Inlägg från: Moja Lepa |Visa alla inlägg
  • Moja Lepa

Blodvärde - järnvärde

Jag har i normalt tillstånd lågt järnvärde kring 115, på senaste besöket i vecka 23 hade jag 99, och jag har ätit Niferex sedan inskrivningen. sedan började jag med folsyra, B12, Nectarol och Feronol. Mår bra och försöker äta massa brocoli, spenat och rött kött samt att jag lagar massa mat i järngryta. Är lite orolig för hur det kommer bli vid förlossningen om järnvärdet fortsätter sjunka.

• Moja Lepa

hoppfull trots allt skrev 2009-12-10 22:09:14 följande:

Hb och järnvärde är ju inte samma sak alls.. Jah har ett Hb på 118 och ett järnvärde på 9 vilket är väldigt lågt, det bör ligga över 30..även om du har ett bra blodvärde (Hb) kan du ha ett lågt järnvärde. Alla MVC kollar inte järnvärdet utan bara Hb. Vid min förra graviditet i fjol kollade dom inte järnvärdet en enda gång, blev nästan förvånad denna gång när dom gjorde det.. Det finns även olika järnvärde och för att få veta vilket du har brist på tar dom ett prov till. Jag har brist på S-Ferritin.. "S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 
    Vad lurad man känner sig, visste inte alls detta trodde bara att det var samma benämning för en sak? Varför påstår hon då att jag har järnbrist om hon bara mäter mitt hb värde, helt fel. Kan man be BM att mäta järnvärdet mer precist nästa gång då? Är det oxå bara ett stick i fingret??

Tack för upplysningen, något nytt varje dag =)
Svar på tråden Blodvärde - järnvärde