• rocknroll

14 år och tjuv.

För några dagar sedan hittade jag tre vodka flaskor på min dotters rum och nu har hon snott flera tusen kronor av mina föräldrar. Hon säljer även spriten till sina vänner och skolkar gör hon också. Alla straff jag ger (får ej ha mobil, får ej vara ute efter skolan, får ej ha internet osv) biter inte på henne. Jag försöker prata med henne men hon vägrar lyssna. Jag känner mig hjälplös. Hon har respekt för sin pappa men inte för mig. Har ni några tips/råd? Tack på förhand.

Mvh / tonårsmorsan.

• Svar på tråden 14 år och tjuv.
  • Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:15:33 följande:
    Ja, jag och pappan bor ihop. Vi har gjort allt, hotat henne med att hon åker till fosterhem, och tagit ifrån henne dator, pengar och allt som går. Vi vill inte dra in soc i det här iallafall, vi vill ju inte att det ska bli utredning och att hon ska hamna i fosterhem, för hon har problem i sig själv, inte hemma. Nu funderar vi på hur vi ska gå till väga med allt. Straff funkar inte, det vet vi, men vad ska det bli för konsekvenser, hur ska vi lära henne när hon inte lyssnar, hon lär sig inte själv av sina misstag. Är BUP bästa alternativet? Måste tillägga att vi aldrig skulle få för oss att aga våra barn.
    Att hota henne med fosterhem lär ju inte få henne att känna sig särskilt trygg eller älskad...

Ja, bup + skola är nog det bästa alternativet. Kanske behövs soc också.
  • rocknroll

Glömde att skriva att skolan vill kontakta socialen om hon inte sköter sig. Vi blev väldigt arga över att de inte kan hjälpa på annat sätt. Det var därför jag skrev att vi inte ville blanda in soc. Bup är ju isåfall ett bättre alternativ.

• Bonanza

Okej, så du har en dotter som är utagerande. Hon beter sig illa och ni straffar henne gång på gång. Och vad gör ni när det blir ännu värre, jo ni hotar med att överge henne? Ursäkta, men hur TÄNKER ni? Tänk om ni kanske skulle prova att inte straffa, hota och svika henne utan faktiskt satsa lite på kärlek och förstående. Jag vet inte om ni har läst något om psykologi, men någon som mår dåligt beter sig inte bättre för att man beter sig illa mot henom!

Koppla in bup eller någon kurator eller någon som kan prata med henne, för risken är ju enorm att hon har noll förtroende kvar för er.

• Schnooglewookiemush
    Bonanza skrev 2009-12-03 23:19:40 följande:
    Okej, så du har en dotter som är utagerande. Hon beter sig illa och ni straffar henne gång på gång. Och vad gör ni när det blir ännu värre, jo ni hotar med att överge henne? Ursäkta, men hur TÄNKER ni? Tänk om ni kanske skulle prova att inte straffa, hota och svika henne utan faktiskt satsa lite på kärlek och förstående. Jag vet inte om ni har läst något om psykologi, men någon som mår dåligt beter sig inte bättre för att man beter sig illa mot henom! Koppla in bup eller någon kurator eller någon som kan prata med henne, för risken är ju enorm att hon har noll förtroende kvar för er.
    Håller med!
  • rocknroll

Vi hotar henne inte hela tiden. Vi försöker bara sätta gränser och regler. Vi är hjälplösa just nu, och behöver råd. Vi har försökt med allt. Varför skulle soc behövas? De kommer antagligen sätta henne i fosterhem, och det skulle inte få henne att må bättre!

• Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:24:55 följande:
    Vi hotar henne inte hela tiden. Vi försöker bara sätta gränser och regler. Vi är hjälplösa just nu, och behöver råd. Vi har försökt med allt. Varför skulle soc behövas? De kommer antagligen sätta henne i fosterhem, och det skulle inte få henne att må bättre!
    Varför tror du det? Tror du att det är det soc gör eller?
  • rocknroll

Nu tycker inte jag att ni ska dömma mig/oss! Vi ställer ALLTID upp, och det är inga hårda straff hon får, vi pratar med henne varje dag, vi ger kärlek och kramar hela tiden. Hon är väldigt instängd och svår att prata med, vi har försökt få ur henne vad som är fel, frågat om hon vill prata. Och jag bad om råd just för att jag inte vill straffa henne! Har ni själva tonårsdöttrar?

• rocknroll
    AtroCious skrev 2009-12-03 23:25:28 följande:
    Varför tror du det? Tror du att det är det soc gör eller?
    Jag vet att det är det som soc gör. I denna staden är det så det går till iallafall..
  • Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:31:26 följande:
    Nu tycker inte jag att ni ska dömma mig/oss! Vi ställer ALLTID upp, och det är inga hårda straff hon får, vi pratar med henne varje dag, vi ger kärlek och kramar hela tiden. Hon är väldigt instängd och svår att prata med, vi har försökt få ur henne vad som är fel, frågat om hon vill prata. Och jag bad om råd just för att jag inte vill straffa henne! Har ni själva tonårsdöttrar?
    Jag har själv varit en tonårsdotter som mådde dåligt.
    Ingen dömer dig, men skriver du på fl och vill ha hjälp så får du ju faktiskt acceptera att folk tycker som dem tycker.

Ta henne till BUP, klart det är svårt för henne att prata med sina föräldrar. Det är det oftast.
  • Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:33:43 följande:
    Jag vet att det är det som soc gör. I denna staden är det så det går till iallafall..
    Soc tar inte barn i första taget, det är en myt. De finns för att hjälpa.
Svar på tråden 14 år och tjuv.