Inlägg från: Ninnis75 |Visa alla inlägg
  • Ninnis75

Blodvärde - järnvärde

Hej ..

Jag har letat lite men kan inte finna något värde där gränsen för järnbrist går. Du får fråga din BM om det för dom uppgifterna har hon. Järnvärdet är en komponent för sig som behövs i tillräcklig mängd för bildande av hemoglobin. Järnvärde pratar man sällan om.

Med blodbrist (anemi) menas brist på blodfärgämnet hemoglobin (Hb) i de röda blodkropparna, som cirkulerar i kroppen. Hemoglobinet svarar för transporten av syre från lungorna ut till kroppens celler. Vid bildning av de röda blodkropparna behövs järn, vitamin B 12 och folsyra. Saknas någon av dessa så minskar produktionen av röda blodkroppar. Järnbrist uppkommer när tillförseln av järn i kosten inte motsvarar kroppens behov t.ex vid graviditeten då behovet är ökat.

Man får sällan symptom på blodbrist förrän hemoglobinvärdet (Hb) är under 100 g/L. De första tecknen på blodbrist kan då vara trötthet, hjärtklappning, andfåddhet vid kroppslig ansträngning och ibland yrsel.

Jag har samma bekymmer med ett Hb på 117g/L som jag iofs inte tycker är lågt men det hade sjunkit från förra provtagningstillfället, så nu måste jag oxo äta Niferex och fortsätta äta Folsyra dagligen hela graviditeten.

Hoppas du fått lite info ..:)

Svar på tråden Blodvärde - järnvärde