• Anonym

Jag är så ledsen för jag vet inte vad jag ska göra med min skällande hund

Jag har en sådan sorg inom bort eftersom vi har 2 hundar och den ena hunden skäller hela tiden i tid och otid. Har försökt med allt antiskallhalsband men det fungar inte, testa med att lägga henne i en bur när hon skäller, fy henna och det känns så jobbigt.

Låter helt otroligt men det finns ingenting som fungerar och hon skäller så att den andra hunden ochså börjar skälla. Min man jobbar natt och hon skäller när han kommer hem. Skäller till ingenting när vi är ute och går.

När vi kommer hem så skriker hon av glädje så det bara sticker i öronen, knycker vantarna skor m.m och trots att hon är som hon är så älskar jag henne men det börjar kännas jobbigt.

Det är så att man gruvar sig för att komma hem när man är borta. Snälla ge mig råd vad skulle ni göra.

Hon är en omplaceringshund som vi har haft i snart 4 år och hon var skällig redan då och det var därför som tjejen som ägde henne inte kunde har kvar henne när hon bode i hyres hus. Tycker att hon har blivit mycket värre sen vi har fått barn i familjen och tiden räcker inte till för henne känns det som.

Vad skulle ni göra? Den ena hunden är lugnet själv och inget problem men de är tiken som samtidigt är så glad och lycklig men det är så jobbigt. Bägge hundarna är 7 år. Det känns inte rätt att placera om dem igen och jag kan inte avliva en hund för att den är så glad och skällig.

• Svar på tråden Jag är så ledsen för jag vet inte vad jag ska göra med min skällande hund
  • Anonym

Vi har sovit hos mina föräldrar några dagar och hon har bara stått vid dörren och skällt till alltid då och då och ingen kommer utan det är bara som att hon skäller för skojskull

• Anonym (anna)

Man brukar säga att om man vill lära av ett beteende så ska man träna in det på kommando. Har ni lärt henne att skälla på kommando?

Ett annat tricks kan vara att försöka räkna ut i vilka situationer hon skäller, och då träna stenhårt på att lära in ett alternativt beteende. Tex om det kommer folk hem och hon brukar skälla, lär henne att dörrklockan betyder att hon ska lägga sig i sin korg istället. Ta kommando över situationen så hon inte behöver göra det själv.

• Anonym

Jag känner att jag har försökt allt och nu har jag så lite tid över och skulle jag bara hitta en rätt person som jag känner att jag skulle kunna lite på att hon får det bra så skulle jag inte tveka en sekund.

• Anonym

Anonym (anna) skrev 2009-12-02 19:38:38 följande:

Man brukar säga att om man vill lära av ett beteende så ska man träna in det på kommando. Har ni lärt henne att skälla på kommando?Ett annat tricks kan vara att försöka räkna ut i vilka situationer hon skäller, och då träna stenhårt på att lära in ett alternativt beteende. Tex om det kommer folk hem och hon brukar skälla, lär henne att dörrklockan betyder att hon ska lägga sig i sin korg istället. Ta kommando över situationen så hon inte behöver göra det själv.
    Hur ska jag få henne att sluta eftersom hon bara skäller lite hur som helst. Skulle hon bara skälla när det kom någon så skulle det inte vara något problem men det är alltid. .
  • Anonym

Hur ska jag få henne att skälla på komando? Tacksam för tips

• Undret Gilan
    Anonym skrev 2009-12-02 19:45:06 följande:
    Anonym (anna) skrev 2009-12-02 19:38:38 följande: Hur ska jag få henne att sluta eftersom hon bara skäller lite hur som helst. Skulle hon bara skälla när det kom någon så skulle det inte vara något problem men det är alltid. .
    Det låter som du har en understimulerad hund helt enkelt.
    Det har blivit n sysselsättning i brist på annat att just skälla, aktivera din hund mer så kommer den sova mer inne istället för att skälla.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • FruCasparsson

Håller med "Undret Gilan", det låter som att hunden har för lite att göra, och försöker göra av med energi genom att skälla.
    Jag tror att om du går en långpromenad med hundarna, och samtidigt låter dom jobba med huvudet tex genom att låta dem leta godis som du kastar ut i skogen, lära sig nya saker (vacker tass, rulla runt, dansa, spela död, listan kan bli lång).
    Du nämner inte vad det är för ras eller typ av hund? Vissa raser är ju "skälligare" än andra rent genetiskt.

Skickar med en länk med tips på flera olika aktiveringar till hund. Jag har blivit hjälpt av att aktivera min hund mer, och om han är understimulerad skäller han mer.
    Du får gärna skicka mejl till mig om du vill ha mer privat hjälp, jag är ingen expert och kan inte mycket, men det jag kan hjälper jag gärna till med :)

• Anonym (Rastlös hund!)

Jag tycker det låter precs som att hunden skriker efter uppmärksamhet.. hon/han vill göra sig hörd o sedd.
    Du säger själv att du upplever att hon blev värre sen ni fick barn.. självklart! Den tiden lägger ni ju på barnet istället!

