisrätter
    Kokkött istället för stekkött
    Kött i stor hel bit istället för färdiga delar
    Havregryn och torkad frukt istället för färdig mussli
    osv

• garib

jag tycker icamaxi ar billigare an citygross och coop och willys men jag tror det beror mycket p[ vad man ater. jag kollar vad som ar billigt pa olika kedjor och handlar efter det.

• Golvmoppen

Tänkte försöka handla på Willys, har ju hört att det är billigare. Det blev bara den ggn, för som ngn sa handlar man inte deras egna märken så blir det inte billigar. Där vi var så var inte frukt o grönt fina och så var det mkt 2:a klass tex. potatis.
    Det blir ICA Maxi oftast och sedan ICAKvantum.

• jummie

För att kunna pressa priset på den totala kostnaden måste man även ta med bikostnader såsom reskostnad osv. Sen även chanser till bonus ska räknas in. Totalen för matkassarna är lätt att jämföra men i det stora hela tror jag ändå inte att skillnaderna blir så hiskeligt stora.

• Laire

Tyvärrär prisundersökningar inte alltid så bra, ta bara Ica som ertappats med att ändra priserna för PRO:s undersökning. För att inte tala om att få prisundersökningar är gjorda på barnfamiljernas shoppingkasse .

Och bara för att göra det jobbigare så ska man alltid tänka i viktade priser! Kort sagt: tänk på hur mycket man gör av med. Ett klassiskt exempel är salt och mjöl.

Butik A: Salt 1 kg 10 kr, mjöl 15 kr.
    Butik B: Salt 20 kr, mjöl 10 kr.

Köper man ett paket av varje blir A billigare (25 mot 30 kronor), men om man jämför så köper de flesta mer mjöl än salt varav man troligen tjänar på att gå på butik B.

Ett annat dilemma är om man ska jaga extrapriser eller om man ska hålla sig på en butik för att få poäng (om man inte skaffar Coop Medmera Visa eller liknande och får poäng överallt).

Vi handlar nästan uteslutande på Coop, det skiljer inte så mycket från Willys och Ica, speciellt inte om man handlar efter de extraerbjudanden som de har.

• middiz

Jag handlar det mesta på lidl, kanonbra kvalité på maten och billigt!
    Sparar mycket pengar på att handla det mesta där!
    Men eftersom det är en bit att åka till närmsta lidl så handlar jag en gång i månaden där och sen kompletterar i lokala ica.. funderar dock på att sluta handla på ica pga att vi fått dåligt kött därifrån många gånger nu!

• sandra29

Willys är helt klart billigast här ????

• sandra29

Det skulle va en smiley och inga frågetecken i mitt senaste svar

• Linnea1994
    robbanonline skrev 2016-09-22 15:43:53 följande:

Hemköp är billigast just nu, iaf enligt den här än så länge begränsade prisjämförelsen (samma varor som i den som PRO gör varje år)

www.matpriser.nu/nyheter/Hemkop_billigast_i_sin_forsta_prisjamforelse.html

Själv handlar jag mest där det är närmast, ungefär lika ofta på coop och på ICA beroende på om jag jobbat i stan eller hemifrån..

Skulle tro att Hemköp har låga priser på det dom vet att PRO har med i sin kasse.

Annars är dom ju dyrast. tätt följt av COOP. Willys brukar alltid ligga bäst till i det testerna tidningarna gör här i Gbg-området.
  • Fumlan

Tror inte det går att säga att den ena är billigare än den andra, det beror ju helt på vilka varor man handlar. Själv handlar jag både på Willys, Coop och ICA och är medlem på alla tre för att kunna handla till medlemspris. 
    Handlar absolut mest på Willys eftersom vi inte äter/dricker mjölkprodukter och dom har billigaste havreprodukterna. Även vego-färs och ris/pasta är billigast hos dom där jag bor. Med Willys+ har jag sparat drygt 1000-lappen i år än så länge.

Kollar i början av veckan vilka erbjudanden det är hos dom olika butikerna och sedan veckohandlar jag det jag ska ha, skafferivaror bunkrar jag upp det jag tror går åt för en månad för att minska antalet gånger jag handlar....varje gång man handlar köper man nåt man inte tänkt köpa Flört

• sextiotalist

Vi har både willys och ica (ej maxi) på gångavstånd. Många gånger är willys billigare på exakt samma varor som ica har. Men inte alltid.

Coop är dyrt. De flesta varorna ligger (de vi brukar köpa) mellan 5 och 10% över willys priser (då är det inte egna varor utan samma märken).

• Jill 79

Vi spar massor på att handla på Willys. Visst är det inte en lika rolig affär och saknar färsk /chark diskarna. Sen är det ju lätt att vi handlar andra saker än bara mat när man handlar på maxi. Men om vi storhandlar på Willys blir det oftast mellan tre och fyra tusen, medan vi aldrig kommer under femtusen på maxi. Och jämför jag priserna mellan affärerna så är Willys billigare på allt förutom om det är några kortpriser på Ica.

• Anna37

Handlar man på Coop blir man rånad, runt 1.2-1.3 dyrare priser än willys tex.

Inte för att det spelar mig någon roll, min man betalar allt ändå. Men för er som har det illa ställt!

Svar på tråden Prisskillnader ICA, Coop, Willys mfl.