Inlägg från: janniahlholm |Visa alla inlägg
  • janniahlholm

    Vi som väntar barn i december DEL 3

    Karla79 skrev 2009-12-09 13:07:09 följande:
    Tjejer, en snabb fråga. Jag har aldrig tittat på Förlossningskliniken på TV4. Ni som gjort det, är det bra eller blir man bara uppskrämd som förstagångsföderska? Börjar om 20 min :)
    jjag kan säga att för mig så vart förlossningen som en dröm efter att ha sett all skit på förlossningskliniken.

    jag tyckte det var en jättebra förberedelse :) hjälpte mig som f-n iallafall! och när hon kom så tänkte jag "oj, va lätt det gick" hahaha :D eller ja. iallafall en timme efter hon kommit eller något. :)
  • janniahlholm
    Ebba091210 skrev 2009-12-10 08:18:51 följande:
    Hej tjejer! Skulle bara säga de att mitt vatten gick för en 30 min sen :D äntligen!!!! BF plus 7 idag, så nu var det på tiden ;) Låg inne i sängen och hade små värkar till och från men inget såå allvarligt. Sambon började snarka som fan så jag panka till honom så han vaknade :P Låg och pratade en liten stund och han la handen på magen och bebisen sparka och höll på som vanligt, jag la mig liite mer på mage och då kändes de som värsta sparken/ploppet i magen å så kändes de som om jag kissa ner mig ^^ PETER, MITT VATTEN GICK NU!! Har nog aldrig sett han hoppa upp ur sängen så fort :D Ååååååhhh äntliiiiigen!!!!!
    åhåå :D nu jäklar är det på G!! :)

    från min vattenavgång till bebis var det ungefär en halvtimme. haha :D
  • janniahlholm
    k girl skrev 2009-12-14 08:12:56 följande:
    Grattis till allihopa. Här har vi haft en natt från h-vetet. Klockan 23.45 vaknade Hugo och ville äta. Och efter det har han velat ligga vid bröstet konstant - inte äta, bara tutta - och vill det fortfarande. Han har blankvägrat nappen. Jag tror att jag vet vad det beror på. Missförstå mig rätt, jag gillar mina svärföräldrar. Men vi var där igår och (som vanligt) blev pojken hungrig just när vi skulle sätta oss och äta middag. Då tycker svärmor att jag ska äta och går och plockar upp honom. "Får jag ge honom nappen?" (inväntar inte svar, utan trycker in den i munnen på honom gång på gång på gång) och han storgråter medan hon försöker trösta. Meanwhile sitter jag och är skitstressad och med utdrivningsreflexer som gör att brösten både gör ont och sprutar mjölk (har insett att jag har väldigt känslig och kraftig utdrivningsreflex. Det räcker med att jag ska tänka på att amma för att det ska börja droppa). Ja, och alltsedan jag åt färdigt och tog tillbaka honom har han varit skitkonstig med amningen och velat tutta, tutta, tutta. Jag och Olov har varit så noga med att inte truga på honom nappen när han är hungrig (han spottar ut den, det gör han inte om han bara har sugbehov), och han har varken velat ligga klistrad vid bröstet eller nekat nappen på en vecka, nu känns det som om allt är sabbat. Fan också. Svärmor menar väl men i det här kändes det som om hon tänkte mer på "hålla bebis" än på Hugo och hans mor.
    fy va jobbigt :( det blir så fel när dom försöker vara till hjälp, men de förstår ju inte våra änglar som vi gör tyvärr. :( det är synd för dom menar ju väl egentligen..

    själv har jag problem av en helt annan karaktär. min tjej får inte tag om bröstvårtan :( så jag har amningsnapp, och hon vill inte alls ta den någon lång stund.. så jag har fått mata på flaska sen BB och har fått fortsätta med det här hemma, jag trugar med henne MINST en gång om dagen iallafall och försöker, men hon blir bara ledsen :( usch...

    och jag som sa innan jag fick att jag inte ville amma, och nu när jag vill så går det inte. fan också.

    däremot har jag jättemycket mjölk så jag pumpar järnet och hon äter iallafall bara bröstmjölk iallafall. har hela frysen full också. haha. så hon får iallafall den bästa maten, och det känns bra :)
  • janniahlholm
    nina1977 skrev 2009-12-14 13:48:19 följande:
    Hej! Nu är han här. 8.39 kom vår "lilla" prins. Han vägde 4180 och var 52.5 lång. Lik sin bror som nyfödd. Snittet gick bra och jag var på benen ett par timmar senare, så fort bedövningen släppt. han ligger o gosar med pappa nu.
    STORT grattis :)
  • janniahlholm

    Tjejer, kom ihåg att hålla tuttarna varma när bebisarna kommit. Jag har dragit på mig mjölkstockning och det är INGEN höjdare att ligga däckad i 40 graders feber med en lite bebis att ta hand om :((

