• 7879

Diskställ eller inte?

Ja som rubriken låter, använder du diskställ eller inte? Motivera gärna varför du gör det eller inte. Jag har diskmaskin men diskar en del för hand, grytor, kastruller, skålar m.m. de ställer jag på ett diskställ och för mig får de gärna stå där tills jag har "tid" och lust att ställa undan dem :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diskställ eller inte?
  • ThisIsMe

Ja, vi har diskställ eftersom vi diskar allt för hand. Hade vi diskmaskin skulle jag nog slänga ut diskstället. För grytor och annat som diskas för hand skulle jag bre ut en diskhandduk på diskbänken och ställa dem uppåner där på.

• Skrymplan

Jag har ett diskställ som står ihopvikt under diskhon. Jag tycker de ser så fult ut och glömmer sen lätt disken kvar, så jag torkar alltid allting på en gång efter att jag diskat. Men så är det ofta bara min och dotterns disk vilket inte är särskilt mycket.

• Butterscotch
    ThisIsMe skrev 2009-12-03 12:17:00 följande:
    Ja, vi har diskställ eftersom vi diskar allt för hand. Hade vi diskmaskin skulle jag nog slänga ut diskstället. För grytor och annat som diskas för hand skulle jag bre ut en diskhandduk på diskbänken och ställa dem uppåner där på.
    Precis så gör vi (jag). Vi har diskmaskin men allt diskas inte där. Maken brukar torka den handdiskade disken direkt men jag är för lat, så jag låter det självtorka på en handduk.
  • 7879
    Vindfall skrev 2009-12-03 12:11:31 följande:
    Jag använder diskställ för att disken torkar så mycket fortare då än när den ligger på en handduk. Att torka disken direkt för hand skulle aldrig falla mig in då jag har roligare saker att göra med min tid. Hur man gör annars vet jag inte. Diskmaskin äger jag ingen.
    Precis så resonerar jag! och så känns det som handdukarna som vissa använder för att torka disken med, blir dubbelt med jobb då de blir dyngsura och måste torkas och kanske även tvättas på en gång. Köper inte det där med att lägga disken på handdukar och torka, då är det bättre att torka dirkt med handduken, vilket jag bara gör om jag typ har en stekpanna att diska....
  • BlommyNess12

Vi har diskmaskin, så jag använder inte diskställ.

• vindil

Nej, vi har inget diskställ, min kille vill inte ha porslin framme utan allt som handdiskas ska plockas undan direkt :)

• Madonna

Diskställ, hihi, det är nästan ett nostalgiord, har nog inte sett ett diskställ på flera år! Har inget själv och inte någon jag känner heller när jag tänker efter:)

• AnneSophie
    7879 skrev 2009-12-03 12:07:35 följande:
    Ja som rubriken låter, använder du diskställ eller inte?
    Aldrig. A-l-d-r-i-g. Avskr diskställ. Allt diskas i maskin, och de mycket mycket få saker som inte kan köras i diskmaskinen torkas direkt.
  • Dundermamman

Finns inget fulare än ett trist diskställ {#lang_emotions_sealed}, så nej vi har inget diskställ!
    Vi har förvisso diskmaskin
    Kastruller och stekplåtar som inte diskas i maskinen torkas direkt efter handdisk!

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • Ari Gold

Jag har ett diskställ som hänger på en redskapslist. När jag behöver använda det ställer jag ner det, sedan snabbt upp igen. Tycker inte att det är estetiskt störande men däremot tar det för mycket plats.

Finns någon bild om man följer länken i min sidfot.

(Tillägger, vi har diskmaskin men diskar en del kastruller, vinglas och finporslin för hand).

• Elli47

Visst behövs diskställ även om man har diskmaskin. Grytor och sånt hamnar i diskstället.

• Susanne905

Har ett diskställ som är undangömt och aldrig plockas fram, diskar nästan allt i maskin och det lilla jag diskar för hand försöker jag torka direkt. Tycker det är enormt fult att ha diskställ framme och vill ha det så rent som möjligt i mitt kök.

• 7879
    Madonna skrev 2009-12-03 14:13:06 följande:
    Diskställ, hihi, det är nästan ett nostalgiord, har nog inte sett ett diskställ på flera år! Har inget själv och inte någon jag känner heller när jag tänker efter:)
    Ok då får jag se mig som en gammal tant då, hehe... Förstår inte hur ni orkar torka allt för hand.. Kan bli flera olika kärl, kastruller, skålar när jag lagar mat eller bakar...
Svar på tråden Diskställ eller inte?