• hippiegirl

När börjar du uppfostra ditt barn?

Undrar lite i vilken ålder ni börjar sätta gränser, säga ifrån, aja baja, handling-konsekvens (i milda former), kanske time-out hörn etc för era barn?

Varför börjar ni då?

Och hur hårda är ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-03 14:17

Med handling-konsekvens menar jag tex en 2 åring som kastar saker och man säger att om h*n gör det igen tar man bort leksaken. Om dom gör det igen tar man leksaken....

Ni kan gärna nämna vid vilka åldrar olika fostran? Om ni vill...

• Svar på tråden När börjar du uppfostra ditt barn?
  • MalinEddie
    FrkJenny skrev 2009-12-03 19:38:05 följande:
    Flera av sakerna du nämner har inget med uppfostran att göra utan med maktutövning- maktspel. Uppfostrar, dvs samspelar och vägleder/guidar gör jag så klart från början. Biter han i bröstet tar jag bort honom, varje gång. Drar han i håret lossar jag hans grepp, varje gång. Gränserna markeras med barn upp till fem-sex år ju tydligast i handling och orden läggs till att synliggöra och förstärka handlingen. Eftersom han från början inte har någon impulsförmåga ligger det på mitt ansvar att hindra honom från de saker han inte får göra, varje gång tills den dag då han klarar av att hindra sig själv. Och eftersom han inte har något ordförråd så sätter jag ord på det han resp. jag gör. Handling och konsekvens (på riktigt) lär de sig också tidigt; ropar jag så kommer mamma, trycker jag på knappen så tänds lampan, drar jag i snöret så låter speldosan... Det som man kallar "logiska konsekvenser" dvs de åtgärder jag vidtar för att se till att barnet inte skapar en konsekvens som inte är acceptabel, gör jag ju också från början. Jag sätter t.ex. petskydd i kontakterna för att han inte skall kunna pilla om han är av den sorten, jag håller dörren låst för att han inte ska kunna trilla ner för trappan så länge han är för ung för att hantera trappan säkert, jag häller upp minimalt med dryck i glaset om han inte kan hindra sig från att tömma ut det i tallriken och jag plockar bort kritorna så att han inte ska kunna rita oövervakat om han visar (tendenser till) att han inte klarar att hålla sig till bara ritpapper... Aja baja? Nej. Jag vill ge honom ett ordförråd han har användning av för att i ökande grad kunna sätta gränser runt sig själv. Aja baja fungerar väldigt dåligt som det och därför använder jag tydligare ord, oftast Stopp! Timeouthörn? Självklart aldrig. Hårda? Nej, _tydlig_ är det jag vill vara.
    Vilket superinlägg!
  • Sally09

skriver ut ditt inlägg frk jenny, skitbra!

• Puma86
    FrkJenny skrev 2009-12-03 19:38:05 följande:
    Flera av sakerna du nämner har inget med uppfostran att göra utan med maktutövning- maktspel.Uppfostrar, dvs samspelar och vägleder/guidar gör jag så klart från början. Biter han i bröstet tar jag bort honom, varje gång. Drar han i håret lossar jag hans grepp, varje gång. Gränserna markeras med barn upp till fem-sex år ju tydligast i handling och orden läggs till att synliggöra och förstärka handlingen.Eftersom han från början inte har någon impulsförmåga ligger det på mitt ansvar att hindra honom från de saker han inte får göra, varje gång tills den dag då han klarar av att hindra sig själv. Och eftersom han inte har något ordförråd så sätter jag ord på det han resp. jag gör.Handling och konsekvens (på riktigt) lär de sig också tidigt; ropar jag så kommer mamma, trycker jag på knappen så tänds lampan, drar jag i snöret så låter speldosan... Det som man kallar "logiska konsekvenser" dvs de åtgärder jag vidtar för att se till att barnet inte skapar en konsekvens som inte är acceptabel, gör jag ju också från början. Jag sätter t.ex. petskydd i kontakterna för att han inte skall kunna pilla om han är av den sorten, jag håller dörren låst för att han inte ska kunna trilla ner för trappan så länge han är för ung för att hantera trappan säkert, jag häller upp minimalt med dryck i glaset om han inte kan hindra sig från att tömma ut det i tallriken och jag plockar bort kritorna så att han inte ska kunna rita oövervakat om han visar (tendenser till) att han inte klarar att hålla sig till bara ritpapper...Aja baja? Nej. Jag vill ge honom ett ordförråd han har användning av för att i ökande grad kunna sätta gränser runt sig själv. Aja baja fungerar väldigt dåligt som det och därför använder jag tydligare ord, oftast Stopp!Timeouthörn? Självklart aldrig.Hårda? Nej, _tydlig_ är det jag vill vara.
    Kunde inte sagt d bättre själv!!
  • lövet2

