Inlägg från: hoppfull trots allt |Visa alla inlägg
  • hoppfull trots allt

Blodvärde - järnvärde

Funderar på om någon har koll på vad järnvärdet ska ligga på för att inte ligga för lågt?
    Blev uppringd av BM idag att jag skulle börja med Niferex omgående (är i v13) och att ta mig till labbet för mer prover. Blodvärdet (hb) var ok, det låg på 118 men järnvärdet låg på 9, försökte fråga om det var jättelågt eller bara lite lågt men fick till svar att det är för lågt.. Proverna dom skulle komplettera med var vilket järn det var brist på. Är lite undrande då jag under mina tidigare graviditeter aldrig haft för lågt järnvärde utan bara dåligt blodvärde.
    Någon som har koll på var gränserna går?

• Svar på tråden Blodvärde - järnvärde
  • hoppfull trots allt

puffar upp tråden lite.. någon?

• hoppfull trots allt

tack för info..
    Har nu hittat lite själv, men vet ju inte riktigt än vilket järn det är som är lågt men detta var vanligast enligt labb:

"S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden
    Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 

Har ju käkat folsyra+mitt val kvinna och druckit en flaska Järnsaft dom 3 sista mån men det verkar ju inte ha hjälpt på något annat än blodvärdet, hb alltså..

• hoppfull trots allt
    Moja Lepa skrev 2009-12-10 18:37:41 följande:
    Jag har i normalt tillstånd lågt järnvärde kring 115, på senaste besöket i vecka 23 hade jag 99, och jag har ätit Niferex sedan inskrivningen. sedan började jag med folsyra, B12, Nectarol och Feronol. Mår bra och försöker äta massa brocoli, spenat och rött kött samt att jag lagar massa mat i järngryta. Är lite orolig för hur det kommer bli vid förlossningen om järnvärdet fortsätter sjunka.
    Hb och järnvärde är ju inte samma sak alls..
    Jah har ett Hb på 118 och ett järnvärde på 9 vilket är väldigt lågt, det bör ligga över 30..även om du har ett bra blodvärde (Hb) kan du ha ett lågt järnvärde. Alla MVC kollar inte järnvärdet utan bara Hb. Vid min förra graviditet i fjol kollade dom inte järnvärdet en enda gång, blev nästan förvånad denna gång när dom gjorde det..

Det finns även olika järnvärde och för att få veta vilket du har brist på tar dom ett prov till. Jag har brist på S-Ferritin..

"S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden
    Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 
  • hoppfull trots allt
    msister skrev 2009-12-10 22:14:42 följande:
    Kan bara tipsa om att torkade aprikoser fungerar hur bra som helst om man vill få upp sitt järnvärde. Kanske inte låter så gott men det är det och det fungerar och kanske kan vara värt att testa.....
    har köpt hem en påse men inte klarat öppna den än.. har väldigt svårt för allt sånt i vanliga fall och nu är det ännu värre Kollar dock på dom varje dag och ger mig den på att jag ska ge mig på dom..
Svar på tråden Blodvärde - järnvärde