• Anaiah

Var ligger din bebis i magen?

Jag har blivit lite orolig över att min bebis ligger vänstervänd i magen och att detta kan resultera i en längre, mer utdragen förlossning och andra komplikationer (som födsel i vidöppet läge i ställer för i framstupa kronbjudning).

Min fråga är nu till er andra som närmar er slutet, på vilken sida av magen ligger era bebisar mest, höger, vänster, lite både ock, flyttar den runt osv? Berätta också gärna vilken vecka du är i.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 21:44
    Jag märker att jag kanske behöver förtydliga lite. Väntervänd innebär att bebisen ligger på högra sidan med armar och ben riktade åt vänter. Helst ska alltså barnet ligga på den vänstra sidan med extremiteterna åt höger, alltså att man ska känna mest sparkar och knuffar på högra sidan av magen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var ligger din bebis i magen?
  • Pretty Banana

Min son låg med ryggen mot höger sida, så att näsan pekade åt vänster. Då ska jag alltså rösta på höger?

• snö 81

Min bebis ligger på höger sida, så hela vänstra sidan av magen är tom. Ser väldigt kul ut när jag får en sammandragning, snacka om sned mage =)

Är i v. 39 - har 9 dagar kvar till BF

• Kazeer

Bebisen ligger med ryggen mot höger sida. Men var huvudet är kan BM inte säga med säkerhet. I förra veckan trodde hon att huvudet låg snett ner mot vänster. Igår trodde hon att huvudet ligger snett upp mot höger. Jag lär få besked vid tillväxt-UL i nästa vecka.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Lalalong

Hon ligger med huvudet ner och har ryggraden till höger.

• S0lsken

Min första bebis låg åt vänster, det tog inte längre tid. var öppen 4-5 cm när jag kom in till förlossningen. 12:00. (haft värkar sedan 07) hon kom ut 16:00.
    Andra bebisen jag bär nu ligger mest åt höger har precis vänt sig med huvudet nedåt är i v 32. Har alltid legat mest åt höger.

• Spartacus

har inte hört talas om detta fenomen men min dotter låg nog mest på vänster sida med rumpan uppåt och med fötterna under dom högra ribborna där spjärnade hon emot (vilket underligt nog var den enda smärta jag beklagade mig över) och pressade sig ut på en sisådär 5-6 timmar, så för min del påverkade det inte...

• Trillian80

Jag har jättesvårt att säga hur min bebis ligger då det nästan känns som att den ligger som en ostbåge emellanåt, men sist jag var hos barnmorskan så låg den med ryggen på vänster sida med fötterna utåt höger. På kvällarna ligger den dock ofta med ryggen åt höger. Är i v 38.

• maurica

Min ligger till höger för det mesta, men, vad jag har fått lära mig så är det inte alls ovanligt att barnet roterar rätt vid själva förlossningen - kroppen är liksom gjord så!

• Hedebris

är i v36 och min bebis ligger med huvudet ner, ryggen och rumpan åt vänster och fötterna åt höger. Som en liten ostbåge

Svar på tråden Var ligger din bebis i magen?