I mina ögon kan ett barn under 2 år inte göra fel, utan blir det tokigt så är det mitt fel. Jag lägger undan förbjudna saker, stänger till om ett rum där man inte får leka och underlättar på olika sätt för barnet att låta bli sådant jag inte vill att h*n ska göra.
    Mellan 2 och 3 år börjar jag successivt lära barnet vad som är tillåtet och inte. Då blir det ett och annat Nej, Ajaj (om sådant som man kan göra illa sig på) och Stopp (när barnet är på väg att göra något fel). Ingen skamvrå eller TimeOut och inget straffande. Enkla och logiska konsekvenser däremot (häller h*n ut mjölken, så blir det ingen mjölk, ritar h*n på väggen, så tar jag bort pennan).

• Eisa

Min son är 1,5 år och jag har inte börjat uppfostra än. Visst har jag provat säga "ajaj" och sånt men han tycker bara det är jätteroligt och gör då ännu mer av det förbjudna.
    Slutsats: He doesn't get it.

Så jag distraherar istället. Antar att jag märker när han är mogen för att fatta ett nej.

Själv säger han nej till mig flera gånger om dagen dock. Orättvist.

• Lilla Frugan

Håller inte med lövet2. En ettåring kan skilja mellan vad han/hon får göra och inte får göra. Ex. att inte pilla i eluttaget. Detta fattade mina barn redan innan de var ett. Eller att ex. stoppa saker i munnen. Så redan då, så fort de förstår koppling med något de gör och vad man säger startar "uppfostran".

Självklart är det den vuxnas ansvar om något blir fel och så små barn kan ju inte förstå konsekvensen av sitt handlande. Men de fattar tidigt vad de får och inte får göra (om än inte varför). Har en son som är snart 1 1/2 år och han testar gränser hela tiden. Sätter fötterna på bordet när vi äter, klättrar upp på ställen där han inte får vara (ex. pilla på spisen...) petar på datorn, kastar mat på golvet, slabbar ut vatten över hela bordet (med flit) eller liknande. Ingen tvekan om att man måste sätta gränser men givetvis på ett vänligt sätt. Skulle aldrig få för mig att skälla, framför allt för att det inte funkar. Skäller inte heller på storasyster men tillsägelser får hon...

• Lilla Frugan

Kan säga att sonen är fullt medveten om att det han gör inte är tillåtet. Kollar nog att någon ser och syns på honom att han busar. Bara lite stressande att han inte begriper att bus som att klättra högt upp och pilla på spisen faktiskt är farligt...

• lövet2
    Lilla Frugan skrev 2009-12-04 22:27:31 följande:
    Håller inte med lövet2. En ettåring kan skilja mellan vad han/hon får göra och inte får göra.
    Det är möjligt att h*n vet vad som är otillåtet (men inte varför), om föräldrarna tjatat om det tillräckligt ofta. Men eftersom h*n trots detta inte har förmågan att hejda sig själv från att göra det, så ser jag det som föräldrarnas ansvar att hindra barnet från sådant. Petar 1-åringen i eluttaget, så faller ingen skugga över barnet, utan över föräldrarna. Det är deras uppgift att göra det omöjligt för barnet att peta där - inte vänta tills barnet gjort "fel" och sedan försöka lägga skulden på barnet.

• Miss Cee

Sonen är 7 veckor och jag pratar med honom precis som jag skulle prata med ett äldre barn. Om han river sig i ansiktet tex så säger jag väl att han inte ska riva sig där för det blir så hemska märken, och så tar jag försiktigt bort hans hand.

Uppfostrar gör man väl från början. Jag kommer att säga till när han gör något han inte får göra, och sen får jag ju som förälder ta bort honom därifrån eller avleda. Det är ju den formen av konsekens det kan bli tal om den första tiden/åren/året.

Det där hänger ju på i vilket omfattning de förstår vad man säger. Som i ditt exempel med 2 åringen så absolut, så skulle jag göra. Att börja "uppfostra" när barnet är 4 år är skrattretande försent.

Svar på tråden När börjar du uppfostra ditt barn?