• Prinsar

Bleka håret och öm hårbotten

Jag brukar bleka eller färga håret ljust. De senaste gångerna har det bränt och stuckit i hårbotten. Jag gjorde ett test denna gång med färgen på halsen i 48 h. Jag blev röd och det bränner. Är det någon annan som reagerar på samma sätt. Finns det någon färg/blekning som är mer skonsam för hårbotten. Vad ska man göra? Vill inte vara råttfärgad.
    Hoppas på råd!

• Svar på tråden Bleka håret och öm hårbotten
  • Themis

Då är du nog överkänslig mot någon av kemikalierna i preparatet.

Permanenta färger är de starkaste, toningar innehåller mindre mängder irriterande ämnen.

Men eftersom du reagerar så tycker jag kanske att du borde fråga en hudläkare om råd innan du experimenterar vidare, för det finns faktiskt ett fåtal personer som kan få livshotande reaktioner av hårkemi. Och även om man "bara" bränner bort ett hudlager så man kanske tappar håret fläckvis så är det kanske inte det man tänker sig när man vill bli fin?

• Marie N

När jag blekte mitt hår brännde det också i hårbotten.En gång började det t om bubbla
    Antingen kör du på-det brukar ju gå bra ändå,eller så tar du en mild hårtoning.Det är skonsammare.

• 201201232

Det finns väl kamomillschampon också som ljusar upp håret lite.

• Poena

Frisörer har olika starka preparat vid blekning. När jag bleker mig på sommaren brukar de använda en svagare variant som bleker håret lika mycket, men det har inte lika mycket väteperoxid i sig (om jag förstod rätt).

Ett annat tips kan vara att bleka med folie så kan man undvika att pensla ända in till botten.

En liten varning också att bleka sig om man äter järntabletter!! Min frisör berättade om en tjej som var gravid och åt ganska kraftigt järntilskott, håret och hårbotten började i stort sätt koka och ryka!!

Svar på tråden Bleka håret och öm hårbotten