• Anonym

skillnad mellan treo och treo comp?

Jag missbrukar vanlig treo sen många år.
    Jag har tagit beslutet att sluta nu,men har jag skadat min kropp helt?
    Kan jag få men för detta?

Vad är det för skillnad på vanlig treo och treo comp?

• Svar på tråden skillnad mellan treo och treo comp?
  • elitepearl

Hej!

Klokt beslut att sluta med treo, grattis!

Nej, helt har du absolut inte skadat din kropp, men det är klart att om du under många år ätit treo flera ggr dagligen, så har din kropp tagit skada. Men det är få skador som inte går tillbaka.
    Kroppen har en otrolig förmåga att läka och speciellt levern, som är det organet som tar störst skada utav tabletterna.

Skillnaden mellan treo och treo comp är att comp innehåller kodein, som förstärker Acetylsalicylsyran's effekt och man blir ofta ganska dåsig av det (lite morfin liknande känsla) och man kan få en sämre reaktionsförmåga.

Lycka till, jag tycker att du har tagit ett väldigt klokt beslut och skickar massor av kärlek till dig!

• DreamBitch
    elitepearl skrev 2009-12-02 19:03:08 följande:
    Hej! Klokt beslut att sluta med treo, grattis! Nej, helt har du absolut inte skadat din kropp, men det är klart att om du under många år ätit treo flera ggr dagligen, så har din kropp tagit skada. Men det är få skador som inte går tillbaka. Kroppen har en otrolig förmåga att läka och speciellt levern, som är det organet som tar störst skada utav tabletterna. Skillnaden mellan treo och treo comp är att comp innehåller kodein, som förstärker Acetylsalicylsyran's effekt och man blir ofta ganska dåsig av det (lite morfin liknande känsla) och man kan få en sämre reaktionsförmåga. Lycka till, jag tycker att du har tagit ett väldigt klokt beslut och skickar massor av kärlek till dig!
    Exakt vilka skador är det du pratar om?
  • frikahelm
    Hej!Klokt beslut att sluta med treo, grattis!Nej, helt har du absolut inte skadat din kropp, men det är klart att om du under många år ätit treo flera ggr dagligen, så har din kropp tagit skada. Men det är få skador som inte går tillbaka.Kroppen har en otrolig förmåga att läka och speciellt levern, som är det organet som tar störst skada utav tabletterna.Skillnaden mellan treo och treo comp är att comp innehåller kodein, som förstärker Acetylsalicylsyran's effekt och man blir ofta ganska dåsig av det (lite morfin liknande känsla) och man kan få en sämre reaktionsförmåga.Lycka till, jag tycker att du har tagit ett väldigt klokt beslut och skickar massor av kärlek till dig!
    Nog är det väl ändå magslemhinnan som tar störst stryk av acetylsalicylsyra och inte levern! Levern tar stryk vid alvedon/citodon missbruk måhända, kanske det du tänker på.
    Och kodeinets "morfinliknande" känsla är precis just det - morfin. Kodeinet metaboliseras till morfin i kroppen och det ger ju smärtlindring på en central nivå. Även därför många läkare knusslar med att skriva ut treo comp och citodon.
  • DreamBitch
    frikahelm skrev 2009-12-06 19:55:20 följande:
    Nog är det väl ändå magslemhinnan som tar störst stryk av acetylsalicylsyra och inte levern! Levern tar stryk vid alvedon/citodon missbruk måhända, kanske det du tänker på. Och kodeinets "morfinliknande" känsla är precis just det - morfin. Kodeinet metaboliseras till morfin i kroppen och det ger ju smärtlindring på en central nivå. Även därför många läkare knusslar med att skriva ut treo comp och citodon.
    Varken njurar eller lever tar skada av treo så länge dessa organ är friska från start.
    Men precis som du skriver så kan magen ta stryk vid långvarigt användande.
  • elitepearl

Men det är klart att vid långvarigt missbruk utav tabletter så tar leverna skada genom att förstoras. Själv har jag ätit tabletter varje dag i 20 år och min lever, mina njurar och absolut min mage har tagit stor skada, men det är inget som inte reparerar sig när jag valt att sluta.

Det går inte att hårddra det på det viset och säga att treo comp inte skadar men att citodon gör, kroppen och tabletterna fungerar helt enkelt inte på det viset.

• kramgo80
    man blir ofta ganska dåsig av det (lite morfin liknande känsla) och man kan få en sämre reaktionsförmåga.
    Det var en ganska mild omskrivning av "du blir helt horsad" :)
  • DreamBitch
    elitepearl skrev 2009-12-07 11:16:09 följande:
    Men det är klart att vid långvarigt missbruk utav tabletter så tar leverna skada genom att förstoras. Själv har jag ätit tabletter varje dag i 20 år och min lever, mina njurar och absolut min mage har tagit stor skada, men det är inget som inte reparerar sig när jag valt att sluta. Det går inte att hårddra det på det viset och säga att treo comp inte skadar men att citodon gör, kroppen och tabletterna fungerar helt enkelt inte på det viset.
    Du skriver tabletter så jag vet inte om du menar över lag?
    Dock har jag nyligen kollat alla mina organ och inget organ hade tagit skada.
    Det som kan vara skadligt i treo comp är acetylsalicylsyra och det som kan vara skadligt i citodon är paracetamol. Dessa ämnen bryts ner på olika ställen och rent krasst kan man säga att citodon är farligare isf då paracetamol i för stora mängder är dödligt.
  • elitepearl

Det var en ganska mild omskrivning av "du blir helt horsad" :)

Kramgo; jag har gått på horset i 16 år, ingen hade varit lyckligare än jag om man blev horsad utav treo comp, trust me! ;=

Dreambitch:Det är härligt att läsa att du har en stark uppfattning och att du orkar stå kvar vid den, det måste vara en bra egenskap. Det jag ville med mitt första svar, var att ge ts lite lugnande info, inte starta en privat diskussion med dig, det har jag alldeles för mycket andra trevliga saker att roa mig med, för att tycka att det är värt de. Så vi skiter i vad alla läkare och forskare jag träffat sagt, du har rätt!

Kärlek till alla!

• DreamBitch
    elitepearl skrev 2009-12-07 19:55:56 följande:
    Dreambitch:Det är härligt att läsa att du har en stark uppfattning och att du orkar stå kvar vid den, det måste vara en bra egenskap. Det jag ville med mitt första svar, var att ge ts lite lugnande info, inte starta en privat diskussion med dig, det har jag alldeles för mycket andra trevliga saker att roa mig med, för att tycka att det är värt de. Så vi skiter i vad alla läkare och forskare jag träffat sagt, du har rätt! Kärlek till alla!
    Då var ju detta svar fullständigt onödigt.
    Om det nu finns läkare och forskare som säger detta tycker jag att du kan länka till dessa forskningsresultat. För att lugna ts menar jag.
    För vilka du påstår dig ha träffat är inte särskilt starka argument. Ge oss några länkar där vi själva kan läsa och bilda oss en uppfattning.
Svar på tråden skillnad mellan treo och treo comp?