Laga akvarium?
Hej, vet någon om man kan byta ut en glasruta i ett akvarium? Vi har precis flytatt och därmet tömt vårat 216 l akvarium. Upptäckte nu en slråma på ena sidan...vågar inte ha det så, 216 liter vatten vill man inte ha på golvet.
Hej, vet någon om man kan byta ut en glasruta i ett akvarium? Vi har precis flytatt och därmet tömt vårat 216 l akvarium. Upptäckte nu en slråma på ena sidan...vågar inte ha det så, 216 liter vatten vill man inte ha på golvet.
silikonlagning kanske?
byt ruta och sätt dit en ny med silikon....
Då lämnar man in det till någon som gör det antar jag? Är ingen hejare på att fixa saker själv....
ja det kan man nog göra... kolla vad det kostar, kanske blir billigare med nytt akvarium? fast tvivlar på det....
Lycka till
säkrast skulle jag säga och köpa ett nytt, men de går ju att laga!
Jag skulle kolla vad det kostar att lämna in det på lagning. Det är klurigare än man tror att göra själv.
När vi behövde limma om vårt 540 liters akvarium tog vi hjälp av en kille som bygger sina egna akvarium, men jag skulle aldrig våga göra det själv!
prata med en glasmästare, det är inte särskilt svårt att fixa en ny ruta och det är oftast betydligt billigare än att köpa ett nytt
Det är inte svårt att skaffa en ny ruta, men det är lite klurigt att få till silikonet så att det inte läcker. Tänk på att silikon rör sig och man bör aldrig fylla upp ett akvarium helt och hållet på en gång, utan lite i taget helst i några dagar. Silikonet måste få en chans att sätta sig.
Lämna det till en professionell fackman så du får det gjort på rätt sätt. Annars gäller inte försäkringen om något går fel...!
Prata med en glasmästare och fråga om offert. Är det transportbart får ni det garanterat billigare om ni lämnar och hämtar det hos glasmästaren. Men är det stort och bökigt att flytta kan de även komma hem till er, men då blir det lite dyrare. Men kommer de till er slipper ni att riskera transportskador.
Nu har vi pratat med akvarieaffären och vi ska åka dit med det i morgon, dom sa per telefon att en skråma inte behöver vara orsak till oro, det kanske går att ha det ändå, men han ville titta på det. Affären är en av landets bästa så jag hoppas dom vet nånting!
Bra att ni åker till akvarieaffär....ska ju inte bara tänka på att laga akvariet utan också göra det på ett giftfritt sätt så att fiskarna inte dör sedan...
Man använder juh nån speciell silicon när man gör akvarier....tror den heter aqua-silicon.
Den släpper inte ut gift i vattnet så att fiskarna dör.....
Hur har det gått med akvariet? *nyfiken*
Joo, vi visade det i affären (en av Sveriges bästa) och dom skrattade och sa "den sär lilla skråman". Tydligen ska det vara ok, så vi har fyllt det och håller tummarna....