• hippiegirl

När börjar du uppfostra ditt barn?

Undrar lite i vilken ålder ni börjar sätta gränser, säga ifrån, aja baja, handling-konsekvens (i milda former), kanske time-out hörn etc för era barn?

Varför börjar ni då?

Och hur hårda är ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-03 14:17

Med handling-konsekvens menar jag tex en 2 åring som kastar saker och man säger att om h*n gör det igen tar man bort leksaken. Om dom gör det igen tar man leksaken....

Ni kan gärna nämna vid vilka åldrar olika fostran? Om ni vill...

• Svar på tråden När börjar du uppfostra ditt barn?
  • BlommyNess12

aja-baja och nej är det enda jag kör med, sonen är 14 månader.

• KlasStures mamma

TÖsen är åtta månader och det är "ajaj" och "nej" och att flytta från det förbjudna. Men jag anser att många föräldrar börjar alldeles försent. Det är lite sent att komma när barnet är 10 och tro att det ska förstå då..... (jobbar i skola f-6)

• Anatha

Uppfostran börjar man med då barnet börjar vara medvetet om sina handlingar.

• hippiegirl

i en annan tråd var det nån som sa att man inte kan sätta gränser förräns vid 4 års åldern. Det tyckte jag var alldeles för sentn iaf!

• Anatha
    hippiegirl skrev 2009-12-03 14:20:16 följande:
    i en annan tråd var det nån som sa att man inte kan sätta gränser förräns vid 4 års åldern. Det tyckte jag var alldeles för sentn iaf!
    Ja det är verkligen för sent. Min bror har en tvååring som farmor har varit alldelses för "snäll" men och hon vet precis att hon kan köra över farmor men inte föräldrarna. Min mamma har nu en kamp att återinrätta att man inte får göra vad som helst bara för att man är hos farmor. Och hon (min mamma, farmodern) som var så sträng när vi var små
  • pyretochbönan0809

Vi började sätta gränser när dottern började ta sig runt själv. Tycker det är helt absurt att INTE göra det....

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • kaji

uppfostran börjar när de föds

man visar sitt barn vad man gör och inte gör. i takt med barnets ålder börjar man förklara varför.

nej, aja-baja, time-out el dyl har jag aldrig använt och har inga planer på att börja använda.

• beibikär

Vadå uppfostra? När man får barn så börja man väl vartefter...uppfostran ser jag inte som något avgränsat projekt man sysslar med utan som en naturlig del i omsorgen och vården av barnet. Kanske jag inte förstår frågan.

• FrkJenny

Flera av sakerna du nämner har inget med uppfostran att göra utan med maktutövning- maktspel.
    Uppfostrar, dvs samspelar och vägleder/guidar gör jag så klart från början.
    Biter han i bröstet tar jag bort honom, varje gång. Drar han i håret lossar jag hans grepp, varje gång. Gränserna markeras med barn upp till fem-sex år ju tydligast i handling och orden läggs till att synliggöra och förstärka handlingen.
    Eftersom han från början inte har någon impulsförmåga ligger det på mitt ansvar att hindra honom från de saker han inte får göra, varje gång tills den dag då han klarar av att hindra sig själv. Och eftersom han inte har något ordförråd så sätter jag ord på det han resp. jag gör.

Handling och konsekvens (på riktigt) lär de sig också tidigt; ropar jag så kommer mamma, trycker jag på knappen så tänds lampan, drar jag i snöret så låter speldosan...
    Det som man kallar "logiska konsekvenser" dvs de åtgärder jag vidtar för att se till att barnet inte skapar en konsekvens som inte är acceptabel, gör jag ju också från början. Jag sätter t.ex. petskydd i kontakterna för att han inte skall kunna pilla om han är av den sorten, jag håller dörren låst för att han inte ska kunna trilla ner för trappan så länge han är för ung för att hantera trappan säkert, jag häller upp minimalt med dryck i glaset om han inte kan hindra sig från att tömma ut det i tallriken och jag plockar bort kritorna så att han inte ska kunna rita oövervakat om han visar (tendenser till) att han inte klarar att hålla sig till bara ritpapper...

Aja baja? Nej. Jag vill ge honom ett ordförråd han har användning av för att i ökande grad kunna sätta gränser runt sig själv. Aja baja fungerar väldigt dåligt som det och därför använder jag tydligare ord, oftast Stopp!

Timeouthörn? Självklart aldrig.

Hårda? Nej, _tydlig_ är det jag vill vara.

Svar på tråden När börjar du uppfostra ditt barn?