• rocknroll

14 år och tjuv.

För några dagar sedan hittade jag tre vodka flaskor på min dotters rum och nu har hon snott flera tusen kronor av mina föräldrar. Hon säljer även spriten till sina vänner och skolkar gör hon också. Alla straff jag ger (får ej ha mobil, får ej vara ute efter skolan, får ej ha internet osv) biter inte på henne. Jag försöker prata med henne men hon vägrar lyssna. Jag känner mig hjälplös. Hon har respekt för sin pappa men inte för mig. Har ni några tips/råd? Tack på förhand.

Mvh / tonårsmorsan.

• Svar på tråden 14 år och tjuv.
  • Weezy

Usch vad jobbigt.

Jag trr att straff funkar inte i detta sammanhang eftersom enligt mig uppfattning så är hennes agerande ett rop på hjälp.
    Tror inte att du kommer kunna lösa bekymmret själv iheller utan komemr behöva profissionel hjälp.

Tag kontakt med BUP el annan myndighet och be om hjälp samt av flickans pappa , om hon nu verkligen hyser respekt för honom. Glöm inte att något har hänt, annars skulle hon garanterat inte göra så här. Försök att titta tebax i tiden till När du tror att det hela började och sen se efter vilka förändringar du/ni/hon har gått igenom..

• skånskan76

Konservativ tänkare skrev 2009-12-03 14:02:28 följande:

Förr fick man ett kok stryk, och det hjälpte.
    Det fungerar inte alls det. De är bara som en del folk tror.
  • Konservativ tänkare
    skånskan76 skrev 2009-12-03 14:04:29 följande:
    Konservativ tänkare skrev 2009-12-03 14:02:28 följande: Det fungerar inte alls det. De är bara som en del folk tror.
    Där har du fel.
  • Weezy

Min bror fick stryk som barn och vände sig innåt, och blev 100 ggr jävligare så jag tror inte att det hjälper tyvärr... kanske funkade det för dig. samtidigt är det olagligt idag att aga barn och man kan själv bli straffad för det och det hjälper dess värre inte dottern iheller Eller hur?

• jenny b

Konservativ tänkare skrev 2009-12-03 14:02:28 följande:

Förr fick man ett kok stryk, och det hjälpte.
    eftersom det är olagligt att aga barn så är det ju inte ens ett alternativ att disskutera.... för det är väl inte så att du sitter & uppmanar till olagligheter????
  • Jag kom inte på något bättre

Tyvärr så är det nog bara att säga att du ger henne _1_ chans till att sluta med det här, annars blir det fosterhem.
    Om skolan kopplas in (kan hända att hon säljer sprit på skolan) så har de även skyldighet att koppla in polis eller sociala. Det vet jag för en av mina vänner håller på på samma sätt. Vilket kanske inte vore så hemskt eftersom hon faktiskt är under 15 (inte straffmyndig) och då blir det nog bara att hon blir rädd.

Och nej, aga hjälper inte alls, som någon sa här.

Det är nog bara att fortsätta vara förnuftig och helt enkelt göra såhär: Inga pengar överhuvudtaget, de pengar som hon har får du låsa in där hon inte kan få tag på dem. Det är hemskare än ingen mobil, ifall hon har kontantkort på mobilen iallafall.

Ang skolkningen, min mamma sa, då jag var riktigt jävlig och skolkade (hde 97% frånvaro efter höstterminen) , att det inte är så kul med iv eller komvux, och hon jobbar som lärare och ser vad de flesta blir, inte så kul med konsumjobb hela livet. (drar inte med alla som går iv/komvux, utan bara de som fortsätter skolka).

Av egen erfarenhet; Det är inte lika hemskt på gymnasiet, man blir "friare" efter alla läxor, bara att fortsätta gå på lektionen.
    Kanske ni kan föreslå på skolan att hon får gå ett speciellt schema med de viktigaste ämena, så hon fortfarande får poäng för betygen och inte bara ig, som hon förmodligen får eftersom hon skolkar. Jag gick själv So, matte, svenska, engelska och bild. jag hade två½-tre timmar skola varje dag, antingen från 12-14:30 eller 9-12 . Det fungerade jätte bra.

• Jag kom inte på något bättre

måste även tillägga att mina föräldrar, min mamma mer, fick mig att gå till bup, jag tvärvägrade i början, men sen så trivdes jag med att berätta om något störde mig eller så. Det hela slutade iofs i katastrof och jag blev bara dummare, skolkade mer, och fastnade för helt fel kille.. men så behöver det ju absolut inte gå för er.

Gör ett försök :) (men se till att dottern frågar som vad kuratorn INTE har tystnadsplikt om.)

• rocknroll

Ja, jag och pappan bor ihop. Vi har gjort allt, hotat henne med att hon åker till fosterhem, och tagit ifrån henne dator, pengar och allt som går. Vi vill inte dra in soc i det här iallafall, vi vill ju inte att det ska bli utredning och att hon ska hamna i fosterhem, för hon har problem i sig själv, inte hemma. Nu funderar vi på hur vi ska gå till väga med allt. Straff funkar inte, det vet vi, men vad ska det bli för konsekvenser, hur ska vi lära henne när hon inte lyssnar, hon lär sig inte själv av sina misstag. Är BUP bästa alternativet?

Måste tillägga att vi aldrig skulle få för oss att aga våra barn.

Svar på tråden 14 år och tjuv.