Inlägg från: Menhir |Visa alla inlägg
  • Menhir

Sanningen om tandtråd...

Nu är jag tandläkare men får väl erkänna att det inte blir varje dag men väl varannan.

Plackers Flex (de färgade, inte de vita) tycker jag är smidigast men de gör itne mer rent än vanlig tandtråd som man virar upp på fingrarna.

Men det är itne matrester som ska bort - det är bakterierna! Så särskilt de med mycket trångt mellan tänderna behöver tandtråden! Det finns "glide-tråd" på apoteket, den är teflonbehandlad och kommer ner nästan överallt och kommer man inte ner med det får man be sin tandläkare putsa lite på tänderna.

Fluorskölj kör vi stenhårt med i familjen, vanlig Dentan utan smak. Har ni en flaska Listerine över så släng inte den - funkar kanon på myggbett!

Menhir, leg tandläkare

• Menhir
    Cremo skrev 2009-12-04 09:42:52 följande:
    En kompis läste till tandläkare två terminer innan hon satsade på annan utbildning. Jag har för mig att hon sa att de fick lära sig ett speciellt uttryck för den tandköttssvullnad som så många har när de kommer till tandläkaren. Svullnaden är typisk för att man inte använt tandtråd regelbundet, utan gjort det i panik inför besöket, vilket retat tandköttet att svälla. Jag tyckte det var så roligt att tandläkaren kan se att man i stort sett tokljuger när man säger "jag använder tandtråd ett par ggr i veckan" då tandköttet skvallrar om annat. Stämmer detta? Vet du vad detta fenomen kallas? (Min kompis läste på KI i Huddinge, det kanske var nåt lokalt uttryck iofs..?)
    Haha! Nä det måste vara något lokalt uttryck!

Men visst ser tandköttsinflammationen annorlunda ut om man tokanvänt tandtråd veckan innan besöket jämfört om man låtit bli helt.

Lite roligt är det ju också att man använder tandtråd för tandläkarens skull, lite som när jag jobbade i närheten av en skola och barnen gick förbi och demonstrativt sög på klubbor när de gick förbi (och tittade in genom våra fönster). Som om vi skulle bry oss om det!
  • Menhir
    Cremo skrev 2009-12-04 10:48:37 följande:
    Erkänn att det över era huvuden hängde en gigantisk tankebubbla med "ka-tjing! Vi ses om några år!" i...
    Erkänner!!

Men barnen hoppades vi skulle hoppa ut och ropa tandtråd! och fluorskölj! INTE GODIS!
Svar på tråden Sanningen om tandtråd...