Ge hunden mer tid.. långa promisar, jobba med huvudet/lydnad.. cykla med hunden? Hunden behöver får göra av med energi!

• Anonym

Jag brukar gå med hundarna kring 2 km morgon och kväll men det är svårt att få tiden att räcka till. Ni har alla rätt att den skriker efter uppmärksamhet och vi blir bara arg för att den skäller. Det har blivit så fel och en jobbig situation här hemma och vi blir mest irriterad när hon bara skäller.

Dvärpudlar är väll skälliga annars ochså men hon tar priset.

• FruCasparsson

När du ändå går med hunden, om du passerar ett område där det går att ha hunden lös, eller i "långkoppel", prova att kasta ut några godisar och låt den leta upp dom (absolut det enklaste aktiveringsknep jag kan).

Pudeln är ju en lättlärd hund, så det borde inte vara svårt att lära den några "konster" passa på när det är reklam på tv, eller medan pastavattnet kokar upp. Korta stunder spridda över dagen är skitbra :)

Du kanske t o m kan prova en sån godis-boll som hunden ska rulla på för att få ut godiset? Eller lägga i några korvbitar i en toarulle och vika ihop ändarna. Då tänker hon nog inte på att skälla heller, utan är upptagen med något annan en stund.

www.hattifnatt.com/aktivering/index.html vovve.net/Tavlingar/aktiveradinhund_aug_2006.asp
    Två sidor med bra information/tips på hur du kan aktivera din hund.

Lycka till!

• Anonym

När vi hade våran älskade "damp-hund" så gick vi till en duktig hundinstruktör. Rådet vi fick när det gällde motionen, var att vi skulle tänka på och fokusera på 3 saker.
    1. Att vovven skulle få löpa av sig!
    2. Att vovven skulle få gå lös i skog o mark, balansera på stenar/stockar osv...dvs både jobba med skallen och med kroppen.
    3. Att vovven skulle få arbeta mentalt, ex söka godis eller annat arbete som inkluderar att hunden får tänka.

Allt detta skulle finnas med minst 1 gång/dag under en promenad.

Vidare så kan jag tala för vår del när det gällde allehanda "godisbollar" osv. Dessa gjorde bara vår hund än mer stressad, och därmed än mer upp i varv.

Ngt vi fokuserade stenhårt på istället var att köra på de 3 ovanstående momenten, men också på att träna hunden i att varva ned!
    Ex platsliggning osv...dvs vi gick tillbaks till de absolut första grunderna i lydnad o körde på hård träning i ex sitt, ligg, plats osv.
    När de kommandona satt, la vi till störningsmoment...ex kommandot "plats" + att husse/matte gick nga steg från hunden. Sen var det bara att utöka ju mer hunden fixade.
    Ska också tillägga att vi började om helt med vem som bestämde, dvs matte/husse visade tydligt i alla moment att vi bestämde. Hunden fick inte stå vid dörren...hunden fick inte resa sig upp bara för att han hörde ljud osv...
    Allt som allt så innebar detta att vår hund, som levde livet alldeles för fort, kunde stressa ned dels p egen hand, men också genom olika kommandon.
    Iom att stressen minskade så minskade också skällandet avsevärt.

• Anonym

Ta dit en hundexpert. De vet vad man ska göra. Det är synd att hon skäller, men det finns säkert en förklaring och ett sätt att bli av med det. Lycka till!
    En hemsida med mail till en hundexpert:

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=409762

Hoppas det kan hjälpa!

• Anonym

Jag har en Lhasa Apso, vilket är en vakthund. Han kommer alltid skälla till om han hör något. Jag vill ha en sådan hund och det är inget jag helt kan träna bort. Men jag håller på att träna honom att när han hör något, går han dit och skäller sedan har jag godis nära mig och lockar tillbaka honom och visar hur duktig han är.

I början fick jag gå dit han skällde för att visa att jag hade kontroll på situationen och inte han.

Nu markerar han och skäller inte lika intensivt, men om jag inte har tagit honom på långa promenader och tröttat ut honom med övningar fysiskt och psykiskt så blir han mer skällig.

Om du inte har energin att lägga till din hund är det bara du själv som kan bestämma. Men ju mer jag enkelt aktiverar honom, och du har fått jättebra tips här ovan av andra, ju lättare blir han att handskas med. Det går om man vill :)

Lycka till!

• Anonym

Håller med om att hunden bör få springa av sig ordentligt. Vi har en labrador, de kräver väldigt mycket motion, men hon måste också få springa i skogen lös i minst en halvtimme innan hon är nöjd. De har mycket energi som bara blir till problem om de inte får göra något.
    Du kan ju prova att ha dem på hunddagis någon gång i veckan.. Där får de mycket stimuli av andra hundar och det är många lukter vilket tröttar ut dem lite.

Lycka till.

Svar på tråden Jag är så ledsen för jag vet inte vad jag ska göra med min skällande hund