  • janniahlholm
    solrosen1 skrev 2009-12-19 17:43:23 följande:
    Någon som vet om slemproppen går hos alla?? Eller om alla märker av den? Drömde att den gick inatt och jag blev så lycklig att jag hoppasde upp ur sängen och skulle kolla efter, men pappret var rent och fint som vanligt...konstigt att man kan längta efter ngt så äckligt. ha ha. Mycket sammandragningar har jag i alla fall haft hela em, det har jag aldrig annars,, så det är ju positivt Hur känner ni andra det i kroppar och knoppar??
    min märkte jag definitivt, den gick i två dagar och MYCKET. och fyyyfan va äckligt :P brunaktigt KLET verkligen. min gick då rakt inte att missta för en riklig flytning. :P
  • janniahlholm
    paska skrev 2009-12-20 22:02:02 följande:
    Måste man åka ambulans om vattnet går? :o
    i vissa län så ger dom en dom direktiven att man ska inta ryggläge och ringa ambulans om vattnet går med rörlig bebis eftersom det finns risk för navelsträngsframfall (eller vad det heter?)

    här sa dom ingenting om det på mina samtal.
  • janniahlholm
    paska skrev 2009-12-20 22:16:20 följande:
    Jag googlade lite på det och på någon rådgivningssajt stod det bara att man skulle ringa förlossningen och kolla om man skulle komma in. Har man inga värkar får man antagligen åka hem igen och sen bli igångsatt 36-72 timmar efter. Konstigt att det kan vara så annorlunda i olika län? På mammas tid när hon skulle ha mig var också direktiven ryggläge och ambulans om vattnet går. Wierd.
    ja det är dom direktiven jag också fick, att ringa in och berätta att vattnet gått, då frågar dom ju om bebisen är fixerad, och är det inte det brukar dom vilja att man kommer in.. men inte ens alltid då. känns konstigt att dom ger så dubbla budskap.
  • janniahlholm
    Yellow skrev 2009-12-21 08:56:52 följande:
    Jag tror att det var lite av slemmisen som lossnade precis =) ... Hur långt efter det har det satt igång för er? BF+7 idag...
    slemmisen började gå på onsdagskvällen, på torsdagen kom en stooor bit.
    hon är född på lördagen 12.24 :)
  • janniahlholm
    Carr0n skrev 2009-12-22 12:48:51 följande:
    Precis som mother of skriver. Pensla lite avslaget vichyvatten med en tops på tungan till bebisen och på bröstvårtorna så försvinner det. Grattis till er som fått era små! Ingen som hört någonting ifrån Nallebjörnis?
    Hon har fått en tjej :)
  • janniahlholm
    Metallica0406 skrev 2009-12-23 14:11:59 följande:
    Fick igår en dotter kockan 06.34. Hon ska heta Elina
    åhåå! ^^ det heter ju min dotter :D FINT namn :)

    grattis i massor!
  • janniahlholm
    paska skrev 2009-12-23 22:32:57 följande:
    Fasen, jag ser samma scenario framför mig om två dagar. Jag ska in för kontroll för överburenhet klockan 08.30 på juldagen. Och de lär säga samma sak till mig. Åk hem och vänta - typ. Sist jag var inne var det 1 cm kvar av tappen och det var typ förra måndagen, så jag tycker ju att det borde ha hänt något sedan dess. Men man vet aldrig. Låter som om din läkare menade 1,5 cm öppen, men man är alltid lite förvirrad när man åker från förlossningen för man glömmer att fråga vad de menar Min läkare sa att "jag kan nog få in ett finger i tappen men jag tänker inte göra det nu" och jag frågade inte ens vad det innebar. Jag menar, innebar det att jag var lite öppen, eller vadå? Hoppas att du inte behöver föda imorgon på julafton, för det hoppas jag för mig själv i alla fall. Bara ungen får en egen födelsedag så är jag nöjd
    Om hon får in ett finger är man öppen ungefär 1 cm :) om dom nästan får in 2 är det ca 1,5 cm :)
  • janniahlholm

    Elina har precis klättrat över 3 kg och är 3 veckor idag. haha :) 49 lång var hon och vägde 3075 i tisdags :)

    ingen superstor tjej det heller ;) hon håller precis på att växa i 50 kläderna. haha! prematurkläder är det enda som passar just nu :P

  • janniahlholm

    Gott nytt år allihop och grattis till dom bebisar som kommit :)

    hoppas som nog alla andra gör att ni andra lyckats ta er förbi tolvslaget! :)

    vår Elina blir 3 veckor på lördag, OJ vad tiden går fort :)

  • janniahlholm
    janniahlholm skrev 2010-01-01 04:03:28 följande:
    Gott nytt år allihop och grattis till dom bebisar som kommit :) hoppas som nog alla andra gör att ni andra lyckats ta er förbi tolvslaget! :) vår Elina blir 3 veckor på lördag, OJ vad tiden går fort :)
    FYRA veckor skulle det såklart stå :)
  • janniahlholm
    mother of skrev 2010-01-02 16:46:10 följande:
    BF+11 så kikade tösen ut med en väldans fart... Åkte in kl 14...  CTG apparaten en sväng. Öppen 6 cm. Fick en stund och landa lite för jag tyckte de gick så snabbt... BM tog hål på hinnorna och tösen var ute 15,26. Så de gick fort.. Den här gången var lustgasen min vän. Min enda vän.. Förutom maken som coachade så suveränt och barnmorskan då. Ville åka hem samma dag men blev övertalad och stanna natten i allafall. Så vi kom hem idag kring lunch... Lycka till alla som fortfarande väntar...
    GRATTIS! :)
Svar på tråden Vi som väntar barn i december DEL 3